webForumDet fria alternativet

Varför i helvete är Museerna...

Småprat

20 svar · 1 208 visningar · startad av medialabs

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg
Frågan#1

Varför i helvete håller Museerna stängt på måndagarna, båda här i Sverige och som jag nu upptäckte även i Finland!?!?. Har bokat en kryssning + övernattning i Helsingfors och tänkte besöka intressanta platser på måndagen och sedan ta några på tisdag förmiddag innan jag åker hem till Sverige igen.

Nu får man ju fan ta allt på tisdag. Förstår om de skulle hålla stängt på lördag/söndag. Men en måndag? Turistvänligt? In my ass :bla

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Bara att hålla med här, vi fick i all hast planera om en liten temadag vi hade i höstas då vi insåg strax innan avfärd mot muséet att det var stängt... :bla

Medlem sedan feb. 20011 198 inlägg

Förmodligen för att de är öppna på helgen?

yohpops skrev:

Förmodligen för att de är öppna på helgen?

ICA och större delen av butikerna i Centrum har också öppet på lördagar och söndagar. Men trots detta så har dem inte stängt på en måndag.

Medlem sedan sep. 200593 inlägg

men herregud, somliga blir då aldrig nöjda.
varför inte vara otroligt glada o tacksamma över att de ha så generösa öppettider som de har, o så billigt! ibland gratis!! att det öht finns museeum att gå till!!!

nej nej, vi klagar på den enstaka dagen i veckan som de har stängt.

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Vem besöker ett museum en måndag?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

carl_x skrev:

Vem besöker ett museum en måndag?

Ingen eftersom dom är stängda.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Kina- & thairestaurangen här i Avesta är också stängda på måndagar, tror att den före detta persiska även var det.

medialabs skrev:

ICA och större delen av butikerna i Centrum har också öppet på lördagar och söndagar. Men trots detta så har dem inte stängt på en måndag.

De drivs i vinstsyfte.

Medlem sedan jan. 2006600 inlägg

Borde inte museum drivas i vinstsyfte? Det är ju trots allt våra skattepengar som ska beskatta detta.

Hur skulle man kunna tjäna pengar på gratis inträde?
Souvenir-shopen?

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

stoffe-2k skrev:

Ingen eftersom dom är stängda.

Exakt! :birp

yohpops skrev:

Souvenir-shopen?

Kanske det inte borde vara gratis inträde? Simhallarna här ägs av kommunen och inte dom är gratis inte.

Ska man ta betalt för att låna böcker på bibliotek också?

Jag trodde vi talade om Museum här. Konstigt...

Nåja om museum ska vara gratis för att bibliotek är det så kan du ju också argumenta att simhallar ska vara graits också.

Medlem sedan sep. 200593 inlägg

kan inte allt bara vara gratis? jag börjar, jag är gratis.

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Kapten Haddock skrev:

Kanske det inte borde vara gratis inträde? Simhallarna här ägs av kommunen och inte dom är gratis inte.

Det är inte det inte att åka buss heller, eller att ha en TV-licens. Dock så räcker inte det långa vägar till att täcka hela kostnaden, så staten går in med pengar även där.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

yohpops skrev:

Dom museum jag besökt i Göteborg har tagit inträde. Konstmuseet tog 40:- och naturhistoriska tog 60:- om jag inte minns fel.
Är ni säkra på att museipersonalen verkligen är lediga på måndagar? Dom kanske flyttar tavlor och uppstoppade djur då?

Ska skicka iväg ett mail till vårt lokala museum som också har stängt på måndagarna och fråga hur detta kommer sig.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

medialabs skrev:

Ska skicka iväg ett mail till vårt lokala museum som också har stängt på måndagarna och fråga hur detta kommer sig.

Bra! (y)
Vi måste gå till botten med det här.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)