Potatissallad och fläskkotletter. På grillen då så klart. Kanongott! En grönsallad till det. Toppen! Mer somrigt kan det inte bli för oss som avskyr sill och potäter. :p
Grillat kött, kokta potatisar med vad vi kallar "smörblöijte", det är smält smör + salt + lite vatten + gräslök + lite vanlig hackad lök om man vill. Enkel gammaldags mat det, och jättegott.
Det finns också vad endast jag och farsan kallar "gressblöijte" vilket är litet som ovan fastän det görs med grädde istället för smör och vatten.
Potatissallad och rostbiff är ju hur gott som hellst! :D
Tokig i annanas som jag är så har jag haft det till också och det var inte helt fel faktiskt. Grönsaker och frukt brukar va gott till det mesta i köttväg. :)
Pasta/kycklingsallad är ju kanongott! Visst, det går inte på under fem minuter att göra men det är väl värt att lägga tio-femton minuter till? Sätt på en kastrull med vatten och invänta kokpunkten. Undertiden - rensa en färdiggrillad kyckling, skär lite sallad, skiva några cocktailtomater, ner med hackad paprika och kanske nån kallsås till. När du är klar med det är nog pastan färdigkokad. Kyl ner den i kallt vatten och blanda sedan ihop.
Har du nu gjort tillräckligt mycket (vilket det brukar bli om man köper en grillad kyckling för eget bruk) har du mat för flera dagar och har således också sparat tid de kommande dagarna.
Gör couscous som du exempelvis blandar ihop stekt tofu, oliver, majs eller vad man nu tycker är gott. Krydda med harissa. Gott, enkelt och snabbt. :)
/r
Ett bra tips är nog att lägga ned lite mer tid än fem minuter på maten, men sedan se till att laga rejät mycket mat som räcker till flera måltider. Medeltiden per måltid blir då liten samtidigt som du kan välja bland rätter där snabbmakaroner och halvfabrikat inte ingår. ;)
Rökt skinka (en bra sort) mimosasallad, dillkokt färskpotatis och en Carlsberg Hof
Perfekt till lunch.
Har sett färdigkryddad flintastek i Netto butiken. Den e fan 40 cm!!! Undrar vilket djur den kommer ifrån?
Seriösa grillare kör entrecote eller fläskare med hemlagad potätsallad
Tokgrillare med storhetsvansinne köper hel spädgris