webForumDet fria alternativet

Sommarmat

Mat & dryck

18 svar · 800 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Vilken mat är perfekt sommarmat, enkel att tillaga (helst < 5 min), förutom detta?

- potatissallad, kassler & tomater
- pastasallad m. fetaost, oliver, olja

Är främst ute efter gott som går snabbt som bara den att göra. :bire

Medlem sedan juli 200546 inlägg

En kycklingsallad med vitlöksbaguette... mums... :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Potatissallad och fläskkotletter. På grillen då så klart. Kanongott! En grönsallad till det. Toppen! Mer somrigt kan det inte bli för oss som avskyr sill och potäter. :p

Medlem sedan jan. 2006600 inlägg

Grillat kött, kokta potatisar med vad vi kallar "smörblöijte", det är smält smör + salt + lite vatten + gräslök + lite vanlig hackad lök om man vill. Enkel gammaldags mat det, och jättegott.

Det finns också vad endast jag och farsan kallar "gressblöijte" vilket är litet som ovan fastän det görs med grädde istället för smör och vatten.

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Hämtmat.

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Potatissallad och rostbiff är ju hur gott som hellst! :D
Tokig i annanas som jag är så har jag haft det till också och det var inte helt fel faktiskt. Grönsaker och frukt brukar va gott till det mesta i köttväg. :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Fisksoppa

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Matjesill, färskpotatis, gräddfil, gräslök, lök

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Pasta/kycklingsallad är ju kanongott! Visst, det går inte på under fem minuter att göra men det är väl värt att lägga tio-femton minuter till? Sätt på en kastrull med vatten och invänta kokpunkten. Undertiden - rensa en färdiggrillad kyckling, skär lite sallad, skiva några cocktailtomater, ner med hackad paprika och kanske nån kallsås till. När du är klar med det är nog pastan färdigkokad. Kyl ner den i kallt vatten och blanda sedan ihop.

Har du nu gjort tillräckligt mycket (vilket det brukar bli om man köper en grillad kyckling för eget bruk) har du mat för flera dagar och har således också sparat tid de kommande dagarna.

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Phorpher skrev:

Matjesill, färskpotatis, gräddfil, gräslök, lök

Precis vad det blir om fem minuter... :bire

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Gör couscous som du exempelvis blandar ihop stekt tofu, oliver, majs eller vad man nu tycker är gott. Krydda med harissa. Gott, enkelt och snabbt. :)

/r
Ett bra tips är nog att lägga ned lite mer tid än fem minuter på maten, men sedan se till att laga rejät mycket mat som räcker till flera måltider. Medeltiden per måltid blir då liten samtidigt som du kan välja bland rätter där snabbmakaroner och halvfabrikat inte ingår. ;)

Medlem sedan juli 20031 505 inlägg

Fil & müsli :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Pinnbröd vid lägerelden med lite gitarr och Guinness!

Medlem sedan mars 2004662 inlägg

Söderlund skrev:

Fil & müsli :)

Äter jag säkert 2-3 ggr om dagen. Snabblagat! :birp

Medlem sedan dec. 2005664 inlägg

Allt som går att äta på en uteservering! Tar oftast mer än fem minuter men det är tid någon annan får lägga ;)

Medlem sedan jan. 2006278 inlägg

Rökt skinka (en bra sort) mimosasallad, dillkokt färskpotatis och en Carlsberg Hof
Perfekt till lunch.

Har sett färdigkryddad flintastek i Netto butiken. Den e fan 40 cm!!! Undrar vilket djur den kommer ifrån?
Seriösa grillare kör entrecote eller fläskare med hemlagad potätsallad
Tokgrillare med storhetsvansinne köper hel spädgris

Medlem sedan juli 2002688 inlägg

Nån go' kräm med mjölk.. till det klassisk Skogaholmslimpa med prickig korv.. mumma.

Medlem sedan mars 2003664 inlägg

Det finns ju inget bättre än grillspett på sommaren! En god sallad till det och kanske bakpotatis.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg
  • Grillad kyckling med potatissallad + sallad
  • Tonfisk med sallad
  • Hamburgare med hemmagjorda biffar(grillade mmmmums) och hembakat bröd, lök, sallad, tomat etc
  • Tonfisk/makrill-mackor med kesoröra bestående av avokado, tomat, röd lök, paprika och andra grönsaker man tycker om
  • Tex-mex
  • Sen är jag ruskigt svag för de olika pastasalladerna som finns på Konsum, ICA osv; dyrt men ack så gott (och slappt). ;)
  • Fil och müsli + mackor.
324 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
180 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
170 ms — ändringar (db)