webForumDet fria alternativet

Exempel på överjästa öl?

Mat & dryck

9 svar · 506 visningar · startad av Kapten Haddock

Medlem sedan jan. 2006600 inlägg
Frågan#1

Min flickvän fick en bok om drinkar av sin syster då hon har just blivit utbildad servitris med tillstånd att servera alkohol och jag läste om ölets historia i den.

Man kan enkelt säga att dagens öl delas i två: Lager och Ale, underjäst och överjäst. Förr i tiden före 1847 eller nått så visste man inte om jästens roll i ölet och det var inte förän då som man började med jäst. Den första processen kallas överjäsning och jästen flyter till ytan. Sen kom underjäsning på 1880-talet och där sjunker jästen till botten, idag så är nästan alla öl underjästa.

Det gjorde mig intresserad av att pröva en gammaldags överjäst öl så jag undrar om nån vet nått bra märke och hur överjäst och underjäst skiljer sigt?

Också, den tyska renhetslagen från 1516 tillåter inte jäst i ölet. Hur gör tyskarna då? :e

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Kapten Haddock skrev:

Också, den tyska renhetslagen från 1516 tillåter inte jäst i ölet. Hur gör tyskarna då? :e

Wikipedia har svaret:

Wikipedia skrev:

Spontanjäsning innebär att man låter fria jästpartiklar i luften starta jäsprocessen.

Alltså så förekommer det visst jäst i det ölet, bara att jästen inte är tillsatt av mänsklig hand.

Källa

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag tror att Carlsberg säljer en jästkultur som är stammen i många ölsorter.

nitro2k01 skrev:

Wikipedia har svaret:
Alltså så förekommer det visst jäst i det ölet, bara att jästen inte är tillsatt av mänsklig hand.

Källa

Jo det vet jag men jag trodde inte att tyskarna gjorde sina öl med spontanjäsning ännu idag.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Det finns mängder av överjästa ölsorter. Förutom ale, som i det i sig själv finns ett rikligt utbud av, tillhört stout och porter de överjästa varianterna (om vi håller oss till de brittiska öarna). Utöver det, bör du smaka de belgiska trappistölen. Nu i sommartider kan det dessutom vara läskande med ett tyskt veteöl. Flera av dessa ölsorter har bryggts under flera hundratals år.

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Jag har också frågat mig hur det ligger till med jäst och renhetslagarna.
Räknas jäst inte som en ingridiens då den omvandlas under bryggningsprocessen kanske?
För spontanjästa är väl ytterst få sorter som är?

Young's Double Chocolate Stout låter intressant. Se om man hittar den på Alko.

En fråga. Är Guiness överjäst öl?

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Kapten Haddock skrev:

Young's Double Chocolate Stout låter intressant.

Tyvärr hur äcklig som helst ;)

Smaken är som baken. Gillar choklad så jag kan inte bara låta bli att smaka.

Double Chocolate Stout fann jag vara en helt OK öl. Var nästan godare då den blivit lite varmare tyckte jag.

Köpte också nått som hette "old tom", stark öl på 8.5% men jag tyckte den var god.

Hadde även en Porter Ale.coq eller nått som jag också gillade, även en mörk tysk kloströl med väldigt fruktig smak. Också god.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)