Min flickvän fick en bok om drinkar av sin syster då hon har just blivit utbildad servitris med tillstånd att servera alkohol och jag läste om ölets historia i den.
Man kan enkelt säga att dagens öl delas i två: Lager och Ale, underjäst och överjäst. Förr i tiden före 1847 eller nått så visste man inte om jästens roll i ölet och det var inte förän då som man började med jäst. Den första processen kallas överjäsning och jästen flyter till ytan. Sen kom underjäsning på 1880-talet och där sjunker jästen till botten, idag så är nästan alla öl underjästa.
Det gjorde mig intresserad av att pröva en gammaldags överjäst öl så jag undrar om nån vet nått bra märke och hur överjäst och underjäst skiljer sigt?
Också, den tyska renhetslagen från 1516 tillåter inte jäst i ölet. Hur gör tyskarna då? :e
Det finns mängder av överjästa ölsorter. Förutom ale, som i det i sig själv finns ett rikligt utbud av, tillhört stout och porter de överjästa varianterna (om vi håller oss till de brittiska öarna). Utöver det, bör du smaka de belgiska trappistölen. Nu i sommartider kan det dessutom vara läskande med ett tyskt veteöl. Flera av dessa ölsorter har bryggts under flera hundratals år.
Jag har också frågat mig hur det ligger till med jäst och renhetslagarna.
Räknas jäst inte som en ingridiens då den omvandlas under bryggningsprocessen kanske?
För spontanjästa är väl ytterst få sorter som är?