webForumDet fria alternativet

Utkast för film?

Småprat

5 svar · 500 visningar · startad av J.N.

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg
Frågan#1

HEJ!

En berättelse om den växande vänskapen mellan [flicka] och [pojke], två barn utestängda från de vuxnas och jämnårigas värld. Tillsammans skapar de en fantasivärld, där de lockar varandra till ständigt nya, allt farligare äventyr.

Nej, det är inte en ny, våldsam serie, utan en svensk tv-serie, som ni nog alla sett.

När jag läste sammanfattningen undrade jag vad man gjort av utkastet idag.

Kriminalitet, sprit och narkotika; två vinddrivna existenser, missförstådda i ett vuxensamhälle som inte kan sätta stopp för deras eskalerande brottstrappa?
Vad tror ni?

Varför reagerade ingen på 70-talet över den hemska beskrivningen! Eller det gjordes det kanske, kan ju även vara en nyare beskrivning av serien.

Vilken serie ÄR det då? Tänkte inte avslöja det (ännu) för att ni inte ska börja tänka i fel banor, och hoppas ni andra inte heller gör det. Men, sista avsnittet går i kväll på SVT, se den rafflande upplösningen!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Vi på saltkråkan? :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Min första tanke är Den vita stenen med de bägge lintottarna till ungar :e, men det stämmer ju inte riktigt med "skapar en fantasivärld"... Hm.

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

:stefan: skrev:

Min första tanke är Den vita stenen med de bägge lintottarna till ungar :e, men det stämmer ju inte riktigt med "skapar en fantasivärld"... Hm.

Fullt korrekt!

Fantasivärlden kan man tolka som vanligt barnpåhitt, sådant föräldrar inte förstår men barnen tror på.

I "Den vita stenen" är fantasivärlden att Hampus säger han kommer från cirkusen (är ju skomakerns brorsbarn egentligen) och de utmanar varandra för att få stenen. I sista avsnittet äter de svamp för att Hampus inte ska behöva flytta ännu en gång; bättre dö än flytta. Svampen är dock inte giftig, så allt slutar lyckligt!

Skulle ha skrivit ett inlägg närmre kväll igår för er som undrade och inte listade ut det. Tyvärr glömde jag det. Sista avsnittet gick alltså igår, men så svårt var det inte lista ut, eftersom jag avslöjade SVT + dag.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Shit vad jag är bäst! (y)

Nej, jag fuskade (faktiskt) inte - jag hade rätt i alla fall... :e

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

min gissning hade annars varit pippi :e

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)