webForumDet fria alternativet

Tabort mob nr ifrån nätet!

Konsumentråd

8 svar · 980 visningar · startad av Sjodahl

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg
Frågan#1

Hej!

Hur gör jag för att slippa ha med mitt mobilnummer på nätet?
Typ inte komma med på hitta.se, gulasidorna osv.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Kontakta både Hitta.se och Eniro, de brukar kunna hjälpa dig med sånt. Har själv löst sådana frågor den vägen.

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

Men måste man alltså kontakta varje sida för sig, det finns inget samkört register eller något typ?

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Nä....du får kontakta dom separat...

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

Sök upp dig själv på hitta.se, klicka på "ändra uppgifter" och ta bort den information som du inte vill ska vara med. Finns motsvarande funktion på eniro...

Alternativet är att kontakta operatören och begära hemligt nummer men det brukar kosta pengar.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Om man har Telia kan man begära att få "halvskyddat" dvs syns inte i telekatten, Eniro osv, men hittas via 118118. Om man syns i en nummerpresentatör kommer jag inte ihåg. ;)

/red
Ajfan, mobilnummer var det ja... Well, då vete tusan...

Medlem sedan jan. 200628 inlägg

:stefan: skrev:

Om man har Telia kan man begära att få "halvskyddat" dvs syns inte i telekatten, Eniro osv, men hittas via 118118. Om man syns i en nummerpresentatör kommer jag inte ihåg. ;)

/red
Ajfan, mobilnummer var det ja... Well, då vete tusan...

Det absolut enklaste är att be din operatör att få hemligt nummer, hos de flesta och då syftar jag på dom större så betalar man inget för att ha hemligt nummer, då slipper du stå med i Eniros medier (gula sidorna, 118118 etc) samt hitta.se m.fl

Nackdelen är att man måste alltid dubbelkolla dessa uppgifter med Eniro och Hitta.se m.fl för bara för man ber om hemligt nummer, så innebär det för dig som abonnent att telebolaget inte lämnar ut dina kontaktuppgifter till de olika sökbolagen. Men det innebär inte att du är 100% inkognito.

Ringer du till 118118 så ser dom iallafall ditt nummer om du ringer från mobilen till dom, men dom skall inte ha någon information om dig på skärmen. Det vanligaste är om du ringer 2 gånger till dom och ber om att göra både sökning på ditt nummer och på ditt namn för att vara säker.

Med tanke på att jag jobbat på både Eniros kundtjänst och med Teleadress som haft hand om olika databaser, så har jag lite insikt i detta. Så är det några frågor så hör av er. :) :bire

...men har du exempelvis ett registrerat Telia refill så kan du inte få skyddat nummer av Telia, så vitt jag vet. Alla de uppgifter jag har ändrat det senaste har jag gjort genom att kontakta Eniro och Hitta.se, som inom några dagar fört in mina nya uppgifter.

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)