myrslok skrev:
Kan man komma åt den här jäveln?
Via hans paynova-konto borde det gå. Krävs säkert en polisanmälan för att Paynova ska lämna ut uppgifterna.
18 svar · 1 216 visningar · startad av myrslok
Hej!
Jag har blivit blåst av en kille. Han hade en annons där han sålde snus. Jag betalade in 500:- till hans paynovakonto (paynova.se) men sen skickade han inget. Har hans emailadress till paynovakontot.
Han har också ett bankkonto i luxemburg via Bank invique, har hans kontonummer dit också.
Han verkar ha surfat via en proxyserver som heter TOR. Jag har hans ip-nummer men det är nog kamouflerat genom proxyservern så jag vet inte om man hittar honom genom det.
Kan man komma åt den här jäveln? Är det någon mening att jag gör en polisanmälan?
Vad kan anmälan leda till?
Kjell
myrslok skrev:
Kan man komma åt den här jäveln?
Via hans paynova-konto borde det gå. Krävs säkert en polisanmälan för att Paynova ska lämna ut uppgifterna.
Jag tror inte du har någon chans. Jag har aldrig använt Paynova själv, men när jag tittar på hemsidan deras så ser jag att man kan vara anonym. Det står att man bara behöver ange en e-postadress.
Bank i Luxembourg låter väl inte heller som någon enkel sak att klämma åt med polisanmälan. I alla fall inte för 500 kronor.
Och TOR är designat för att skydda personens identitet, så där är det också kört:
http://tor.eff.org/
Tyvärr.
Får jag bara fråga varför du skulle köpa snus via annons? Det finns ju flera seriösa "postorder"-bolag som levererar WorldWide.
Hur säkert är ett program/nätverk som Tor om någon verkligen vill hitta dig? Säg privatperson, myndigheter och elithackare som tre ganska separata klasser av erfarenhetsgrupper.
Det skulle väl vara om han har uppgett sina riktiga uppgifter hos Paynova eller någon gång missat att köra genom Tor. Men vet han vad han gör så har han inte gjort det. Och i och med att kör Tor verkar han veta vad han gör.
Hade blivit billigare att köpa snusen på ett "hederligt" sätt, dvs i affären. ;)
K@llen skrev:
Hade blivit billigare att köpa snusen på ett "hederligt" sätt, dvs i affären. ;)
Det är lätt att vara efterklok :OO
Oavsett belopp är det viktigt att försöka stoppa denna form av tjuveri.
Hoppas att det finns möjlighet att finna fram vem som ligger bakom.
Jag fattar ingenting. Snus via annons? Förklara.
carl_x skrev:
Jag fattar ingenting. Snus via annons? Förklara.
Någon har väl annonserat att han säljer snus. Sedan har Myrslok betalat för att få snus. Men han fick inget snus. Vad är det mer att förstå? :OO
UlfT skrev:
Någon har väl annonserat att han säljer snus. Sedan har Myrslok betalat för att få snus. Men han fick inget snus. Vad är det mer att förstå? :OO
Min fråga är ju varför man köper snus via annons.
carl_x skrev:
Min fråga är ju varför man köper snus via annons.
Varför brukar folk handla online via en annons?
Okkido skrev:
Varför brukar folk handla online via en annons?
Är tydligen bara jag som inte förstår varför man skulle vilja köpa snus via en annons. Finns egentligen bara två alternativ till att man skulle vilja köpa snus på det sättet:
1. Man har inte åldern inne.
2. Man har ca 27 mil till närmsta affär.
Eller har grabben kommit över en hel pall med snus för en billig peng som han sedan ska kedjesnusa slut på eller sälja till småungarna?
carl_x skrev:
Är tydligen bara jag som inte förstår varför man skulle vilja köpa snus via en annons. Finns egentligen bara två alternativ till att man skulle vilja köpa snus på det sättet:
1. Man har inte åldern inne.
2. Man har ca 27 mil till närmsta affär.Eller har grabben kommit över en hel pall med snus för en billig peng som han sedan ska kedjesnusa slut på eller sälja till småungarna?
myrslok skrev:
Kan man inte komma åt honom på något sätt? Är han helt säker?
Det går säkerligen att "komma åt honom" om man har rätt resurser. Men jag tvivlar på att någon skulle lägga ner nån större energi när det gäller en så liten summa pengar.
Men nu har du iaf lärt dig att inte lita på någon som har ett konto i Luxemburg... ;)
Jag kan verkligen inte släppa detta med att köpa snus på annons. Hur mycket billigare kan man få det liksom, 50:- rabatt på en stock? Det är ju färskvara, så man kan ju knappast bygga ett lager heller.
carl_x skrev:
Det är ju färskvara, så man kan ju knappast bygga ett lager heller.
Han och hans många snusande kompisar kanske har bestämt sig för att gå ihop och tillsammans köpa snus.