webForumDet fria alternativet

Erfarenheter av kurs i stresshantering

Träning & hälsa

13 svar · 526 visningar · startad av cok

Medlem sedan dec. 2005664 inlägg
Frågan#1

Hallå, är det någon på detta eminenta forum som har erfarenheter av någon slags stresshanteringskurs? Berätta gärna lite.

F5, F5, F5, F5....

Medlem sedan sep. 200593 inlägg

efter 15mån i lumpen finns det inte längre ngn situation eller miljö där jag upplever stress/press.
det handlar inte om hur man har det, utan hur man tar det.

Precis, och det är sådant (antar jag), en stresshanteringskurs tar upp.

Okej, låt mig omformulera det hela lite. Det kanske inte är en kurs jag söker, det kanske finns hjälp hos någon skrynklare av något slag?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Vad jag förstår (vi har ju träffats) så har du alla möjligheter att gå ur de krav du och andra, befogat och obefogat, ställer på dig själv.
Att du samtalar med någon erfaren inom områdert räcker för dig.
Du kan själv, när du erkänner dina egna ramar.

Lasp, det är korrekt det du säger. Men jag söker även efter sätt att hantera stress på ett bra sätt. Kunna lämna det bakom sig när man lämnar kontoret etc etc.

Kan denna bok vara en start:
http://www.affarslitteratur.se/9187744392.php?v=2668458215
ett tips skulle kunna vara en kurs här , nu skulle jag fixa en länk till livsverkstaden eller liknande.
Men jag söker och återkommer.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

plup skrev:

efter 15mån i lumpen finns det inte längre ngn situation eller miljö där jag upplever stress/press.
det handlar inte om hur man har det, utan hur man tar det.

mja, du har nog lärt dig en del, men inte allt.

Du kommer med all säkerhet att springa på situationer där du kommer uppleva stress/press.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

cok skrev:

Lasp, det är korrekt det du säger. Men jag söker även efter sätt att hantera stress på ett bra sätt. Kunna lämna det bakom sig när man lämnar kontoret etc etc.

vilken sorts stress?

Nu har jag hittat länken kolla in detta:
http://www.tidsverkstaden.se/
Jag kan tänka mig att gå på en sådan kurs om någon vill ha wF sällskap
Annars finns det ett bra modeord som heter TimeBoxning Kolla på google och svenska sidor.

Lasp skrev:

Kan denna bok vara en start:
http://www.affarslitteratur.se/9187744392.php?v=2668458215
ett tips skulle kunna vara en kurs här , nu skulle jag fixa en länk till livsverkstaden eller liknande.
Men jag söker och återkommer.

Underbart :bire
Var precis hos läkare och fick min "dom", bör nog ta det lungt i fortsättningen och hantera det på rätt sätt. Här kommer din boklänk bra till pass!

Väntar med iver på länkar!

obelix skrev:

vilken sorts stress?

Det är jag som är rockien här, rada du upp de olika typer så ska jag bocka av dem. :)

Kan möjligen vara psykisk och fysisk stress (mycket att hantera och oroar sig för mycket).

Lasp skrev:

Jag kan tänka mig att gå på en sådan kurs om någon vill ha wF sällskap.

Inte alls omöjligt, tittar vidare på detta i eftermiddag. Nu ska jag ut och njuta av en regning golfrunda! :bire

Tack Lasp!

Medlem sedan aug. 2004282 inlägg

har du varit hos en läkare och blivit diagnosticerad med till exempel stressrelaterad utbrändhet eller nått sånt så kan det vara bra att prata med en kognitiv terapeut eller kognitiv psykolog. Vad jag förstår så handlar hela det kognitiva förhållningssättet om att lära sig behandla sådant som dyker upp i livet, till exempel stress.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)