webForumDet fria alternativet

Idag har jag sett...

Natur & djur

104 svar · 26 613 visningar · startad av Fia · sida 4 av 6

Frågan, av Fia

...en skedand för första gången! De ser konstiga ut: <http://www.bioresurs.uu.se/myller/sjo/skedandhane.htm> Tänkte att det kunde vara kul med en egen tråd för djurobservationer! :) /red. "Naturobservationer" kanske vore ett bättre ord, d v s det får plats annat i den här tråden än bara djur.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Idag har jag sett och hört vanlig padda, vanlig groda och åkergroda. Såg också huggorm, huggormsunge, snok, mindre vattensalamander och skogsödla. Bra träning inför djurtentan på torsdag. :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...har sett en padda med en mindre padda på ryggen :) det är då en hona som skuttar runt med den mindre hannen på ryggen... det är bra rättvisa ;)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

I dag har jag varit ute och spanat efter lite fåglar. Lyckades fånga några på bild, men inte jättebra bilder direkt så jag struntar i att bevisa det. ;) Men jag såg en lövsångare, jättefin fågel. Några bofinkar som jagade, trädkrypare, talgoxar och en svartvit flugsnappare. :)

Medlem sedan jan. 2003821 inlägg

En allt för övergödd orange katt utan svans. Samt två stycken bedårande Igelkottar.
Vart har man kameran när man behöver den som mest. :/

Medlem sedan apr. 20071 inlägg

Måste det vara ett djur?
Idag har jag sett en hungrig bondkatt vid namn Sotis, några sparvar/finkar? där jag äter lunch på jobbet, samt en koltrast.
Om jag får skriva vad jag såg igår så var det en död talgoxe på vår altan hemma, stackarn han såg typ ut att ha skrämts ihjäl. Låg på rygg, benen i vädret och en massa fjädrar och annat i näbben.

En annan sak. Jag vet nog inte riktigt vad jag blev medlem i för något? eh-he....sorry. Men känner ni varandra här eller? Ha en bra dag!

majamyra skrev:

Måste det vara ett djur?
Idag har jag sett en hungrig bondkatt vid namn Sotis, några sparvar/finkar? där jag äter lunch på jobbet, samt en koltrast.
Om jag får skriva vad jag såg igår så var det en död talgoxe på vår altan hemma, stackarn han såg typ ut att ha skrämts ihjäl. Låg på rygg, benen i vädret och en massa fjädrar och annat i näbben.

En annan sak. Jag vet nog inte riktigt vad jag blev medlem i för något? eh-he....sorry. Men känner ni varandra här eller? Ha en bra dag!

Välkommen till wF majamyra! :bire

Om du hittade en talgoxe på din altan så skulle jag gissa på att han antingen flugit in i ett fönster och brutit nacken, eller om du är kattägare, att din katt har burit hem honom som jakttrofé.

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

Att det kommit en ny medlem som inte känner oss andra här ;)

Välkommen majamyra. Denna tråd ligger ju under Djur, natur, miljö, så det måste gå bra med växter också. Jag har sett nästan helt utslagna björkar idag.

Det är klart att inte alla medlemmar här känner alla andra. Vissa är mer aktiva i vissa trådar än andra. Det är t ex första gången jag skriver i denna tråd. Skriver man i en tråd på Café Webforum så följer det inte med i räkningen av antal inlägg.

Hoppas du känner dig hemma här :)

...en rödhake och en grönfink och diverse andra småfåglar. Jag blev så jävla förbannad på att zoomen fokuserade fel, annars hade jag fått en kanonbild på finken. :x

...inte idag, men i helgen såg jag skabbigaste rådisen i stan :l

Skabbrådis.jpg

Danny skrev:

...inte idag, men i helgen såg jag skabbigaste rådisen i stan :l

Åh fy. :( Den där ser ju nästan döende ut... måste ha förfärligt ont.

...en orm, modell evigt vilande... hittade den ute i fält där vi jobbar nu. Finns massa orm där, och annat.

Orm, död.jpg

Danny skrev:

...en orm, modell evigt vilande... hittade den ute i fält där vi jobbar nu. Finns massa orm där, och annat.

Nu är jag inte så kunnig på sånt, men är det kanske ett ömsat skinn du har hittat? Istället för en död orm? Den ser så skum ut. :q

Fia skrev:

Nu är jag inte så kunnig på sånt, men är det kanske ett ömsat skinn du har hittat? Istället för en död orm? Den ser så skum ut. :q

Näe jag tyckte mer att det var ett komplett kit, uttorkad orm typ!?

Danny skrev:

Näe jag tyckte mer att det var ett komplett kit, uttorkad orm typ!?

OK. Otäckt gapande också. :o

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

Till mitt förtret så observerade jag häromdagen en av dessa: http://www.biopix.dk/Temp/JCS Mus musculus 26395.jpg
På en plats där jag anser att dom inte skall befinna sig.

Det är nackdelen med sommar och att bo vägg i vägg med ett sophus.

I din lägenhet eller vad? :o

...en snokunge och lärt mig hur en ängspiplärka ser ut

Medlem sedan juli 20031 505 inlägg

...vad jag tror var en enkelbeckasin
...nått skumt som troligen heter nått med lök.

...inte sett så mycket eftersom det är första dagen sedan efter semestern. Men på Öland såg jag en hel hoper spännande fåglar och blommor, bl a tordmule, tobisgrissla, havsörn, bivråk, ängshök, vaxnycklar, ullranunkel, våradonis och klöverärt. :)

I dag har jag inte sett mycket. Men i går så såg jag en blåmes jaga en fjäril. Det var häftigt. :)

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)