webForumDet fria alternativet

Var i Stockholm ska jag bo?

Boende & hem

78 svar · 6 621 visningar · startad av carl_x · sida 2 av 4

Frågan, av carl_x

Verkar som att det kommer bli Stockholm för min del om 1-2 månader, om allt går som det ska. Kommer jobba centralt i Stockholm och ute i Kista. Har varit i Stockholm 4-5 gånger i hela mitt liv, alla gånger knökfull. Har inga som helst kunskaper om staden. Hjälp mig! Jag söker/kräver: - Bostadsrätt. - 2:a, 60-80 kvm. - Max 45 min pendlingstid, enkel resa. - Maxpris: 1.500.000:- - Månadsavgift: Ma

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg

UlfT skrev:

60 kvm kan möjligen gå att få i Årsta för 1,5 miljoner. Men risken är stor att man blir tvungen att gå över den summan. Åtminstone utifrån vad jag har sett i de blad mäklarna brukar dela ut i området. Å andra sidan kanske de medvetet väljer att gå ut med enbart de försäljningar som har inbringat mest pengar, så det kan ju vara vinklad information jag har fått.

Såg du dokument utifrån, eller liknande samhällsprograms dokumentär om Stockholmsmäklarna? De gick inte alls ut med det högsta priset - då skulle ju färre komma på visningarna - utan de gick ut med konsekvent "undervärderade" fastigheter/lägenheter vars utgångspris egentligen inte var accepterat av säljaren. För får man bara in kunderna i lägenheter så är det större chans att de tänker efter en extra gång.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

echoSwe skrev:

Såg du dokument utifrån, eller liknande samhällsprograms dokumentär om Stockholmsmäklarna? De gick inte alls ut med det högsta priset - då skulle ju färre komma på visningarna - utan de gick ut med konsekvent "undervärderade" fastigheter/lägenheter vars utgångspris egentligen inte var accepterat av säljaren. För får man bara in kunderna i lägenheter så är det större chans att de tänker efter en extra gång.

Naturligtvis. Jag syftade på de uppgifter de skickar till mig, när de vill övertyga mig om att jag ska sälja min bostad genom just dem. I dessa fall går de ut med den summa som verkligen betalades. Och då tror jag de har sållat lite, så att jag bara får höra talas om de mest lyckade försäljningarna. Det du syftar på, är de annonser som man tittar i när man söker en bostadsrätt. Det är något helt annat.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Om du ska jobba mycket i Kista, bör du väl se till att ha nära dit? Solna känns som den bästa kompromissen, kanske något dyrt dock.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

m_soderlund skrev:

Jag gillar inte tvärbanan, långsam, går med ungefär 10 minuters mellanrum förutom på kvällarna då mellanrummet kan bli uppåt 20 min.

Här har vi höga krav på kommunaltrafiken! :e

Måste tillägga att kommunaltrafiken i Stockholm är guld, åtminstone om man jämför med Santa Barbara och övriga Kalifornien! I SB går bussarna (om man har tur - ibland går de inte alls) var 20:e minut under rusningstrafik och annars någon gång per timme. Tur att jag hade bil tidigare, det är nästan ett måste om man ska kunna ta sig överallt inom rimlig tid.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Varför inte titta på just Kista? :)
*) Hyfsade priser på bostadsrätter
*) Nytt stort köpcentrum med suveräna öppettider
*) En kvart med t-banan till city

Mvh

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Områdena runt Kista är väl bra om man inte bryr sig om social standard på boendet.
Inga områden jag skulle vistas ute i efter 19.00.

Medlem sedan okt. 2004430 inlägg

Jag var på väg att säga att Upplands Väsby/Sollentuna kanske kan vara något för dig men det finns ingen t-bana där....och man kan *aldrig* lita på pendeltåg (bor i Märsta (nära Arlanda) och tro på mig, jag vet allt man behöver veta om pendeln).

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Ja, pendeln suger något så in i norden. Obekväma vagnplatser och ofta förseningar (under februari och mars tror jag att tågen kom i tid två eller tre gånger på morgnarna).

Nä, om någon frågar mig så ska man bo på pendelavstånd i form av tunnelbana.

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Jag bor i en nyproducerad hyresrätt om 3 rum i Johanneshov, på Hammarby-sidan av Nynäsvägen, här finns det 3 tunnelbanestationer inom en 3-5 min promenads radie och det tar ca 10 min att i lugn takt promenera in till Söder om man inte vill åka kommunalt. :)

För mig är läget helt perfekt.
- Jobbar på Söder så jag cyklar varje dag.
- Globen ligger ett stenkast bort med shopping och nöjen.
- Söderstadion ligger ett stankast bort. *Forza Bajen!*
- Nära tunnelbanan, man når city på ca 10-15 min.
- Via länken når man E4´an som snabbt tar en ur stan om man så vill.

Priserna i området är på väg upp, men det finns fortfarande klipp att göra.
En kompis köpte för för några månader sedan en tokfräsh 2´a i området för 1.2M. (y)

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Spook skrev:

Områdena runt Kista är väl bra om man inte bryr sig om social standard på boendet.
Inga områden jag skulle vistas ute i efter 19.00.

Vad menar du med områdena runt Kista?

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

carl_x skrev:

Vad menar du med områdena runt Kista?

Antar att han menar Tensta & Rinkeby..

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Bire skrev:

Antar att han menar Tensta & Rinkeby..

Yes, antagligen, Kistas bostadsområden är inte mycket trevligare. På dagarna är det mest företagare men på kvällarna är det väl ungefär samma som Tensta och Rinkeby.

Medlem sedan nov. 2004112 inlägg

Rent spontant tycker jag det låter som du vill bo i Solna eller Sundbyberg. Därifrån har du 10 eller max 15 minuter till både Kista och innerstan.

Sundbyberg är stendött ju. Jag skulle säga Solna isf..

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Kungsholmen säger jag.. Ok, dyrt, men nice!

Så mitt i smeten som möjligt om man har råd, säger jag. Kanske inte i samma hus som någon nattklubb dock. :p

Jag själv valde som skrivet Bergshamra för där får man mer valuta för pengarna, + det är 10 min in till Stureplan som får betraktas som hyfsat centralt. Du har mellan 20 och 30 minuters resväg till Kista centrum från Bergshamra.

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

m_soderlund skrev:

Sundbyberg är stendött ju. Jag skulle säga Solna isf..

Humor :D

Ska du jobba i city/kista ska du bo i norrort. Förslagsvis utmed blåa linjerna Solna, Sundbyberg, Kista men inte Hallonbergen eller längre ut än Kista/Rissne.

Har bott i Solna/sundbyberg hela mitt liv och trivs hur bra som helst. Nära till pendel, buss, tbana, cykelbana, gångbana in till stan :)

Medlem sedan aug. 2004282 inlägg

Vi har flyttat till brommaplan. Jag tycker det är nära till stan, det tar ca en kvart med tunnelbanan, till kista tar det ca 25 minuter med nån buss. för alla oss som inte har en aning om stockholms geografi så ligger Bromma väster om city.
Vi fick en tvåa för 1,4 miljoner, visserligen behöver vi göra om rätt mycket men det blir billigare än en ny och fin. Dessutom är området trevligt.

Medlem sedan juli 2000212 inlägg

Fixade en hyresrätt i Hammarby sjöstad via en privat hyresvärd. Riktigt shysst område!!

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

http://www.bostad.stockholm.se är ett bra ställe att börja på om man letar hyresrätt i alla fall. För billiga lägenheter innanför tullarna ska man helst ha stått i kön sen man kom ut från BB :OO, men en bit ut från city börjar det bli mer humana lägen. Jag har stått i kön i sju år och det börjar se riktigt bra ut, men har man råd med höga hyror kan man ställa sig i kön bara för att komma åt de nyproducerade lägenheterna som har korta kötider.

Själv vill jag slå ett slag för den norra/västra delen av gröna linjen som sträcker sig bort till Hässelby - med hjälp av tvärlinjerna bland bussarna tar man sig fram skapligt bra även utan tunnelbana. :)

kaj skrev:

Vi har flyttat till brommaplan. Jag tycker det är nära till stan, det tar ca en kvart med tunnelbanan, till kista tar det ca 25 minuter med nån buss. för alla oss som inte har en aning om stockholms geografi så ligger Bromma väster om city.
Vi fick en tvåa för 1,4 miljoner, visserligen behöver vi göra om rätt mycket men det blir billigare än en ny och fin. Dessutom är området trevligt.

Ni har väl kvar de snygga kolorerade persiennerna? (y) :e

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)