webForumDet fria alternativet

Var i Stockholm ska jag bo?

Boende & hem

78 svar · 6 621 visningar · startad av carl_x

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg
Frågan#1

Verkar som att det kommer bli Stockholm för min del om 1-2 månader, om allt går som det ska. Kommer jobba centralt i Stockholm och ute i Kista. Har varit i Stockholm 4-5 gånger i hela mitt liv, alla gånger knökfull. Har inga som helst kunskaper om staden. Hjälp mig!

Jag söker/kräver:

• Bostadsrätt.
  • 2:a, 60-80 kvm.
  • Max 45 min pendlingstid, enkel resa.
  • Maxpris: 1.500.000:-
  • Månadsavgift: Max 4000:-
  • Tunnelbana.

Var ska jag bo?

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Årsta är attraktivt med hyfsade priser.

Pendling till Kista, cirka 30-40 minuter

Spook skrev:

Årsta är attraktivt med hyfsade priser.

Pendling till Kista, cirka 30-40 minuter

Hur lång pendlingstid har man in till Stockholms centrum?

EDIT: Finns det tunnelbana i Årsta?

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Det är en kortare bussträcka till tunnelbana.

Stockholms Centrum > 15 minuter

Har lagt till tunnelbana på min "kravlista" nu.

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Årsta har ju tvärbana som är i direkt ansluting till tunnelbanan i t.ex. Gullmarsplan. Men det kanske inte är ett alternativ iallafall?

Personligen så rekomenderar jag söderort, men det beror ju kanske på att jag kommer härifrån ;)

Hammarby, Skärmarbrink, Gullmarsplan, Årsta, Högdalen, Stureby, eller ja, i princip var som helst på gröna linjen söder om Gullmarsplan. Söder är ju också riktigt nice men där får du inte en tvåa för 1,5 tyvärr.

Poffe skrev:

Årsta har ju tvärbana som är i direkt ansluting till tunnelbanan i t.ex. Gullmarsplan. Men det kanske inte är ett alternativ iallafall?

Personligen så rekomenderar jag söderort, men det beror ju kanske på att jag kommer härifrån ;)

Hammarby, Skärmarbrink, Gullmarsplan, Årsta, Högdalen, Stureby, eller ja, i princip var som helst på gröna linjen söder om Gullmarsplan. Söder är ju också riktigt nice men där får du inte en tvåa för 1,5 tyvärr.

Alla dom här ställena du räkna upp nu, är det ställen som ligger inne i själva staden eller är det små orter utanför? Hammarby och Gullmarsplan ligger väl inne i själva staden? Förresten, Hammarby, ligger inte priserna ganska högt där? Eller är Hammarby Sjöstad och Hammarby inte samma sak?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

60 kvm kan möjligen gå att få i Årsta för 1,5 miljoner. Men risken är stor att man blir tvungen att gå över den summan. Åtminstone utifrån vad jag har sett i de blad mäklarna brukar dela ut i området. Å andra sidan kanske de medvetet väljer att gå ut med enbart de försäljningar som har inbringat mest pengar, så det kan ju vara vinklad information jag har fått. Månadsavgiften håller sig däremot en bra bit under 4000 i de flesta föreningarna. Det är ju mestadels hus från 40-talet, så det är inte så mycket lån på dem som föreningarna måste amortera eller betala ränta på.

Angående t-bana, det beror ju på vilken del av Årsta man bor i. Bor man i den del som ligger närmast Johanneshov, är det bara några hundra meter till Gullmarsplan. I andra delar rekommenderar jag att man tar bussen till Gullmarsplan.

Problemet med Årsta (och vilken annan söderort som helst, för den delen), är att det kan bli lång pendling om man jobbar norr om stan. Å andra sidan verkar priserna rent allmänt ligga relativt högt i norrort. Men det skulle inte förvåna mig om de mer miljonprogramsbetonade områdena runt Kista är relativt billiga. Åtminstone sett till insatsen. Månadsavgiften är en annan sak.

carl_x skrev:

Alla dom här ställena du räkna upp nu, är det ställen som ligger inne i själva staden eller är det små orter utanför? Hammarby och Gullmarsplan ligger väl inne i själva staden? Förresten, Hammarby, ligger inte priserna ganska högt där? Eller är Hammarby Sjöstad och Hammarby inte samma sak?

Allt ligger utanför tullarna.

Ni som bor i Stockholm, var och hur bor ni nånstans? Vad betalar ni?

UlfT skrev:

Allt ligger utanför tullarna.

Jaha du. Och var fan finns tullarna nånstans? :OO
Eller är det bara upplysningsvis för min del? Kan tillägga att jag inte kommer använda mig av nån bil där uppe.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag bor i Sickla udde just nu, vi är tre som delar på en månadshyra på ungefär 9000 kr. Hyresrätt, 75 kvm, 5:e våningen, balkong.

Flyttar snart till Bergshamra, blir själv där. :D Bostadsrätt, månadsavgift 1250 kr, 35 kvm, 6:e våningen.

Enligt mig är Bergshamra mer centralt än Sickla udde. Alla andra kommunikationer än t-bana tycker jag är dåligt, då t-banan går som högst med 10 min intervall större delen av dygnet och bussar garanterat ännu mer sällan. Skillnad är om du bor i innerstan i så fall, då går t.ex. 1:an, 4:an m.fl. var 10:e minut om inte oftare.

Jag gillar inte tvärbanan, långsam, går med ungefär 10 minuters mellanrum förutom på kvällarna då mellanrummet kan bli uppåt 20 min.

Carl_x: Som UlfT sa, alla ligger utan för tullarna, ca 10-15 minuter med tunnelbana från Centralen. Med Hammarby menade jag Hammarby höjden, sorry att jag var oklar, är uppvuxen där och vi som är det säger bara Hammarby ;)

Men som du sa, just Hammarby är lite dyrare, och det gäller speciellt Hammarby sjöstad.

carl_x skrev:

Jaha du. Och var fan finns tullarna nånstans? :OO

Vid stadsgränsen. Skanstull, Hornstull, Danvikstull, Norrtull, etc.

Om vi snackar hyresrätter, hur svårt är det att få tag på en sån egentligen? Känns lite som att man kanske får satsa på en sån till en början, om det finns möjlighet, eftersom jag kommer flytta dit väldigt snart. Kan tom. bli så att jag flyttar dit om två veckor.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Då behöver du nog bra kontakter, såvitt du inte får tag i något i andra hand via blocket eller dyl.

UlfT skrev:

Vid stadsgränsen. Skanstull, Hornstull, Danvikstull, Norrtull, etc.

Då vet jag precis! :birp

carl_x skrev:

Om vi snackar hyresrätter, hur svårt är det att få tag på en sån egentligen? Känns lite som att man kanske får satsa på en sån till en början, om det finns möjlighet, eftersom jag kommer flytta dit väldigt snart. Kan tom. bli så att jag flyttar dit om två veckor.

Vill du ha en hyresrätt i närförort får du nog stå i kö i minst 2-5 år tyvärr. Om du inte har rätt kontakter vill säga. Annars är det andrahand som gäller.

Poffe skrev:

Vill du ha en hyresrätt i närförort får du nog stå i kö i minst 2-5 år tyvärr. Om du inte har rätt kontakter vill säga.

Mmm, kunde tänka mig det. Möjligt att det finns kontakter på jobbet, men det är ju inget man kan ta för givet. Känns som att det kommer bli en väldigt tuff början om det skulle bli jobb där. Om man inte får en klockren träff på en lägenhet direkt.

carl_x skrev:

Mmm, kunde tänka mig det. Möjligt att det finns kontakter på jobbet, men det är ju inget man kan ta för givet. Känns som att det kommer bli en väldigt tuff början om det skulle bli jobb där. Om man inte får en klockren träff på en lägenhet direkt.

Ja du, det är ingen dans på rosor när det gäller att få ett shysst boende i Stockholm tyvärr. Själv ska jag snart ut och leta eget också, men det underlättar ju iallafall lite när man själv vet var man vill bo ;)

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)