webForumDet fria alternativet

ONICO, fri från tobak & nikotin, varför?

Konsumentråd

24 svar · 6 474 visningar · startad av Compusa

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg
Frågan#1

Sitter här med en dosa Onico, en ny "snus-produkt" från Swedish Match som både är fri från tobak och nikotin. Bästa produkten hittills om man vill hitta ett hälsosammare alternativ när man ska försöka sluta snusa. Flera andra varianter finns redan ute på marknaden, dock blev jag förvånad över att Swedish Match har tagit fram denna produkt, vill de ta död på sin egen industri? Vad har de att tjäna på detta?

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Compusa skrev:

Sitter här med en dosa Onico, en ny "snus-produkt" från Swedish Match som både är fri från tobak och nikotin. Bästa produkten hittills om man vill hitta ett hälsosammare alternativ när man ska försöka sluta snusa. Flera andra varianter finns redan ute på marknaden, dock blev jag förvånad över att Swedish Match har tagit fram denna produkt, vill de ta död på sin egen industri? Vad har de att tjäna på detta?

Dom tjänar säkert bra mycket mer stålar på att folk köper Onico än snus. Man blir snusfri men inte nikotinfri ;) Är väl ett sätt att konkurera med apotekets alla nikotinprodukter....

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Cassady skrev:

Dom tjänar säkert bra mycket mer stålar på att folk köper Onico än snus. Man blir snusfri men inte nikotinfri ;) Är väl ett sätt att konkurera med apotekets alla nikotinprodukter....

Fast den är ju fri från både och...
Detta får mig att tänka på nån sketch där någon var från "A smoking generation". Har nåt minne av att det kan ha varit Robert Gustavsson.Hursomhelst, sketchen gick ut på att de gick runt i skolorna och vänjde in folk till att röka med nikotintuggummin och light-cigaretter.

Cassady skrev:

Läs igen Cassady, den innehåller inte nikotin :p

http://www.swedishmatch.com/Swe/Onicoprillanutantobakochnikotin.asp

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

OT: Varför är det så många som har Frölunda Indians-symbolen i sina avatarer plötsligt?

nitro2k01 skrev:

OT: Varför är det så många som har Frölunda Indians-symbolen i sina avatarer plötsligt?

OT: Nja, de har hängt kvar sedan SM-slutspelet, då det pyntades en hel del med hockey-symboler.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Compusa skrev:

Ta död på sin industri? De försöker ju göra exakt tvärtom, hålla den vid liv.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Okkido skrev:

Hålla den vid liv? Det behöver de knappast anstränga sig för :e.
Själv måste jag säga att jag tycker det låter som en helylle produkt, men jag har en stark misstanke om att den, som tidigare sagts i tråden, är avsedd att leda in nytt folk på nikotinets vägar än att leda ut gammalt. Hur som helst skall man inte uttala sig innan man smakat. Tvekar till att den slår Rapé :p.
@ Compusa, en smakrecension kanske?

Coccozz skrev:

Hålla den vid liv? Det behöver de knappast anstränga sig för

Nä verkligen inte..just nu. Men med tanke på hur utveckligen går så kommer nog tobak och nikotin inte vara lika vanligt om 10-20 år.

Okkido skrev:

Nä verkligen inte..just nu. Men med tanke på hur utveckligen går så kommer nog tobak och nikotin inte vara lika vanligt om 10-20 år.

Jag kan nog tyvärr inte hålla med dig. Med tanke på hur väl rotat snuset är i det svenska samhället, nästan lika starkt som alkoholen fast med färre "utövare", kommer det nog inte ge sig i första taget. Sen kan man ju undra varför man är så helvets dum så man håller på med det, men det är ju inte samma sak som att man slutar med det. Jag kontaktar dig runt 2020 så får vi se vem som hade rätt :birp.

Coccozz skrev:

Jag kan nog tyvärr inte hålla med dig. Med tanke på hur väl rotat snuset är i det svenska samhället, nästan lika starkt som alkoholen fast med färre "utövare", kommer det nog inte ge sig i första taget. Sen kan man ju undra varför man är så helvets dum så man håller på med det, men det är ju inte samma sak som att man slutar med det.

Exakt, men allt fler går ju ifrån rökandet och börjar snusa. Rökare försöker sluta, ser sin chans med ett nikotinfritt snus och testar en vecka, nikotinsuget blir för starkt och de köper en Göteborgs Rapé istället och vips, så är de ordentliga snusare istället.

En annan sak som jag tror kan ha haft lite påverkan är att EU är så negativt inställda till snus (med all rätt) och då lanserar Swedish Match sitt sunda och hälsosamma snus för att slicka lite röv.

Coccozz skrev:

Jag kontaktar dig runt 2020 så får vi se vem som hade rätt :birp.

Absolut, gör det! Jag tror utan tvekan att det är väldigt få som kommer röka då, snuset kommer ha sina anhängare men betydligt färre än tidigare. Jag tror också man kommit på nått superbotemedel som gör det mycket mycket enklare för en person att ta sig ur ett beroende.

Okkido skrev:

Du menar alltså att en produkt utan beroendeframkallande innehåll är lika svår att sluta med som en produkt som innehåller exempelvis nikotin? Nej det där köper jag inte. Dessutom så går Swedish match inte direkt dåligt om man säger så.

Jag snusar själv av följande anledningar:
1. Det är gott
2. Jag får kraftig abstinens om jag inte snusar, dvs får nikotinet som min kropp tyvärr skriker efter. :x

Smakrecension av Onico
Har sedan tidigare testat andra tobak & nikotinfria alternativ, som dessvärre visat vara sig vara undermåliga. För att nämna ett exempel så tycker jag Choice är värdelös efter som den är torr som sanpapper och storleken är allt annat bra. Det hinder som finns förrutom nikotinbegäret när man ska sluta snusa är det psykologiska, att ha något under läppen.

För att komma till saken. Jag fick en dosa Onico Large White (ska testa pepparmint också) av min sambo idag och kom fram till följande:
* Dosan är snygg, ser ut som en helt vanlig snusdosa
* Luktar helt okej
* Portionsprillorna ser precis ut som vanlig snus
* Perfekt storlek, sitter klockrent under läppen
* Smakar ungefär som general white, inte lika starkt dock, lite åt citrus hållet
* Perfekt fuktiga, absolut inte för torra

Jag har varvat lite mellan Onico och general portion idag och det hände flera gånger att jag blev osäker på om vilken dosa jag tagit prillan ur, ett gott betyg med andra ord. Jag ser Onico som det perfekta hjälpmedlet för mig att bli kvitt mitt nikotinbegär och inom en snar framtid bli helt fri från snuset. Tack Swedish Match, nu kan jag snart lägga dessa pengar på något annat §e

Okkido skrev:

En annan sak som jag tror kan ha haft lite påverkan är att EU är så negativt inställda till snus (med all rätt) och då lanserar Swedish Match sitt sunda och hälsosamma snus för att slicka lite röv.

Vilket jag anser är ungefär lika konstigt som Sveriges skattepolitik när det kommer till dieselbilar. Det finns ju ett alternativ till rökning som hitills visat sig hälsosammare. Men cigarettbolagen har tyvärr för stort inflytande på EU och som vanligt är pengar makt.

Okkido skrev:

Absolut, gör det! Jag tror utan tvekan att det är väldigt få som kommer röka då, snuset kommer ha sina anhängare men betydligt färre än tidigare. Jag tror också man kommit på nått superbotemedel som gör det mycket mycket enklare för en person att ta sig ur ett beroende.

Jag hoppas att det är få som rökar då (något som dock inte påverkar SM). Tyvärr tror jag att du har rätt vad gäller superduperbotemedel, även om jag tycker att det är synd. Människan uppfinner så många superdupermedel att vi aldrig behöver anstränga oss själva för att reda upp något vi orsakat. Likaså skulle ett sådant medel innebära att alla risker med rökning/snusning skulle vara som bortblåsta. Det är inte en cigarett som är farlig, det är en i halvtimmen i fyrtio år som är farlig.

Compusa skrev:

Du menar alltså att en produkt utan beroendeframkallande innehåll är lika svår att sluta med som en produkt som innehåller exempelvis nikotin? Nej det där köper jag inte. Dessutom så går Swedish match inte direkt dåligt om man säger så.

Om jag får gissa tror jag han menade att Onico snarare var tänkt som inkörsport för nya snusare än utväg för gamla. Om det kan fungera som det sistnämnda vore det dock underbart...

Medlem sedan sep. 2002928 inlägg

Denna måste man nästan testa.
Men nått som jag hörde är att det fortfarande är 18 år på denna?!
Isåfall varför?

Compusa skrev:

Jag snusar själv av följande anledningar:
1. Det är gott
2. Jag får kraftig abstinens om jag inte snusar, dvs får nikotinet som min kropp tyvärr skriker efter. :x

Nej riktigt så menar jag inte det. Men om du inte säger helt nej till hela industrin så är det femtioelva gånger svårare att bli fri från det. Jag tror inte att ett nikotinfritt alternativ får dig att sluta snusa. Precis som med rökning så är det inte nikotin i sig det är svårt att bli av med, det är vanan. Suget att stoppa in en snus under läppen fem månader efter att jag slutat var lika stor som när jag snusade, men inte var jag beroende av nikotin och om jag läst min läxa så var mina nikotinvärde tillbaka som innan jag började inta nikotin. Jag tror det är så mycket lättare att falla tillbaka efter nikotin om du hela tiden håller vanan vid liv.

Coccozz skrev:

Vilket jag anser är ungefär lika konstigt som Sveriges skattepolitik när det kommer till dieselbilar. Det finns ju ett alternativ till rökning som hitills visat sig hälsosammare. Men cigarettbolagen har tyvärr för stort inflytande på EU och som vanligt är pengar makt.

Verkligen. Insider är en bra film.

Coccozz skrev:

Tyvärr tror jag att du har rätt vad gäller superduperbotemedel, även om jag tycker att det är synd. Människan uppfinner så många superdupermedel att vi aldrig behöver anstränga oss själva för att reda upp något vi orsakat. Likaså skulle ett sådant medel innebära att alla risker med rökning/snusning skulle vara som bortblåsta. Det är inte en cigarett som är farlig, det är en i halvtimmen i fyrtio år som är farlig.

Jag tror inte det skulle vara omöjligt att uppfinna, fast jag vet inte mycket. Sen tror jag inte läkemedelsindustrion skulle vilja göra ett sådant botemedel, mindre cashflow till dem då med.

tillmar skrev:

Denna måste man nästan testa.
Men nått som jag hörde är att det fortfarande är 18 år på denna?!
Isåfall varför?

Jag hoppas att det är det. Det kommer bli en inkörsport annars, du lär dig vanan med att ha en snus inne, du blir van osv osv och vips plötsligt sitter du med en halv dosa lös under läppen istället.

Okkido skrev:

Jag hoppas att det är det. Det kommer bli en inkörsport annars, du lär dig vanan med att ha en snus inne, du blir van osv osv och vips plötsligt sitter du med en halv dosa lös under läppen istället.

Vad jag vet får de inte sätta artonårsgräns på den, däremot en rekommenderad åldersgräns. Det är iaf. vad som gällt tidigare alternativ.

För att svara på Compusas fråga kring nikotinberoende så är abstinensen från nikotinet över några dagar efter du slutade inta det. Från det att du känner behovet av nikotin går det mellan en till några få minuter tills det är bort. Har du en rutin att äta ett äpple, kolla på klockan eller något annat som får dig att fokusera på andra saker kommer ud knappt märka det.
Som Okkido säger är det inte nikotinet som är svårast att sluta med. Dock kan du få små "flashbacks" om du inandas cigarettrök från någon i din närhet.

Medlem sedan sep. 2002928 inlägg

Okkido skrev:

Jo det har du kanske rätt i.
Men i praktiken så vore den inte olaglig att sälja fritt om man säger så? Eller är jag helt fel ute?

Alltså det jag menar är att det är ju som sakt varken nikotin eller tobak. VIlket gör att den är helt ofarlig!

Måste tillägga att när jag inte snusat på åtta månader och varit fri från nikotin i tre månader så kom jag tillbaka till Sverige, såg snuspåsar ligga på gatan och efter det så började jag tänka mer och mer på snus och suget kom tillbaka och jag blev påmind om det hela tiden. Jag fick ett gratisprov av nått nikotinfritt alternativ (nån liten påse med några fjuttiga 'snus' i) och snusade det en kväll, de smakade förjävligt och det gick inte att snusa, men suget blev ofantligt stort och några dagar senare satt jag och käkade korv på en grillkiosk och en kompis som slutat röka gav mig en snus. Sen hände det en gång till, och ytterligare en gång till. Sen fyllde jag år och min flickvän fixade och trixade och ville att den kvällen skulle bli så njutbar som möjligt så hon lät mig gå iväg och köpa en dosa Skruf, snusade tre snus under kvällen och blev nästan illamående och dagen efter tog hon ifrån mig dosan.
Några dagar efter det så blev allting stressigt och jag bråkade lite med henne och när jag stack hem så tröstade jag mig med att köpa en dosa snus på Pressbyrån, och sen en till och en till osv osv...

tillmar skrev:

Jo det har du kanske rätt i.
Men i praktiken så vore den inte olaglig att sälja fritt om man säger så? Eller är jag helt fel ute?

Alltså det jag menar är att det är ju som sakt varken nikotin eller tobak. VIlket gör att den är helt ofarlig!

Ja, i praktiken så är det så, snuset klassas som livsmedel iallafall och innehåller majsfiber och smaken är livsmedelsgodkända. Så egentligen är det lite som chokladciggaretter.

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)