nitro2k01 skrev:
Nu verkar det som han ska skriva om miljöproblem...
Hehe, lite off då ;). Ska bara varna dig för att nu har jag tagit ett par öl och precis cyklat 7 km hem så jag är både påverkad av alkohol och kylan :).
nitro2k01 skrev:
Min gissning är att detta inte sker i själva högtalaren, utan i ev förstärkare som är inkopplad, där någon ledare fungerar som antenn. Och då mer exakt i det lågpass-filter som troligen finns där. Lågpassfiltret gör att den högfrekventa pulsvåg som sänds ut upplevs som en signal i det hörbara frekvensområdet.
Men det är bara en gissning, om än en kvalificerad sådan.
Intressant! Men det förklarar inte riktigt varför effekten bli värre/större om man för mobilen/sändaren närmare högtalaren, men inte speciellt närmare förstärkaren - eller är förstärkarna inbyggda i högtalarna? Din gissning är absolut den bästa jag har fått hittills.
nitro2k01 skrev:
Elektroner som rör sig i ett magnetfält vill röra sig i en viss riktning gentemot magnetfältet. Jag minns dock tyvärr inte detaljerna om åt vilket håll en elektron vill röra sig i förhållande till fältet.
Ja, de vill röra sig åt det håll som den elektriska strömmens magnetfält går emot magnetfältet de rör sig i. Eller snarare: F_b = q v x B
där q = charge [C]
v = velocity [ms^-1]
B = magnetic field [Tesla]
och där x är kryssprodukten och därmed ger kraftvektorn. Men i princip så är det alltså elektroner som är ljusen på skärmen (av någon anledning) och dessa förändrar sin bana pga. magneten? (!).
nitro2k01 skrev:
När elektroner skjuts ut från katodstrålekanonen så samlas de självklart på andra sidan, på skärmkanten. Detta är per definition en laddning.
Aha!
nitro2k01 skrev:
Dålig idé. Stål och betong passar bra ihop eftersom de utvidgas när nog lika mycket vid temperaturförändringar. Om man skulle gjuta in bambu skulle bambun troligen krossas av betongen vid temperaturförändringar.
Inte bambu, bambufiber. Såg en dokumentär om det för en massa år sedan och det visade sig att det var mycket hållbarare än armeringsjärn.
nitro2k01 skrev:
Duger inte vårt svenska ord halvledare? Jag betvivlar att det ens finns ett svenskt ord "semi-konduktor".
Uppfattat! Har inte läst sådan fysik på svenska, heller aldrig hållt en diskussion kring electron tunnelling/voltage-barriers på svenska.
nitro2k01 skrev:
Dioder? Fråga: Är det bara LED's som avger fotoner, eller alla dioder? Vad menar du med 1/0? 1V potentialskillnad? 1/0=Oändligheten?
Eftersom du frågar så är det väl bara LED, även pga. att det betyder just light emitting diode, men vad är i så fall en "vanlig" diod? 1/0 - menar on/off. Att det är först vid en viss potentiell skillnad/volt (potential difference/voltage) som den börjar avge fotoner. Varför det är så?
nitro2k01 skrev:
Nja, Jag skulle inte per automatik kalla något som polariserar ljus för filter. Något som polariserar släpper bara igenom ljus med en viss polarisation, medan ett filter bara släpper igenom fotoner med vissa våglängder. Eller?
Uppfattat! Du har rätt. Men hade hade varit extremt intressant att förstå hur det verkligen polariserar ljuset.
nitro2k01 skrev:
Tjaaaa...
;)
nitro2k01 skrev:
"z-planet"? Du kan inte entydigt bestämma ett 3D-plan utifrån en axel. Jag antar att du menar att lasern ska placeras parallellt med z-axeln. Eller precis hur ska lasern riktas och vad ska den mäta? Sträckan till bollen?
Ja, parallellt med z-axeln. Ursäkta. Nej, den ska mäta vinkelhastigheten på snurr-skivan, genom att mäta tiden.
nitro2k01 skrev:
Magnuskraften ja... Hur var det, 3/7?
Eh? 3/7? Magnuskraften, F_m = densiteten * en koefficient * ½tvärsnittarea * radien * {vinkelhastigheten x velocity}, som en vektor.
nitro2k01 skrev:
Från vilken synpunkt menar du? Att RMS är ett mått på medel-någonting, eller att watt är ett mått (som relaterar till) ljudstyrka?
Titta på definitionen. Kom med en mer exakt fråga.
När man köper högtalare i affär så står det ibland "80 Watts" som om det vore något bra. Det är ju enbart hur mkt ström de drar. Frågan är hur många Watt, dvs. W m^-2 som de kan producera när de kör på max. Detta beskrivs via RMS-watt. Min undran är därmed vad RMS watt egentligen är, hur man mäter det och hur man räknar ut det, samt den matten som ligger bakom.
http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_power snackar lite om det, men det tar inte upp min huvudfråga - vad RMS watts som anges för högtalare som "ett bättre mått" verkligen ÄR.
nitro2k01 skrev:
Jag minns inte helt säkert, men jag har för mig att en sådan mätare har anoden och katoden på varsin sida om ett membran, som släpper igenom elektroner beroende på oxonium-jonskoncentrationen.
Eftersom joner leder ström. Låter troligt.
nitro2k01 skrev:
Fast det är väl lite för enkelt att försöka förklara ett proteins veckling med bara en entropiförändring?
Absolut! Därför föreslog jag att han skulle skriva en uppsats om det ;).
nitro2k01 skrev:
Jag har iofs inte läst kvantfyisk, men jag fattar ändå inte spontant vad antalet dimensioner har med entropin att göra? Om man ska förklara entropi och entalpi logiskt skulle jag säga en låg entropi (=Låg utspridning) innebär att det finns "värme-öar" som "smetas ut". I denna process ökar entropin, och temperaturen minskar. Eller nåt sånt.
I den processen ökar visserligen entropin, då systemet går från relativt ordnat till relativt oordnat när MEDELtemperaturen minskar. Men generellt sett, om ett slutet, isolerat system, upplever en temperaturminskning så minskar medelkinetiska energin (alltså medelvärdet av den kinetiska energin) för varje atom, vilket leder till en entropiminskning, då tex. fast materia har lägre entropi än flytande. Om nu universum utvidgas, så utvidgas även tids-rummet/rums-tiden/spacetime, vilket leder till att medeltemperaturen minskar eftersom atomerna kommer längre ifrån varande, samt pga. av empiriska bevis med bland annats Hubble-konstanten som använder Wien's displacement laws för att räkna ut universums ålder efter bakgrundsstrålningen. I universum som är ett slutet system, i allra högsta grad, om man ignorerar gravitoner, så minskar i så fall entropin just eftersom det minskar i temperatur. I alla fall är det den logiken som jag använder för att ifrågasätta andra termodynamiklagen. (På svenska?)
nitro2k01 skrev:
Indeed!
Indeed.