webForumDet fria alternativet

Byta varvantal vid uppspelning på vinylspelare

Ljud & bild

25 svar · 845 visningar · startad av Lizard King · sida 2 av 2

Frågan, av Lizard King

Är helt ny när det gäller LP-spelare, och tänkte pumpa en gammal sjutummare jag hittade. Vad jag förstått är det olika varv man ställer in beroende på storleken på vinylskivan. När det är en 7", vilket varvantal ska man då ha? Och hur går man oftast tillväga när man ställer in detta. Finns inget reglage eller liknande på själva spelaren, och en från den äldre generationen sade att man skylle lyfta

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Lizard King skrev:

Jag ringde farsgubben, han sa att på vissa modeller måste man lyfta skivtallriken och ställa in det där under. Efter det har jag inte en aning om vad jag ska göra.

"The Rega Planar3 is a manual deck, and if you require it to play 45’s you will have to remove the platter and adjust the drive belt. It takes only 30 seconds but it’s a bit bothersome at times. Thankfully, I only have a few 45's but if you are person who is into singles you may well do better to look elsewhere."

http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=29570

/R Instruktion med bilder:
http://www.rega.co.uk/downloads/p3%20instructions%202002(front).PDF

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

kan man bara göra två saker med start/stoppknappen?

annars så får du lyfta på skivtallriken och kolla där, men det verkar skumt på en sådan modell.

Medlem sedan dec. 2005655 inlägg

Tack muskot, ska kolla in det där och försöka lite, återkommer om problemet kvarstår.

obelix: På och av, så vitt jag vet.

NVM, jag är blind.

Underbart! Fungerar prima nu, tack muskot för guiden och de andra i tråden för den övriga hjälpen.

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

nitro2k01 skrev:

En sjutummare ska spelas på 33 1/2 RPM. Hur du ställer in det har jag ingen aning om. Kanske Bire kan hjälpa dig? :moose

Nog för att man kan ha olika varvtal för en och samma storlek. Men jag har aldrig någonsin sett en 7"-skiva avsedd för 33 rpm. De har alltid varit på 45 rpm. 12"-skivor däremot, har det varit vanligt med framförallt 33 rpm, men även 45 rpm då man har velat ha lite högre ljudkvalitet, på bekostnad av speltiden.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)