Ett snabbt sätt för räddnings/sjukvårdspersonal att i händelse av olyckshändelse/akut sjukdom komma i kontakt med anhöriga är att söka i den nödställdes telefonbok. I takt med att telefonböckerna ökar i omfång, blir det allt svårare för räddningspersonalen att snabbt finna rätt nummer.
För att underlätta sökningen föreslog en frustrerad ambulanssjukvårdare i Storbritannien följande enkla lösning: lägg in nummer till närmast anhörig i mobiltelefonen under rubriken ICE (In Case of Emergency).
Förslaget håller nu på att bli standard genom att det snabbt sprider sig över världen.
Anders Klarström, presstalesman på SOS Alarm:
Om du hittas akut sjuk eller skadad kan ett telefonnummer med bokstavskombination ICE i din mobils telefonbok få avgörande betydelse. ICE står för In case of emergency.
Idén kommer från en ambulanssjukvårdare vid East Anglian Ambulance, som tröttnat på att leta efter anhörigas telefonnummer. I telefonboken i sin mobiltelefon lägger man in kontaktpersonen "ICE" och numret till någon nära anhörig som behöver nås när man själv råkat ut för något och inte är kontaktbar.
Använd utlandsprefix så att det även fungerar när du är utomlands. Det är också viktigt att man informerar den eller de personer som lagts in som kontaktpersoner.
- På så vis kan räddningspersonalen snabbt nå närmast anhörig och få viktiga besked om medicinering eller om man lider av någon sjukdom, säger Anders Klarström, central presstalesman vid SOS Alarm.
- Numren har sedan dess fått spridning både i Storbritannien och USA, och Klarström tror på ett ökat användande i Sverige. Det är smart och enkelt och kostar ingenting. Se det som att du har en försäkring som du i bästa fall aldrig behöver utnyttja men händer något allvarligt har du förberett dig för att öka din trygghet, säger han.
- Skicka gärna informationen vidare till andra så att den sprids i hela Sverige, hälsar Anders Klarström, som gör vad han kan för att få ut budskapet via media.
Såg det på TV häromdagen En alldeles självklar åtgärd.
Vissa epostservrar i England och här har dränkts i uppmaningen. Sent skall syndaren vakna!
Skall man lägga in en länk till wF också.
Jag menar, det är ju här man är när man är!
Sen många år har jag mitt hemnummer sparat under "Hemma" om jag skulle tappa mobilen och en ärlig person skulle hitta den, men detta var ju inte mycket att snacka om - fort gick det att fixa också. :)
Jag läste om detta i Automotorsports nyhetsbrev och har anammat idén. Jag skulle gissa att kommande mobiltelefonmodeller har reserverade poster för just detta.
Tycker det räcker med hem elt. home. Om man vill vara extra säker får man lägga in något liknande på alla vanligt förekommande språk.
Spam är det vad dett e-brev är och spam ska bekämpas.
Om ICE blir accepterat över hela världen vilket det verkar vara på god väg att bli så behöver du inte skriva på en massa olika språk. Sjukvårdarna lär också vara informerade om detta...
Kör du med ditt hemma så ändrar jag till ICE. Fick också spammeddelandet igår och jag ändrade på studs :)
Om ICE blir accepterat över hela världen vilket det verkar vara på god väg att bli så behöver du inte skriva på en massa olika språk. Sjukvårdarna lär också vara informerade om detta...
I alla ~194 länder som finns? Jag anser att hem fungerar lika bra.
Dels anser jag att e-brevet är et spambrev som fått en väldig spridning, vilket man vill med spam.
I alla ~194 länder som finns? Jag anser att hem fungerar lika bra.
Som :stefan: sa, när jag sen flyttar hemmifrån och skaffar mig hemtelefon så borde det ju ligga som "hem", hur gör jag då om jag bor ensam? Inte lär mina guldfiskar reagera av att det ringer? Hur ska sjukvårdaren veta om du bor ensam?
Tycker det är en helt klockren idé och att ingen kommit på det tidigare är bara konstigt.
ICE är så mycket smartare än hem, home, kotiin, kući, memlekete, residencia och resten av de tusen språk som existerar?
Hoppas verkligen det blir en standard på nya mobiltelefoner. Kanske även en kommentar efter telefonnummret som visar blodgrupp och ev. mediciner man tar och sjukdomar man har.
J. Rönnberg skrev:
Dels anser jag att e-brevet är et spambrev som fått en väldig spridning, vilket man vill med spam.
Well, all obeställd e-post som massutskickas är väl spam, så vad är dealen? Du kan säga att det är spam hur mycket du vill. Jag säger också att det är spam och sen säger jag att det är data och så är det text och så är det ord och så är det information osv osv.
Mitt hem i mobilen kommer alltid vara till mina föräldrar tills dess jag skaffar familj, då jag inte ser någon idé att ha ett nr. till sig själv.
Om jag skulle hitta en person som såg ut att behöva läkarvård skulel jag ringa SOS och sedan senaste skagna/första nr. i tel.boken.
Om jag ska se till mig själv brukar jag alltid ha med plånboken (med id-kort)/passet med mig om jag har mobilen med mig. Vilket är alltid. Att gå utan id-handlingar är bara dumt.
Mitt hem i mobilen kommer alltid vara till mina föräldrar tills dess jag skaffar familj, då jag inte ser någon idé att ha ett nr. till sig själv.
Om jag skulle hitta en person som såg ut att behöva läkarvård skulel jag ringa SOS och sedan senaste skagna/första nr. i tel.boken.
Om jag ska se till mig själv brukar jag alltid ha med plånboken (med id-kort)/passet med mig om jag har mobilen med mig. Vilket är alltid. Att gå utan id-handlingar är bara dumt.
Jag förstår inte tanken med att vägra lägga in ICE i din telefonbok bara för att du fick informationen via spam :bire
Inget illa menat nu men jag tror du skulle passa in klockrent på beskrivningen som bakåtsträvare ;) Det kommer ny teknik men man blir bara arg på den och vill ha allt som förut, det var trots allt bättre för :P
Om du inte anger ICE kan inte någon veta vem man ska ringa om det hänt något. Hem kanske är vettigt men det säger inte direkt "ring detta numret om det händer mig något" utan det säger "där bor jag"... Hem och ICE är två helt skilda saker. Såvida du inte har en gammal tegelsten med plats för 20 namn i adressboken förstår jag ännu inte en gång varför man inte ska lägga in ICE och ett nummer kopplat till det (y) Fast du kanske vill att ditt barn som nyss fått mobiltelefon ska beöva ta emot ett samtal såsom
A Det har tyvär skett en olycka och sven svensson är inte vid medvetande. Vet du vem det är?
S Pappa? :o
S Är du där pappa?
A Har du någon mamma eller annan snäll person bredvid dig?
A *bööööööööööööl Jag vill *snyft* prata med min pappa! :(
A Det har tyvär skett en olycka och sven svensson är inte vid medvetande. Vet du vem det är?
S Pappa? :o
S Är du där pappa?
A Har du någon mamma eller annan snäll person bredvid dig?
A *bööööööööööööl Jag vill *snyft* prata med min pappa! :(
A=Ambulansförare
S=Sonen
Varför skulle ambulansförare börja gråta och vilja prata med sin pappa? :birp
Jag har mitt hemnummer inlagt under "Hem" (om jag skulle sumpa mobilen och en ärlig person hittar den och ringer hem till svararen) och jag har päronens nummer inlagt under ICE (by obvious reasons) - allt för säkerhets skull om nåt skulle hända.
Men du kanske inte har bilbälte på dig när du åker bil heller, eftersom du inte tänker krocka med nån? :q ;)
Mycket bra initiativ och även jag har nu ordnat till ICE, framförallt då jag utgår från att ambulanssjukvårdare inte kan ha en aning om att jag inte har någon hemtelefon, att "Hem" går till mina föräldrar eller att jag har ett marsvin som heter Greger. Ärligt talat Rönnberg, ditt resonemang är konstigt men som jag brukar säga - slipp då. ;)
Jag bytte också till det där, men det var som Okkido säger jobbigt när det stod ICE när den personen ringde, så jag bytte tillbaka. Kanske ska byta igen då.
Det kan man säga. Vi fick som krav på körskolan att lägga in ett ICE-nummer till nästa lektion.
Bra idé, tror som tidigare inlägg att det kommer bli standard i kommande modeller. Sjukt underlättande för sjukvårdare etc.
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e