webForumDet fria alternativet

Tvätta smycke?

Småprat

8 svar · 914 visningar · startad av KoTTeN

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg
Frågan#1

Jag tog en tur i kanske inte Sveriges renaste vatten, Köpingsån. Dock glömde jag bort att ta av mig smycket. Nu luktar det kloak. :)

Hur tvättar man bäst ett halsband av ärjat silver?

Medlem sedan maj 2006296 inlägg

Du menar oxiderat silver.
Jag vet faktiskt inte vad man ska göra med det. Hade det varit "rent" silver (utan oxidering) hade det varit lätt. Det är också lätt att tvätta oxiderat silver och få bort all oxidering. Nu är det ju inte riktigt det du vill göra här. Du vill behålla oxideringen men bli kvitt kloaklukten.

Jag skulle tro att det funkar med vanligt tvål och vatten om du torkar det ordentligt efteråt.. men jag vågar inte svära på det.

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Borde väl vara lättast att göra på samma sätt som du har gjort med dig själv. Tvål och vatten. Eller så får du ta att det luktar kloak runt din hals ett par dagar, lukten lär ju försvinna.

Tackar för svaren, vi testar den gamla hederliga metoden.

Det värsta med oxiderat silver är ju just att du inte vill tvätta bort den oxiderade ytan. Ta det därför väldigt försiktigt..

(man kan såklart oxidera om det om man vill)

det ska jag!
En följdfråga bara, hur går man tillväga om man vill lägga på en oxidering? Lite nyfiken. :)

Förr använde man svavellever, men jag tror att de har fasat ut det till förmån för Argentoxid nu... det sägs funka med salmiak också.

Jag har inte testat själv än, men jag har införskaffat argentoxid till min smycketillverkning inför sommaren..

ok. Känns som du kan dina saker. :)

KoTTeN:
Tja.. jag tillverkar ju smycken själv så jag måste ju ha LITE kunskaper om vad jag håller på med iaf ;)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)