webForumDet fria alternativet

Storlek på cykelram?

Datorspel

5 svar · 10 415 visningar · startad av karlj87

Medlem sedan mars 2004662 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag ska sälja en damcykel. I annonsen ska jag bland annat skriva ramstorleken på cykeln. Så min fråga är: Hur mäter man ramstorleken på en cykel?

Tack på förhand!

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Det är avståndet mellan vevlagret (där vevarmarna går in (det som pedalerna sitter fast i)) och sadelstolpsklämman. Brukar vara 17, 19 eller 21 tum. På en damcykel (om den har 28"-hjul) skulle jag gissa på 19". Men mät i cm och dela på 2,5 så kommer du ganska nära sanningen.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Mr. N. skrev:

Det är avståndet mellan vevlagret (där vevarmarna går in (det som pedalerna sitter fast i)) och sadelstolpsklämman. Brukar vara 17, 19 eller 21 tum. På en damcykel (om den har 28"-hjul) skulle jag gissa på 19". Men mät i cm och dela på 2,5 så kommer du ganska nära sanningen.

Jag mätte min Cannondale när jag skulle sälja...

Cykelmått.jpg

Mr. N. skrev:

Men mät i cm och dela på 2,5 så kommer du ganska nära sanningen.

...mmm... eller så tar man exakt 2,54 så kommer man precis :)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Danny skrev:

...mmm... eller så tar man exakt 2,54 så kommer man precis :)

Ja, om alla mätte likadant... Ett cykelhjul på 28" kan vara antingen 622 eller 635 mm i diameter och då finns ett 27"-mått som lägger sig på 630, så ett 27"-hjul kan vara större än ett 28", tummåtten på en cykel är ingen exakt vetenskap så att hålla på och tramsa med tiondelsmillimetrar är meningslöst besserwisseri.
Numera skriver man oftast måtten på en cykel i cm eller mm.

Mr. N. skrev:

Ja, om alla mätte likadant... Ett cykelhjul på 28" kan vara antingen 622 eller 635 mm i diameter och då finns ett 27"-mått som lägger sig på 630, så ett 27"-hjul kan vara större än ett 28", tummåtten på en cykel är ingen exakt vetenskap så att hålla på och tramsa med tiondelsmillimetrar är meningslöst besserwisseri.
Numera skriver man oftast måtten på en cykel i cm eller mm.

Jaja... jag vet inte hur det är i cykelbranchen, men jag brukar räkna med 2,54 som ju är en tum, och ska man ändå använda räknare så varför inte räkna exakt?

Vet att dom mäter olika, t ex mäter dom ju ibland upp till sadelstolpsklämman och ibland till där övrestången går... om dom bara kunde enas skulle allt vara mycket lättare...

/red: nämen ok... man blir väl lite skadad på högskola... ska vara så noggrant hela tiden... 2,5 duger nog utmärkt här...

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)