webForumDet fria alternativet

Strul vid uppsägning av hyreskontrakt för lägenhet

Juridik

15 svar · 1 296 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Sedan början på februari har jag bott i en lägenhet med två kompisar, där ena kompisens mor är hyresvärd åt oss. Nu ska jag flytta och jag sade upp mitt hyreskontrakt idag, per e-post.

Svaret jag får tillbaka är

1. att jag måste betala för nästa månads hyra också i och med att jag inte sa upp mitt kontrakt i slutet på månaden före själva utflyttningsmånaden. Här var jag klantig eftersom jag ville säga till dem jag bodde med att jag skulle flytta innan jag sa något till hyresvärden.

2. att hyresvärden och jag ska diskutera de stora skador jag har orsakat. Dessa stora skador har jag ingen aning om vad dessa är, mer än ett hack i golvet som upptäcktes när min kompis flyttade ut sina möbler från mitt rum.

Tyvärr har jag inte bevis på hur golv o s v såg ut i mitt rum när jag kom hit.

När jag flyttade in var hela lägenheten och mitt rum möblerat och det skulle så förbli i en månad till, eftersom hyresvärden inte kunde flytta på sina möbler förrän då.
En av dem jag bor med har haft sina saker i mitt rum under hela min boperiod här jag har max kunnat utnyttja tre av sex garderober i mitt rum. Tyvärr har jag varit för snäll och delvis sett genom fingrarna med det.

Jag bifogar kontraktet som en bild. Vad har ni för synpunkter, förslag? Vad skulle ni göra?

Mina närmsta tankar är

- ev. kontakta jurist angående de stora skador jag orsakat (som jag inte har orsakat)
- ta det som argument att jag betalat full hyra för ett rum där jag inte haft fri tillgång till t.ex. alla garderober

Tacksam för hjälp

hyreskontrakt.jpg
Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Vad gäller skadorna kan du inte göra något. När du flyttade in ska ett besiktningsprotokoll ha upprättats. Det protokollet skapar du och hyresvärden tillsammans innan du flyttar in. På det protokollet ska det finnas dokumenterat vilka skador som fanns på lägenheten innan du flyttade in. Finns inte dessa skador dokumenterade där kommer du att få betala, oavsett vad du säger. Tyvärr.

Så om det inte fanns några skador på lägenheten så behövdes aldrig ett protokoll upprättas?

Jo, ett besiktningsprotkoll ska ALLTID upprättas. Finns väl inga regler om att man måste göra det, men det är ju hyresgästens skydd.
Är du medlem i Hyresgästföreningen?

Jag är inte medlem i hyresgästföreningen.

Frågan är om min hyresvärd ens fått hyra ut i andra hand..

Ring Hyresgästföreningen. Oavsett om du är medlem eller inte kan dom säkert hjälpa dig med svar på alla dina frågor och vad du ska göra. Hyresgästföreningen vet exakt vad som gäller.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Fins det inget besiktnings protokoll så kandin hyresvärd inte gör nått.
Har inte han dokumenterat skaderna som va när du flytta in kan han inte heller påstå att du orsakat dom.

Besiktnings protokollet ska du få en kopia av när du flyttar in så du kan göra anmärkningar på det.

Ska finnas i lägenheten ihop med kontraktet och ska ges till dig när du flyttar in.
Tror man har normalt 1mån på sig att själv göra anmärkningar på saker som hyresvärden kan ha missat.

Det är upp till hyresvärden att bevisa att du orsakat skadorna och det med ett protokoll.

Du har tyvärr fel. Det är hyresgästens ansvar att man upprättar ett besiktningsprotokoll.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Trågig sits men det är nog så att det inte finns mycken hjälp.
Hyran är inget att diskutera. Mycket skäliga villkor.
Skador är alltid svårare och där kan jag inte hjälpa dig.
Som alltid med Er ungdomar. Tänk efter före och gör som ni vill bli bemötta en gång i tiden.

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

http://www.hyresgasterivaster.se/artikel.asp?id=95

Hyresgästföreningen skrev:

Är hyresvärden skyldig att besiktiga lägenheten vid byte? Jag ska byta min lägenhet men min värd säger att det inte behövs någon besiktning eftersom man träder in i varandras kontrakt.

Svar: Hyresvärden har ingen skyldighet att besiktiga lägenheten. Men om hyresvärden inte gör det kan det uppstå en del problem – främst för värden själv. När den inflyttande hyresgästen så småningom kanske flyttar och det då finns skador som inte är att anse som normalt slitage och som värden vill ha betalt för, blir det svårt för fastighetsägaren att bevisa vem som orsakat skadorna om det inte finns ett besiktningsprotokoll vid bytet. Därför brukar många hyresvärdar besiktiga vid byten.

HakanS: Det där stämmer bra. Men finns det ett besiktningsprotokoll från utflyttningen av den förra hyresgästen, då är det hyresgästen som kan få problem. Vissa fastighetsägare, ska inte nämna några företag, är riktiga svin som försöker blåsa unga människor på pengar, främst när det handlar om unga studenter som har bott i studentlägenheter. En stor del av fastighetsbranschen är så totalt genomrutten.

Vad skulle kunna hända ifall om man har hyrt i andra hand och tillstånd att hyra ut i andra hand inte finns?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Den som har (första hands)kontraktet ansvarar för lägenheten, hyr man ut i andra hand utan tillstånd från hyresvärden så kan man i värsta fall förlora hyreskontraktet och bli vräkt.

Är det hemförsäkringen för lägenheten i fråga, eller hemförsäkringen på den adress där jag är skriven som ska gälla för sådana här skador?

Jag brydde mig ej om att adressändra när jag flyttade.

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

Hemförsäkringen täcker knappast sådana skador.
Försäkringen gäller på den adress som står i försäkringsbrevet.

Tack. Helt säker? :) Ska i och för sig ringa hyresvärden för fastigheten igen, men denne verkade måttligt road av att blanda sig i detta problem.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)