webForumDet fria alternativet

Panikångest, hjälp..

Småprat

18 svar · 1 419 visningar · startad av Melitta

Medlem sedan sep. 2003448 inlägg
Frågan#1

Har haft panikångest i ca 2 år nu och har tidigare kunnat kontollera det hjälpligt men dom senaste veckorna har det bara blivit värre.
Grymt jobbig kväll ikväll och jag liksom flyter in och ur attackerna hela tiden, precis när jag känner mig lugnare så trappas det upp igen.

Tänkte höra om någon av er har haft eller har panikångest och kan tipsa om nått som gör er lugnare.. Pm'a gärna om ni inte vill synas här men alla tips jag kan få uppskattas högt..

Med panikångest menar jag hjärtklappningar, andnöd, svettningar, yrsel, darrningar m.m..

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

äter du några mediciner, tex stesolid eller sobril?

om så ta "några" extra.

har du annars någon du kan prata med, tex att ha hemma som hjälper dig, som kan komma om du behöver om du är ensam hemma?

Skulle fått stesolid nu i veckan men missade givetvis tiden på övp och det enda jag har hemma är Theralen som jag blir riktigt dålig av :/
Önskar att jag hadde nån att prata med men problemet är att mina polare är aningen grabbiga och tycker att allt som har med panikångest och liknande att göra är inbildning, svårt att prata med sånna människor.

Känns bra nu, trött som tusan bara, pratade med sambon men kruxet är att hon bara gråter när hon ser hur jag mår så det blir ett litet moment 22..
Hittade till en site som kanske kan var till nytta för andra som sitter i samma situation:
http://www.sps.nu

har du provat att kontakta psykakuten, eller vanliga akuten?

om du har tur så kan du få hjälp där.

om du inte finns med i "rullorna" så måste du gå via vanliga akuten innan du kan gå till psykakuten, detta för att utesluta somatiska besvär.

psykakuten har möjlighet att lämna ut tex små doser stesolid.

Men iom att du har Theralen så borde det finnas journaler om din panikångest.

Problemet är att närmaste akut ligger 8 mil härifrån..
Journaler finns det, hurvida kommunerna delar på dom vet jag inte..
Just nu är det ganska lungt så jag ska försöka lägga mig, tack för svaren iallafall :)
Jobbar du inom vården?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Behöver du någon att bara snacka skit allmänt så skicka PM så får du nummer.

Melitta skrev:

Problemet är att närmaste akut ligger 8 mil härifrån..
Journaler finns det, hurvida kommunerna delar på dom vet jag inte..
Just nu är det ganska lungt så jag ska försöka lägga mig, tack för svaren iallafall :)
Jobbar du inom vården?

dels har jag, för ca 6 år sedan jobbat inom psyk, dels så är jag anhörig till en med panikångest.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Forum hos sps verkar riktigt lovande... jag hittade dit själv i förrgår efter riktigt jobbig dag :( Förresten så gör en panik attack mig inte så mycket längre dessa klarar jag av men förväntansångesten man kan känna för att få en panikattack klarar jag inte att hantera.....

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Flyttad från Caféet!

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Kommunerna delar tyvärr inte på dina journaler, sekretessen är stenhård.

Du kan ringa till närmsta psykiatriska vårdinrättning, dom har med all säkerhet folk som
kan åka ut på ett hembesök om du har svårt att ta dig dit.
Detta på grund av att dom säkerligen åker ut och delar mediciner minst ett par gånger om dagen.

Detta på grund av en liten egenhet personer med allvarlig psykisk sjukdom brukar kunna unna sig......att inte ta sina mediciner för att dom är friska. :e

Spook skrev:

Kommunerna delar tyvärr inte på dina journaler, sekretessen är stenhård.

kommunerna är bara inblande om man bor i deras boende eller får hjälp av dom

Spook skrev:

Detta på grund av en liten egenhet personer med allvarlig psykisk sjukdom brukar kunna unna sig......att inte ta sina mediciner för att dom är friska. :e

Detta är ingen "liten egenhet", det kallas för bristande sjukdomsinsikt, och det har inget med trådskaparen att göra.

och det mobila teamet skapades inte pga det heller, utan det är ett sätt att effektivisera hjälpen till behövande.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Melitta, jag har lidit av panikångest i 5år själv och vet hur jivla jobbigt det kan vara. Du får gärna höra av dig om du vill snacka med någon i samma situation! PM'a så får du MSN osv.

Kan ju säga att dom senaste 24timmarna har varit helt galna.. Däckade vid 7 imorse efter på tok för mycket Theralen och vaknade för ca en timme sedan. Känner mig inte ett dugg piggare för det ioförsig.

Klös, sps.nu har en chat som det verkar finnas folk på större delar av dygnet också, kolla den dom var jätte trevliga.

Hadde ju varit bra med en psykakut på helgerna här, det är helgerna som är klart jobbigast för mig av någon anledning.
Har fått pm från en kille här på forumet som berätta lite hur han har faft det och liknande, det lättar lite när man vet att det finns fler och att det faktiskt finns folk som är bereda att ta ett samtal, ett mail eller vad som och ni ska ha ett jätte tack för det.

Skulle det vara nån som inte vågar skriva och som har det jobbigt så finns jag på messenger deefii[at]msn.com och den som vill får nr där.. Stöttar och hjälper gärna när jag orkar och kan.

Bara en helgkväll kvar nu och det känns bra nu så vi hoppas på en dräglig kväll.

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

/me är känd som caldera på sps.nu

hjd på sps.nu

obelix skrev:

kommunerna är bara inblande om man bor i deras boende eller får hjälp av dom

Detta är ingen "liten egenhet", det kallas för bristande sjukdomsinsikt, och det har inget med trådskaparen att göra.

och det mobila teamet skapades inte pga det heller, utan det är ett sätt att effektivisera hjälpen till behövande.

Har ganska full koll på detta eftersom jag jobbar med just detta....

Spook skrev:

Har ganska full koll på detta eftersom jag jobbar med just detta....

vilket har jag fel på?

vet att jag kan ha fel, men vill veta vad så jag inte gör fel igen

Kommunen blir inkopplade så fort det blir ett LPT.
Tyvärr så glöms ofta ångest-patienter bort eftersom de sällan går ut och syns.
Tragiskt men sant...

Spook skrev:

Kommunen blir inkopplade så fort det blir ett LPT.
Tyvärr så glöms ofta ångest-patienter bort eftersom de sällan går ut och syns.
Tragiskt men sant...

fast här är det inte aktuellt med LPT ;)

Sedan är komunernas sätt att ta hand om psykiskt sjuka en skämt i många fall.

Dom tar vårdare som ska ta hand om psykiskt sjuka istället för mentalskötare...

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)