webForumDet fria alternativet

Min köttkvarn maskindiskades svart?!

Program & appar

9 svar · 4 861 visningar · startad av streetrobban

Medlem sedan jan. 20011 140 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag har en gammla handdriven köttkvarn som tyvärr har blivit maskindiskad. Och p.g.a det har metallen blivit "svart". Det går inte att bara tvätta bort, inte ens med svinto. Vet någon hur man kan ta bort det svarta, så att den blir skinande ren igen?

Medlem sedan aug. 20004 638 inlägg

Det är inte så att det redan gått åt andra hållet, så nåt ytskikt har försvunnit och den blivit svart av den anledningen? Eller kanske att ytskiktet reagerat med diskmedlet på något sätt..

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Flyttad från Caféet!

Medlem sedan jan. 2006134 inlägg

Vad spelar färgen för roll?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Sodastreamer skrev:

Vad spelar färgen för roll?

Beroende pa vad det svarta bestar av, sa kanske det inte ar sa nyttigt att fa i sig?

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Om det inte går bort när du gnuggar allt du kan med svinto så går det nog inte bort när du maler köttfärs heller. Men det kanske bara är jag som har tankefel? :q

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Aluminium
Mörka beläggningar på aluminiumkärlen kan bero på hårt vatten, kalken från skalen vid äggkokning eller att sur mat har förvarats i kärlet. Att koka lutfisk ger också missfägning.

Ta bort missfärgningen genom att koka ur kärlet med ättikslösning (2-3 msk 12 procentig ättiksprit per liter vatten). Diska sedan och torka.

källa: http://www.ahlens.com/ahlens/export/sites/ahlens/aktuella_kampanjer/heminredning/skotselrad/skotselrad_grytor.html

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

man ska inte diska såna grejer i diskmaskin helt enkelt!

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

oskars skrev:

man ska inte diska såna grejer i diskmaskin helt enkelt!

Tror att han är rätt medveten om det, men vad hjälper det nu när skadan redan är skedd?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Med tanke på hur svaren i webbläsartrådar brukar vara så föreslår jag att du byter diskmakin.

Annars så hittade jag detta på en båtsida. Prova på en liten yta först.

"Oxalsyra löser oxiderad aluminium. Finns på apoteket. Definitivt värt ett fö'rsök i ditt sökande på ett mirakelmedel."

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)