webForumDet fria alternativet

Erfarenhet av flyttfirmor?

Boende & hem

29 svar · 2 493 visningar · startad av m_soderlund

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg
Frågan#1

Är på väg att anlita en flyttfirma, vad har du för erfarenhet av flyttfirmor?
Är specielt intresserad av flyttfirmor i Stockholmsområdet och då vad de kan tänkas ta ut för avgifter under flytten.

Är det timpris? Ungefär hur mkt/timme tar en normal flyttfirma om det finns hiss i båda bostäderna? Vad bör man tänka på när man anlitar en flyttfirma?

Jag ska egentligen bara flytta sex sju kartonger, en bäddsoffa, ett skrivbord, en stol och någon småsak till.

Medlem sedan jan. 2006134 inlägg

Timpris. ca 1000 kr/timme med 2-3 man+bil. Sett priser upp till 1400 kr för mer "välrenomerade". Samt ner mot 600 kr med två man+bil i annonser i Metro/city.

Läste att det är mycket tvister med flyttfirmor, bra är att be om ett skriftligt "högsta möjliga pris", så de inte har skäl att "såsa på" om de är oseriösa.

Kolla även att de har rätt försäkringar om något går sönder eller försvinner.

Det är vad jag vet, någon annan som kan fylla på?

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag betalade 800:-/h för min senaste flytt, det var det verkligen värt då 2 flyttgubbar flyttade grejer som normalt hade tagit 4-5h på 3h & dessutom var man fullständigt utvilad när allt var på plats.

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

Stadsbudskontoret rekommenderas varmt.

http://www.magasinering.se
Telefon:08-782 96 10
Fax: 08-783 66 64
Mail:artilleri@stadsbud.com

Detta är det gamla hederliga Stadsbudskontoret. Se upp för dåliga kopior.

Vart flyttar du?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

m_soderlund skrev:

Jag ska egentligen bara flytta sex sju kartonger, en bäddsoffa, ett skrivbord, en stol och någon småsak till.

Hyr en släpkärra och ragga upp ett par kompisar. Det där kan väl knappt vara lönt att anlita en flyttfyrma för!?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

jag använde senast(5år sen ;)) Kungsholms, det fungerade bra. :)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

m_soderlund skrev:

Jag går på Peers linje. Hitta en kompis med bil och hyr ett billigt släp. :)

man kan få en skåpbil på Q8/statoil mfl. till rimligt pris oxå...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

m_soderlund skrev:

Skämtar du, en flyttfirma för det? :o
Skäms på dig, det där får man ju in i en Volvokombi på två vändor! :p

Seriöst hade jag hellre lagt de stålarna på en städfirma - flyttstäda är verkligen astrist... :x

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Håller med grabbarna
Hyr en kärra eller kör 2 vänder

senbjuder du bärhjälpe på Lunch pluss soppapengar

:stefan: skrev:

Seriöst hade jag hellre lagt de stålarna på en städfirma - flyttstäda är verkligen astrist... :x

Word! \o/

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Att få någon att städa gör man i vilket fall som helst. Det är lika tråkigt oavsett man har flyttgubbar eller måste bära alla kartongerna själv. ;)

Visst, ragga upp kompisar fungerar men då tar jag hellre flyttfirma eftersom man är utvilad när sakerna är på plats. Roligare med polare, men det kan vara svårt att få loss folk mitt på en torsdag.

Flyttstäda tänker jag inte göra speciellt mycket, eftersom det knappast var flyttstädat när jag flyttade in.

Theon skrev:

Vart flyttar du?

Bergshamra.

Tack för tipsen hittils. :)

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Denna tråd flyttas nog snart. :)

Ska du anlita en flyttfirma, kolla då först upp hur seriöst bolaget är. Kolla med Kronofogden och Skattemyndigheten, samt att de har F-skattesedel.

För råkar du ut för ett oseriöst bolag, kan det bli svårt att kräva ersättning om något går sönder under transporten, eller något annat oförutsätt händer.
Ska man flytta hela sitt bohag, är det faktiskt värt att betala några kronor extra om man vet att man får ett seriöst bolag för priset.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

m_soderlund skrev:

Visst, ragga upp kompisar fungerar men då tar jag hellre flyttfirma eftersom man är utvilad när sakerna är på plats. Roligare med polare, men det kan vara svårt att få loss folk mitt på en torsdag.

Flyttstäda tänker jag inte göra speciellt mycket, eftersom det knappast var flyttstädat när jag flyttade in.

Har du inga polare som pluggar? De kan lätt ta sig loss mitt i veckan! ;)
Jag har hjälpt till vid en massa flyttar och vi hade en inofficiell regel: den som flyttade hade en back öl ståendes när flytten var klar - det var vår lön. Funkade utmärkt. :birp

Var det inte städat när du flyttade in skulle du ha påpekat det och fått det åtgärdat, det duger inte som anledning för att inte städa när du flyttar ut. Nästa kanske resonerar likadant och sen rullar det vidare...
Nä, städa ordentligt - det är det enda rätta att göra. Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag lämnade en lägenhet ostädad. ;)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Klart som fan du ska betala folk för att bära grejerna! Jag tänker A L D R I G Mera bära mina grejer om jag ska flytta... Städningen fuskar man till på en timme eller två om man ligger i lite, betydligt mindre slitsamt än att släpa grejer i trappor etc. Eller så köper man den tjänsten oxå.. Det är ju bara pengar!

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Min erfarenhet är att flyttgubbar är mycket långsamma jämfört med polare. Själv brukar jag se flyttar som träningspass.

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

m_soderlund skrev:

Bergshamra.

Ser man på §e Grannar :birp

Vilket hus? Jag ska se till att du kommer att trivas som fisken i stekt smör, som Rikard en gång sa :e ;) Vad ska du plugga för nåt?

Fixa ett släp. Du ska väl bara valhallavägen ner och lite till så är du framme :P Jag kan hjälpa till att bära. Jag går på gym numera!

bassebhu skrev:

Ser man på §e Grannar :birp
Vilket hus? Jag ska se till att du kommer att trivas som fisken i stekt smör, som Rikard en gång sa :e ;)

]Hehe!
Jag ska bo i ett rött hus typ 200 m från t-banan, över parkeringen. Var bor du? :p

bassebhu skrev:

Vad ska du plugga för nåt?

Jag pluggar inte, jag jobbar! ;)

bassebhu skrev:

Fixa ett släp. Du ska väl bara valhallavägen ner och lite till så är du framme :P Jag kan hjälpa till att bära. Jag går på gym numera!

Fan, börjar allvarligt fundera på att bara hyra släp och dra ihop några för soffans skull. Tack för erbjudandet basse, står det kvar? ;)

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Allright. Vid Brunos Solarium då ungefär :D

Jag bor i studentområdet kungshamra en bit länge bort på gatan. Jag är närmare aleborg då med andra ord :D

Javisst står det kvar, såvida jag inte har något inbokat då.

417 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
275 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
275 ms — ändringar (db)