webForumDet fria alternativet

Det här är konstigt men jag känner att jag behöver fråga iaf

Småprat

9 svar · 801 visningar · startad av mariel

Medlem sedan okt. 2004430 inlägg
Frågan#1

vad är det för fel med mig? :(

Har bott här i 3 år den 7:e maj (yay!) men jag har inte lyckats "få" (göra?) en vän (i brist på ett bättre ord) som vill göra saker med mig (t.ex. gå på bio, gå och fika och liknande). De som jag känner till från skolan har jag inte kunnat umgås med därför att när de har tid för mig är jag på jobbet eller på väg till jobbet och när jag föreslår en annan dag/tid kan eller vill de inte, så det intryck jag får är "jag kan vara din vän när *jag* har tid".

Just nu är jag helt beroende på min man, men han tycker inte att göra det som jag tycker om. Han kan "offra" sig någon dag, men det är inte roligt om vi gör något "därför att" och det som visas i hans ansikte är någonting som "are we there yet?".

Det här gör och har gjort mig väldigt frustrerad och nu när det är fint väder ute har jag ingen lust och vara hemma, gråta och känna mig som en loser.

Om det är relevant, jobbar jag på schemat och det tar 1,5 tim att pendla till och från jobbet (om SL sköter sitt). Jag är ingen tjatig person och alla som känner till mig säger att jag är alltid glad och att jag inte behöver göra mycket för att roa mig själv.

Tips önskas.

Medlem sedan okt. 2005116 inlägg

Det är inget fel på dig!
Det är vi osociala, blyga och inåtvända svenskar det är fel på. Men nånting du kan göra för att träffa nya människor är att börja på någon kurs, typ matlagningskurs eller liknande.
Eller varför inte börja med en lagsport? Där träffar man lätt nya människor.

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Sverige är skumt på så sätt.. man skaffar sig vänner till och med högskolan, typ. ;) Men sen efter det så håller man sig till folk man redan känner sen tidigare.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Jag är rädd för att skaffa mig nya vänner. Jag vet inte vad det beror på, men på nått sätt känns det som att de jag har nu är "perfekta", om nu kan kalla människor för det. Jag antar att det är ett tecken på rädsla för andra människor.

Medlem sedan apr. 20013 480 inlägg

Spännande... det här läste vi om i skolan förra veckan.

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Tycker definitivt inte att du ska må dåligt för det! Lätt att skiva, svårt att följa. Det är rent ut sagt skitsvårt att få tag i folk, framförallt vettigt folk. Håller med föregående om vi tysta svenskar. Jag är en av dom.

Har inte din man umgänge som ni kan vara tillsammans med båda två? Ett bra sätt som jag tror att få lite liv i vänskapen: Ordna en fest tillsammans hos er med de ni känner varav dom i sin tur får ta med sig minst en person till. Sen bjuds det på bål som smakar lika gott som det är starkt, sen brukar till och med de mest inbitna svenskar öppna sig. :)

Känns omgivningen mest hopplös kanske det kan vara dags för en nystart. Flytta! Flytta till ett område där ni inte varit förut, där ingen vet något om er. Byt jobb! Kanske finns det ett mer socialt jobb att syssla med än det du gör nu? Det kan vara en riktigt bra start.

Hoppas det löser sig med tiden! :)

Medlem sedan dec. 20012 532 inlägg

Vad har du för intressen då? Jag är arbetslös för tillfället och bor i Solna - samma pendeltågslinje.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Synd att du bor så långt bort annars skulle jag gärna hitta på något med dig.

Men i alla fall. Jag tycker också det där är lite tråkigt, är ju ofta så. Man kanske kan hitta nya bekantskaper genom något gemensamt intresse som om man t ex går en kurs på vuxenskolan eller något!?

Medlem sedan okt. 2004430 inlägg

tack alla för era svar.

celia: har skickat ett pm.

kotten: att flytta är ingen möjlighet just nu men kanske i framtiden.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Ta lite risker

Gå till en park en solig dag ... sätt dig på en bänk där de sitter nån o börja småprata
Gå ut en kväll själv på nån trevlig pub sätt dig i ensamm i baren för eller senare kommer nog nån dyka upp o säga något eventuelt trevlig

Eller så får du en taskig raggningsreplik

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)