webForumDet fria alternativet

Hur kan en CD kosta 150 och en DVD 200?

Konsumentråd

20 svar · 1 220 visningar · startad av KoTTeN

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg
Frågan#1

Har funderat ett tag på den här frågan, nu är det dags att gå till botten (toppen?) med problemet!

Hur kan det komma sig att album på CD skiva kostar runt 150 kronor medan en DVD-film kostar i snittet 50 lappen mer. Fakta: En musikgrupp har oftast inte mer än 5 medlemmar, omkostnaderna är gruppens egna tid + vad det kostar att hyra studio, fixa skivomslag och liknande.

Spelfilm å andra sidan har i flesta fall flera hundra inblandade, omkostnaderna måste vara enorma med alla lön, dyr teknik, reklam, resor, manus och allt allt allt som kostar.

Hur kan då musikbolagen gnälla över att dom tjänar för lite på musiken som sälj? Man hör aldrig att filmbolagen gnäller, trots att dom borde ha bra mycket mindre marginaler. Är dom bara väldigt giriga eller finns det något mer jag inte sett?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Hoho, gnäller inte filmbolagen?!

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

glöm inte vad LP kostar

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

Nog gnäller filmbolagen. Eller har du missat "att fildela en film är detsamma som att stjäla en bil"-kampanjen? Eller den i videobutiken...

Grejen är den att filmbolagen ligger rejält efter när det gäller att erbjuda lagliga alternativ till fildelningen såsom musikbranchen försöker idag. Jag tycker inte om alla konstiga försök till att skydda filerna från att kopieras från t.ex. datorn till mp3-spelaren men ändå, det är ett lagligt alternativ...

lilja skrev:

Nog gnäller filmbolagen. Eller har du missat "att fildela en film är detsamma som att stjäla en bil"-kampanjen? Eller den i videobutiken...

Det är faktiskt sant nu när du säger det, tänkte inte på det innan bara. Men, frågan återstår hur kan det vara så stor prisskillnad?

mayday skrev:

glöm inte vad LP kostar

Antar att det inte står för långplay?! :r

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

KoTTeN skrev:

Antar att det inte står för långplay?! :r

Long Play, jo. Något särskilt du tänker på eftersom du valde denna smiley?

"glöm inte vad LP kostar"
Long Play i musikbranschen som inte är spec. billigt? Jag får inte ihop det... :)

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Gruppen/artisten tjänar inte så oerhört stora mängder pengar på de 150,- du betalar då återförsäljaren skall ha, distrubutören skall ha, studion, manager, Göran Persson. Dessutom kan du räkna bort mellan 10-50% av kostnaden till ren marknadsföring (och vad jag har hört, obekräftat, från en kompis som sysslar med sånt här, är det oftare 50% än 10%). Däremot tjänar artister/grupper oerhört mycket på LIVE-konserter. Ungefär samma sak med film, störst vinstprocent finns på biograferna om jag inte minns fel.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

KoTTeN skrev:

"glöm inte vad LP kostar"
Long Play i musikbranschen som inte är spec. billigt? Jag får inte ihop det... :)

LP=Vinylskiva->Dyrare än CD
Glöm inte att filmindustrin cashar in en massa på att visa filmerna på bio också, plus genom att sälja rättigheter till TV-bolag i ett senare skede.

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

nitro2k01 skrev:

Glöm inte att filmindustrin cashar in en massa på att visa filmerna på bio också, plus genom att sälja rättigheter till TV-bolag i ett senare skede.

Jo men ändå. Filmer kostar oftast oerhört mycket mer att ta fram än ett album, eller? Är det någon som inte håller med här så hojta till för jag bara säger vad jag tror!

Därför borde väl filmerna rimligtvis också kosta mer att köpa??

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Hur mycket de måste ta betalt beror på hur mycket de säljer, och hur mycket de säljer beror på hur mycket de tar betalt.
Så det finns ingen absolut länk mellan kostnader för att producera materialet och slutpriset för konsumenten med en produkt där man kan göra hur många kopior man vill mot en försumbar kostnad.

Intäkter för försäljning av DVD skivor förmodar jag dessutom endast är en bråkdel av inkomsterna för en spelfilm och är förmodligen inte ens någonstans i närheten av att täcka produktionskostnader.

lilja skrev:

Jo men ändå. Filmer kostar oftast oerhört mycket mer att ta fram än ett album, eller? Är det någon som inte håller med här så hojta till för jag bara säger vad jag tror!

Därför borde väl filmerna rimligtvis också kosta mer att köpa??

1. Filmer kostar visserligen ganska obetydligt, men ändå, mer än skivor.
  2. Du bortser helt från biointäkter och produktplaceringar när du uttalar dig. Företag betalar miljonsummor för att få sin produkt tydligt placerad några sekunder här och där i en storfilm. Biointäkter är redan ganska väl genomgångna. DVD-försäljningen, kan jag, precis som Blixtsystems skriver, tänka mig är en sidoinkomst.
Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Blixtsystems skrev:

Intäkter för försäljning av DVD skivor förmodar jag dessutom endast är en bråkdel av inkomsterna för en spelfilm och är förmodligen inte ens någonstans i närheten av att täcka produktionskostnader.

Inte riktigt.

Since their rise in the late 1990s, DVDs have grown into a $15 billion business in the U.S. and now account for around 60 percent of a movie's revenues in Hollywood.

Lite andra siffror

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Mr. N. skrev:

Inte riktigt.Lite andra siffror

Ser man på det var mer än vad jag trodde.
Enligt factbook.net är det dock 46% av intäkterna som kommer från DVD försäljning och uthyrning tillsammans, så jag skulle fortfarande tippa på att de flesta filmer knappt täcker produktionskostnader med DVD försäljning.

Jo, det var därför jag skrev "Lite andra siffror", men vi borde kunna dra slutsatsen att DVD-försäljningen ligger nånstans runt 50% av en films intäkter. Vi kan titta på vad en film drar in på biobiljetter (vilket då borde motsvara summan som dras in på DVD).
http://www.imdb.com/boxoffice/alltimegross?region=world-wide
Nu är detta de filmer som dragit in mest pengar i och för sig, men det innebär ju samtidigt att de är ett rätt bra exempel på vilka pengar som ligger i Hollywood, äldre filmer har naturligtvis lite mindre andel sålda DVDer men det jämnar ut sig då DVD-försäljningen bara ökar och ökar.
Titta t ex på War of the Worlds, en film som inte var så jättebra, men ändå sålde den väldigt bra och hade en enorm budget. Ca 132 miljoner dollar kostade den och den drog in 600 miljoner på bio, alltså borde den dragit in ungefär lika mycket på DVD, vilket vida överstiger produktionskostnaden.
Sen kan man förstås ta floppar som Waterworld och liknande, men i genomsnitt tror jag att DVD-försäljningen betalar tillbaka en film många gånger om.

Mr.N. Pengar från produktplaceringar presenteras väl inte ens? Tvungen att fråga då du verkar ha koll på siffrorna.

På tal om höga intäkter från bio kan nämnas att Scary Movie IV som hade premiär på Långfredagen spelade in 300 miljoner kronor första helgen i USA och därmed knuffade ner en hel del film från rekordlistan.

Nej, IMDb visar endast biljettintäkter och jag ska inte säga att jag vet säkert, men nu har jag surfat runt och letat information om vad produktplacering kostar företag och jag skulle tro att det beror på hur mycket filmen gagnas av att få utnyttja en produkt.

IDG.se skrev:

Med tanke på hur mycket Apple syns, kan det vara förvånande att man faktiskt inte betalar för reklamvärdet. Apple håller bara sina produkter fritt tillgängliga för de som vill använda dem i mediasammanhang.

http://www.idg.se/ArticlePages/200604/17/20060417121921_MW/20060417121921_MW.dbp.asp
Alltså kostar det inte Apple nånting att göra reklam, de lånar helt enkelt ut sina datorer till filmbolagen och på så vis får båda parter det de vill ha.
Detta gäller dock inte överallt:

For "GoldenEye," BMW said it spent $3 million on cross-promotions for the right to replace Bond's Aston Martin with its new Z3 Roadster model and to use the film to launch the vehicle internationally. However, "Tomorrow Never Dies," which reportedly earned a record $160 million in fees and marketing support from 20 different advertisers, was sharply criticized for being too commercial.

...the most any brand is believed to have spent on media buys and promotions in exchange for a film placement is $100 million, which Samsung shelled out to place its phones in 2003's "The Matrix Reloaded."

http://www.hollywoodreporter.com/thr/film/feature_display.jsp?vnu_content_id=1000901394 (intressant läsning)

Jag antar som sagt att det beror på hur stor nytta filmen har av att få "låna" ett märke. Ska huvudkaraktären i en film sitta och knacka på en laptop är det nästan alltid en Mac, onödigt för bolaget att köpa en dator bara för att använda den några minuter, när Apple gladeligen tillhandahåller maskinen (vilken naturligtvis alltid har något obskyrt gränssnitt som ingen människa någonsin sett maken till "This is a Unix system, i know this" någon? ;)).
Om någon däremot behöver använda en futuristisk telefon (som egentligen inte behöver fungera) så kan rekvisitaavdelningen snabbt plocka ihop något häftigt, om nu inte någon mobiltelefontillverkare vill visa upp sig och slänga in 100 miljoner dollar för att få vara med.
Varför Bondbilarna är så dyra att köpa in sig på (trots att han ju faktiskt måste ha en bil att åka runt i, buss duger inte för Bond) antar jag beror på att det har fruktansvärt reklamvärde att få stoltsera med att vara Bondbil.
Eller så gör man som Audi och skapar en ny konceptbil för en film (I, Robot) och dessutom förser filmproduktionen med moddade versioner av alla sina andra bilmodeller. Just den filmen tycker jag gick väldigt för långt med sin överdrivet tydliga produktplacering, Converseskor, JVC-stereo och en framtida bilpark enbart bestående av Audis. ;)
Sen har vi ju Evolution, som jag numera kallar världens dyraste och längsta schamporeklam. :p
En svensk klassiker har vi ju också, Hamilton. Undrar vad Statoil pröjsade för sin extremt överdrivna exponering i den filmen. ;)

Hursomhelst har vi glidit ifrån ämnet något katastrofalt, så försök komma tillbaka på spåret igen; varför är det så liten skillnad mellan att köpa musik och film när kostnaderna för produktion av en film borde vara mycket högre än för en musikskiva?
Jag skulle tro att bio spelar en stor roll, musikbranschen har inget liknande förutom konserter och de intäkterna är nog inte i samma storleksordning.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

nitro2k01 skrev:

LP=Vinylskiva->Dyrare än CD

Menar du inte tvärtom? Om man bortser från att vissa svenska butiker har löjligt stort påslag på importvinyl tycker jag att vinylutgåvor generellt är ett par tior billigare än CD-dito.

Mr. N. skrev:

Hursomhelst har vi glidit ifrån ämnet något katastrofalt, så försök komma tillbaka på spåret igen; varför är det så liten skillnad mellan att köpa musik och film när kostnaderna för produktion av en film borde vara mycket högre än för en musikskiva?
Jag skulle tro att bio spelar en stor roll, musikbranschen har inget liknande förutom konserter och de intäkterna är nog inte i samma storleksordning.

Det tycker jag nog inte vi har, jag tycker vi har besvarat det. Intäkter från bio och dvdförsäljning/uthyrning ger oerhört mycket större intäkter än skivförsäljning, dessutom betalar företag delar av produktionskostnaden för att få synas i filmen. I själva verket är kanske frågan (när man hör talas om filmer som tjänar in över 0,5 miljarder dollar och har en produktionskostnad på ~0,1 miljarder dollar) om inte filmer borde kosta lika mycket som en musikskiva. Kanske t.o.m. mindre?
Visst skall man fortfarande kunna tjäna pengar på en film, och visst tilkommer marknadsföringskostnader på produktionskostnaden, men att en film skall kunna gå plus flera hundra miljoner dollar känns iaf. i mina ögon bara sjukt. Sen klagar man att folk inte köper filmen och att de inte har råd med den svikande marknaden etc. Fyfan, har man sett filmen på bio borde man få den på DVD :P.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)