webForumDet fria alternativet

Piratkopiering?

Juridik

28 svar · 1 438 visningar · startad av Quid

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg
Frågan#1

Vad är det för laglig skillnad på att spela in en film ifrån TV och att tanka ner den?

Får man spela in ifrån TV? Om ja, får man då tanka ner en film som går på TV?

Är det någon lagligt skillnad på en analog och digital kopia?

Diskutera! :D

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Skillnaden är inte mellan analog och digital. Skillnaden är mellan det exemplar du kopierar. Det är inte mycket att diskutera. Är exemplaret framställt med upphovsmannens samtycke får du kopiera det, annars inte.

TV-bolagen betalar för att få göra filmen tillgänglig för sina tittare, så det exemplaret är lagligt framställt och därmed tillåtet att kopiera.

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

Spela in från tv eller radio och tom strömmande radio på nätet är lagligt då de betalt licens för att offentligt framförande av materialet.

Det kan tom vara så att ett program finns tillgängligt på TV kanalens webbsida för nerladdning, men det spelar ingen roll juridiskt om du istället skulle välja att ladda hem det med DC++.
Du får bara ladda ner programet från upphovsrättsinnehavaren eller någon som köpt en licens för att låta dig ladda ner/titta/spela in.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Bara för att väcka tråden lite och fråga ytterligare längre. Om man tankar serier som är inspelade från TV så antar jag att det fortfarande är olagligt men frågan är görs det verkligen några insatser för att förhindra denna typen av brott?

T.ex. kan vi ponera att man laddar hem serien Numb3rs från Amerika i TV-Rip då den inte går på svensk TV. Den finns ju inte heller att köpa på box så hur skall man isf. göra om man vill se serien men inte har möjligheten att flytta till ett land där den sänds?

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Intressant fråga faktiskt. Jag laddar ner NHL-matcher som folk spelat in från TV, matcherna går inte att se här ifrån Sverige och man kan inte heller köpa dem på dvd, så enda chansen är ju att ladda ner eller att be en bekant spela in på video och skicka via snigelpost - olagligt? Antagligen. Men eftersom det inte finns några andra alternativ så...

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

vad ja vet är de väll inte 100% lagligt o spela in från tv eller radio heller

Medlem sedan maj 2005704 inlägg

mayday skrev:

vad ja vet är de väll inte 100% lagligt o spela in från tv eller radio heller

Visst är det lagligt fortfarande så länge du inte sprider dina inspelningar offentligt.
Precis som med tex. en musik CD får man spela in eller kopiera för eget bruk och tom. ge vänner och familj kopior.

Blixtsystems skrev:

Visst är det lagligt fortfarande så länge du inte sprider dina inspelningar offentligt.
Precis som med tex. en musik CD får man spela in eller kopiera för eget bruk och tom. ge vänner och familj kopior.

Med risk för att gå ifrån ämnet: Har inte det där ändrats? Jag har för mig det i varje fall men jag är inte speciellt up-to-date.

dAEk^ skrev:

Med risk för att gå ifrån ämnet: Har inte det där ändrats? Jag har för mig det i varje fall men jag är inte speciellt up-to-date.

Det som har ändrats är att det numera ställs två krav som inte funnits tidigare:

1. Exemplaret du kopierar måste vara framställt/publicerat med upphovsmannens tillstånd. Med andra ord, du får kopiera ett original, men inte en kopia.

2. Exemplaret du kopierar får inte vara kopieringsskyddat.

Då vet jag vad som gäller. Tack för ditt tydliga svar. :)

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

tydal skrev:

2. Exemplaret du kopierar får inte vara kopieringsskyddat.

hehe.. vad som du laddar ner är kopieringsskyddat? *som inte går att knäcka*

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

micke_nkpg skrev:

hehe.. vad som du laddar ner är kopieringsskyddat? *som inte går att knäcka*

Det spelar ingen roll att ett skydd går att knäcka, eftersom det är olagligt att göra det.

muskot skrev:

Det spelar ingen roll att ett skydd går att knäcka, eftersom det är olagligt att göra det.

Det spelar ingen roll att det är olagligt eftersom det redan var olagligt att sprida upphovsrättsskyddat material utan tillstånd, och se hur mycket det hjälpte.

Däremot spelar det roll för oss som vill vara lagliga och köper musik och film. För numera är det inte längre bara olagligt att vara olaglig utan också att kunna vara olaglig. Att man inte sprider upphovsrättsskyddat material utan tillstånd spelar ingen roll, man gör sig numera skyldig till brott ändå, bara genom att kopiera för eget bruk och lägga in musik man betalat för i sin mp3-spelare.

Medlem sedan jan. 2006134 inlägg

Ibland lägger jag över musik från mina orginal CD-skivor till min mp3-spelare, är det olagligt?

Förut var det alltid okej, men numera kan det vara olagligt om skivan har något kopieringsskydd, och det har ju sålts en del såna. Tyvärr måste man se upp när man köper musik så det inte finns något kopieringsskydd.

Jag använder program som lyfter kopieringsskyddet på skivorna direkt för att slippa installera alla tillverkarnas/förlagens dåligt kodade, minnesläckande och allmänt nersegande mjukvara. Därav märker jag inte om jag kringår kopieringsskydd eller inte, men vem tar mig om jag kopierar in min kopieringsskyddade nyinköpta CD-skiva till iAudion?

Man vet ju inte iofsejj sedan man började lägga resurser på sopspioner kanske man gärna vill gripa de som verkligen betalar för musiken också. Vore ju samma intelligenta tänkanden iaf.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Sodastreamer skrev:

Ibland lägger jag över musik från mina orginal CD-skivor till min mp3-spelare, är det olagligt?

Nej det är lagligt!

Det du inte får göra är att gå förbi ett kopieringsskydd.

Så har cd'n inte något kopieringsskydd så är det lagligt att lägga in låtarna från din cd till din mp3 spelare.

Medlem sedan maj 20021 558 inlägg

Om du spelar in något från tv så är det för privat bruk och du får inte "tillgängliggöra" den och där med blir den olaglig.
Så sa i alla fall en föreläsare vi hade. Om hon är ute och cyklar vet jag inte.

EDIT:
Appropå det här med att kopiera musik. Det är en väldigt sjuk paragraf som säger att man får göra säkerhetskopior av sin musik, men om man ska spela musiken för vänner så måste det vara orginalskivan man spelar ifrån. Kopian är får endast användas om orginalet är trasigt.
Detta är ganska knasigt eftersom många spelar in gamla LP-skivor på kassett/cd. Då måste alltså LP:n gå sönder innan man får använda kopian i samma utsträckning som orginalet.

Återigen föreläsningstanten som källa.

Med andra ord, att ladda ner inspelat material från TV, oavsett om du inte kan (med rimliga medel) få tillgång till det på annat sätt är en olaglighet.
Men för att du skall kunna gripas krävs väl ändå att en rättighetshavare eller en organisation som företräder rättighetsinnehavararen/na anmäler. Eller får vem som helst göra det hejvilt? Jag vill minnas att det är så här, eller iaf. var på det här viset tidigare då jag gjorde ett skolarbete om imm.rätten men jag minns inte. Måste f.ö. säga att de suger. Helt OT, jag vet. §e

oskob skrev:

Appropå det här med att kopiera musik. Det är en väldigt sjuk paragraf som säger att man får göra säkerhetskopior av sin musik,

Den paragrafen gäller inte musik, endast datorprogram.

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)