xtreme Medlem sedan juli 2000 2 056 inlägg Frågan 17 apr. 2006 14:55 #1 Till och börja med vill jag bara tacka dem som hjälpte mig med mitt förra problem, tack tack ;)
Ska med hjälp av derivata bestämma största och minsta värde för en funktion.
Skickar med ett ex och 3 tal från boken. I exemplet är jag med på hur dom gör i (1) men hur gör man med tabellen i (2)? Hur får dom fram -2 och -5? Någon som skulle vilja förklara hur man får fram Y-värdena i tabellen?
Tackar på förhand
UlfT Medlem sedan maj 2001 8 027 inlägg Nu vet jag inte vad du menar med "Skickar med ett ex och 3 tal från boken" , men rent allmänt gäller att derivatan är lika med noll i extrempunkterna.
xtreme Medlem sedan juli 2000 2 056 inlägg
UlfT skrev:
Nu vet jag inte vad du menar med "Skickar med ett ex och 3 tal från boken"
Glömde skicka med dem. ;) Ett inscannat ex från boken som jag inte är med på hur dom får fram delar av Y-axeln etc samt 3 andra uppgifter från boken.
Gein Medlem sedan sep. 2000 5 700 inlägg De räknar ju helt enkelt bara ut funktionens värde för alla värden i definitionsmängden, dvs 0, 1 och 2.
f(1) = 1^2 - 6*1 + 3 = 1-6+3 = -2
xtreme Medlem sedan juli 2000 2 056 inlägg
Gein skrev:
De räknar ju helt enkelt bara ut funktionens värde för alla värden i definitionsmängden, dvs 0, 1 och 2.
Var så jag gjorde innan men fick inte rätt ändå, konstigt. Jaja tack i alla fall ;)
Gein skrev:
De räknar ju helt enkelt bara ut funktionens värde för alla värden i definitionsmängden, dvs 0, 1 och 2.
Mycket förvirrande exempel eftersom det är helt onödigt att beräkna värdet i x=1.
Allmänt så undersöker man ändpunkter (om de finns!) och derivatans nollställen.
(Finns det inga ändpunkter får man undersöka gränsvärden istället)