webForumDet fria alternativet

Nivå på solskyddsfaktor?

Konsumentråd

11 svar · 3 488 visningar · startad av sabbacus

Medlem sedan juli 2002630 inlägg
Frågan#1

Tjena. Jag ska smita till Egypten på dykäventyr i en veckas tid nu och jag behöver inhandla solskyddsolja (eller vad det nu må heta). Jag är en novis på området så alla tips tas emot med öppna armar.

* Solskyddsfaktor?
* Märke?
* Pris?
* Mängd?

Tack på förhand

Medlem sedan jan. 200672 inlägg

Att sola rätt är en hel vetenskap. Ofta får man ingen grundbränna och bränner som en galning sista dagarna vilket leder till att man flagnar bort all bränna. Själv skulle jag nog köpt en Piz-Buin som är delad typ 20/8 samt en aftersun som du smörjer in dig med varje kväll.

Märket spelar egentligen nog ingen roll, dock bör den vara ny(inga gamla flarror). Det har en tendens att bli fina hudblåsor av dem, äckligt!

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

solskyddsfaktor, där ska du nog välja den högsta du kan hitta.

En hög solskyddsfaktor ligger på vad? 10? 40? 200? Kan vara bra att veta =)

Medlem sedan feb. 2000438 inlägg

Det beror på. Ett stift till läpparna är också bra, och after sun är som sagt mycket trevligt.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag köpte det här vanliga märkets barn-sololja. Den är för lite extra känslig hud och har ganska hög faktor. Tyckte den var väldigt bra, när jag var i södra Italien så var det jag som blev brun medans de andra brände sig :)

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Jag brukar också köpa solskyddskräm för barn, brukar ligga på 25-30. Tror inte jag har sett något högre. Vill man ha ännu högre kan man kombinera med en sval skjorta eller liknande utanpå (kladdvarning, men det funkar). Passa på att köpa en keps eller hatt också, det är inte kul att bränna sönder hårbottnen för att den inte går att smörja in.

precis... har man tunt hår eller så är det ju ett måste nästan med hatt. Isf kan jag rekommendera en sådan som jag har på min avatar (Crocodile Dundee-stuk ni vet). De är för jävla bra, när man har en sådan på sig märker man knappt av solen alltså, det blir svalt och luftigt och skyddar bra, ser lite udda ut med sådan på skallen kanske, men det gör väl inte så mycket...

Nu har jag varit och köpt
* solhatt (dock en brun utan tryck)
* Sololja (Firstline Sun Kids med solskyddsfaktor 30)
* Lypsyl Extreme (solskyddsfaktor 20)

Jag köpte 750cl sololja, räcker det för en veckas sol och dyk i röda havet eller ska jag köpa mer?

haha... jävla läcker hatt!!!!

750 cl känns som det räcker... :)
/red: tror jag... min flaska blev mycket kvar i iaf...

/red2: aha... du tog ju en brun utan tryck. Den vita Suntrip var ju skitrå annars!

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Den där solhatten ser riktigt sällskapsresan ut, faktiskt. :e

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Ser ut som en sån där pundarhatt alla barnrumpor som inte fattat att ravekulturen är död brukar ha på sig när de går ut och "stampar" §e

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)