webForumDet fria alternativet

The ninth gate, teorier

Film & TV

7 svar · 1 525 visningar · startad av magnusfeldth

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg
Frågan#1

Jag såg igår the ninth gate med några kompisar. Vi kom till att diskutera slutet. Hur ska man tolka det egentligen, är/blir Costa djävulen? På den sista bilden ser man ju djävlen pippa med den mystiska kvinnan. Vem var den mystiska kvinnan egentligen?

Alla teorier är välkomna, men de korrekta premeras ;)

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

magnusfeldth skrev:

Jag såg igår the ninth gate med några kompisar. Vi kom till att diskutera slutet. Hur ska man tolka det egentligen, är/blir Costa djävulen? På den sista bilden ser man ju djävlen pippa med den mystiska kvinnan. Vem var den mystiska kvinnan egentligen?

Alla teorier är välkomna, men de korrekta premeras ;)

Nu va det förvisso ett litet tag sen jag såg filmen men jag har diskuterat detta ett par gånger så jag gör ett försök :)

(Jag antar att det är Corso du menar med Costa?)

Som jag ser det får man inte veta om Corso blir djävulen. Balkan misslyckas med sin ritual för att den nionde bilden inte är autentisk. Den riktiga nionde bilden är den Corso hittar i slutet. (Det finns ingen sexakt på denna?) Det väsentliga på bilden är den stjärna man ser ovanför fästningen. Vad är då detta för stärna? JO! morgonstjärnan (a.k.a Lucifer) :) Den mystiska kvinnan lämnar Balkans bild på vindrutetorkaren med en referens till den riktiga. (Som finns hos tvillingbokhandlarna). Om man jämför dessa två bilder ser man att skillnaden mellan dem är just stjärnan! Detta skulle innebära att Balkan utförde sin ritual vid fel tidpunkt.

Min teori är alltså att tvillingbokhandlarna kände till hemligheten hela tiden och bytte ut bilden med stjärnan mot ett plagiat utan stjärna (dock med signaturen "LCF") för att förhindra att någon skulle kunna väcka Mörkrets prins.

Den sista scenen visar någon återvända till fästningen i ljuset av morgonstjärnan! Vad som händer där får vi aldrig veta men slutet är intressant då det öppnar för två tolkningar.

1. Corso väcker Lucifer (blir Lucifer?). Den mystiska kvinnan är i så fall utsänd av Lucifer... :(

2. Gud har hela tiden arbetat genom Corso (herrens vägar äro outgrundliga :birp ) för att materialet skall hamna i rätt händer. Den mystiska kvinnan representerar godhet (kanske utsänd av Gud till Corsos beskydd). Hon vet att Corso kommer att handla rätt och därför ger hon honom den sista bilden. Corso handlar rätt och förstör materialet...

Riktigt bra film faktiskt! Skall ta och läsa Arturo Perez-Reverte - Dumas Club någon dag...

Jag tror du har rätt där, men den stora och svåra frågan är huruvida Depp är ond eller god, och det är en svår nöt att knäcka. Nån gång i början säger de väl till honom att han inte har nåt samvete (när han lurar av ett par några värdefulla böcker)

magnusfeldth skrev:

Jag tror du har rätt där, men den stora och svåra frågan är huruvida Depp är ond eller god, och det är en svår nöt att knäcka. Nån gång i början säger de väl till honom att han inte har nåt samvete (när han lurar av ett par några värdefulla böcker)

Jo absolut. Men döma av hans agerande mot slutet där han faktiskt genomskådar Balkan och försöker hindra hans planer, vill jag påstå att Corso är god. Den mystiska kvinnan är även hon god. Handlingen ser jag därför som ett klassiskt exempel av "det onda mot det goda"...

Medlem sedan apr. 20051 016 inlägg

Okej, här kommer en annan tolkning.

De 9 bilderna speglar händelser ("gates") som måste genomföras/upplevas för att återuppväcka/framkalla Lucifer. Det räcker inte att enbart inneha bilderna och mässa ritualen (som Balkan gör/tror), och faktum är att om man studerar bilderna och (Dumas Club's & filmens) tolkningar av dessa, så inser man ganska snart att alla 9 bilderna speglar Corsos "resa/jakt". På så sätt blir alla 9 "gates" (vilket bilderna föreställer) till "dörrar/portar" som måste "öppnas", och precis som ni tidigare har nämnt så är det den 9:e som är mest intressant. Jag ska nu förklara min syn på varför den är det:

Cassady skrev:

Balkan misslyckas med sin ritual för att den nionde bilden inte är autentisk.

Återkommer till detta...

Cassady skrev:

Den mystiska kvinnan representerar godhet (kanske utsänd av Gud till Corsos beskydd). Hon vet att Corso kommer att handla rätt och därför ger hon honom den sista bilden.

Återigen den nionde bilden. Här är (enligt mig) beviset på vem "den mystiska kvinnan" egentligen är. Vi ser henne naken rida på en best med 7 huvuden. Denna kvinna är känd inom mytologin som Whore of Babylon, en av satans hantlangare och beskrivs i bibeln med följande:

Bibeln skrev:

"drunken with the blood of the saints, and with the blood of the martyrs of Jesus."

(Rev. 17:5-6)
Enligt legenden sänder satan "den Babylonska horan" för att infiltrera människornas värld och därigenom utföra satans vilja. Inom flertalet religioner påstås "den Babylonska horan" vara den som orsakat, utöver Babylons, även Romarrikets fall. I modernare tider har hon även ansets vara den som möjligjorde Hitlers uppbyggnad av nazi-tyskland och hon har även delgivits skuld (hur man nu än väljer att tolka det) för Sovjetunionens fall.

Om man nu utgår ifrån den här tolkningen så är steget inte långt till att se "den mystiska kvinnan" som utsänd av Satan. Eftersom Corso redan (iomed att han tar Balkans uppdrag) startat "resan" (mot "the ninth gate") så sänder Satan "horan" för att hjälpa honom. Dels för att inget ska störa honom på hans "resa" men också för att han ska fullborda den, då Corso inte (än) vet vad han egentligen "genomför". Han vacklar ju faktiskt i början då hans vän (bokhandlaren) blivit mördad.

Nu kan man också återgå till den 9:e bilden och anledningen till att Balkans ritual misslyckas.

Cassady skrev:

Det väsentliga på bilden är den stjärna man ser ovanför fästningen. Vad är då detta för stärna? JO! morgonstjärnan (a.k.a Lucifer) ... Om man jämför dessa två bilder ser man att skillnaden mellan dem är just stjärnan! Detta skulle innebära att Balkan utförde sin ritual vid fel tidpunkt.

Morgonstjärnan symboliserar, precis som Cassady säger, Lucifer. Men det viktiga med de här 2 versionerna utav den 9:e bilden är:
På den första bilden (Balkans), som är en del i ritualförloppet, ser man borgen brinna i bakgrunden samtidigt som "horan" sitter med en bok i famnen men utan att ägna den någon större uppmärksamhet. På denna bild finns som tidigare nämnts ingen stjärna, men det är (just nu) inte det viktiga och att tala om tidpunkt som i klockslag är, enligt mig, en feltolkning. Om man följer tolkningen att varje bild symboliserar ritualförloppet så är det sista steget på "resan" att borgen ska brinna. Tolkningen av bilden i Dumas club lyder: "Now I know that darkness comes from light".
Detta har ännu inte genomförts då Balkan utför sin ritual, och hans tolkning av bilden (elden) kan ju ifrågasättas. ;) På det sättet är Balkan fel ute tidsmässigt. Minns nu även att "horan" inte ägnar boken någon uppmärksamhet på bilden.
Nu till finalen. Då Borgen brinner är (den stora) ritualen, symboliserad på bilderna, avslutad enligt de 9 bilder som Corso innehar. Sexscenen kan man tolka som ett bevis på "fullbordandet". Men som vi alla vet så händer inget märkvärt efter sexscenen och det märks nästan på Corsos reaktion också att han är lite besviken.

Cassady skrev:

Min teori är alltså att tvillingbokhandlarna kände till hemligheten hela tiden och bytte ut bilden med stjärnan mot ett plagiat utan stjärna (dock med signaturen "LCF") för att förhindra att någon skulle kunna väcka Mörkrets prins.

Håller med om det förstnämnda, men inte motivet. Vi minns ju vilken oerhörd vikt bokhandlarna lade vid att berätta hur oerhört svårt det skulle vara att göra ett plagiat och att "det måste vara en riktig mästare som utfört det". ;) Däremot är ju den viktiga skillnaden bilderna emellan, enligt min tolkning, inte stjärnan utan borgen.

Vad jag menar är det viktigaste med den sista bilden (den med stjärnan) är att "horan" nu sitter med boken öppen och ser ut att läsa/mässa samtidigt som hon pekar mot borgen (som nu står i ruiner) och stjärnan. Detta menar jag är en fingervisning till att nu, då händelserna är fullbordade, ska ritualen avslutas med en återuppväckning av Lucifer (den som Balkan försökte med) vid den nedbrända borgen. kommer morgonstjärnan (Lucifer) att återväckas.

Bifogar de 2 versionerna av 9:e bilden.

Är skittrött nu så jag reserverar mig för eventuellt osammanhängande text och otydliga poänger o.s.v Exempelvis vid brännandet av borgen. ;) Men jag fortsätter gärna diskussionen. :)

ngate_08.jpgngate_08-2.jpg

Väldigt intressant teori. Bra mycket mer igenomtänk än min egen (y) :birp

Dock har jag några frågetecken.

1. Du talar om två versioner av den 9:onde bilden. Men det rör väl sig snarare om tre? Att borgen står i brand är väl precis vad Balkan faller för? Den sista bilden berättar inte VAD som skall göras (i ritualen) utan NÄR övriga moment skall utföras?

2. Även jag slogs av tanken att det rör sig om "den Babylonska horan" men om så är fallet motverkar inte Gud det onda. Är inte det ett principiellt fel? Det goda motverkar alltid det onda...

3. Det du säger om skillnaden vad det gäller "horan och boken" i nionde bilden är väl skillnaden mellan falsk version av "LCF nr9" och "AT 9". Den väsentliga skillnaden i bild nr 9 ligger i stjärnan (skillnaden i äkta "LCF 9" och "AT 9")?

Intressant läsning, nåt annat kan jag inte säga!

Såg filmen igen... i slutet, när Corso kommer till slottsruinen igen lyser stjärnan och porten på slottet öppnas... "and the ninth gate shall be opened"... utgår sålunda från att Corso lyckas med det hela...

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)