Jag ska börja arbeta i Stockolm och har fått ett erbjudande om ett förstahandskontrakt på en lägenhet i Jordbro i Haninge kommun.
Men eftersom jag inte alls känner till områdena kring Stockholm så undrar jag om någon känner till området och om det kan tänkas vara bra att bo där?
Rent pendlingsmässigt känns det som det är helt okej eftersom det verkar vara ca 35 min in till centrala Stockholm (enligt SL).
Min moster bodde där tidigare och det är väll helt okej som så men personligen skulle jag inte komma på tanken. Det är på tok för långt från stan för mig. Fast jag skulle iofs inte kunna tänka mig att bo någonstans överhuvudtaget om det inte fanns tunnelbana och tog mer än 10 minuter till centralen med den ;)
Okej, men om vi bortser från att det inte ligger centralt och att det blir en del tid i pendling då?
Jag menar, det känns ganska svårt att få tag på något vettigt boende centralt på en månads varsel.
Dessutom är jag van att resa i upp emot en timme för att ta mig till jobbet sedan tidigare så 35 minuter från Jordbro känns inte så farligt.
35 min är ju knappast från dörr till dörr? Dessutom går inte pendeln lika ofta som tunnelbanan. Förseningar är mycket vanliga på pendeltågen på vinterhalvåret.
Räkna med långa restider. Byta till sig något bättre är nog inte så lätt. Jordbro ligger långt bort, vilket inte är så attraktivt. Å andra sidan är det ju bara att säga upp kontraktet om du inte trivs, så att det är nog inte fel att börja där och känna efter.
Det blev inte Jordbro utan Handen i stället. Fick tag i en bättre lägenhet där som är ganska nybyggd och som enligt utsago ligger i ett bättre område.
Så det blev i alla fall en pendeltågshållplats närmare på det här viset. Man får vara glad för det lilla. :OO
Det känns som det fungerar rätt bra för mig att bo såpass långt utanför till att börja med och jag är som sagt van sedan tidigare att pendla.
Jag prioriterade dessutom att få ett förstahandskontrakt och på så sätt kunna leta annat boende i lugn och ro i stället för att bo centralt och då kanske vara tvungen att flytta ganska snart igen. Jag kommer nämligen att ha flyttat 3 gånger under 4 månader nu så jag vill helst inte flytta igen inom den närmaste tiden...
Det blev inte Jordbro utan Handen i stället. Fick tag i en bättre lägenhet där som är ganska nybyggd och som enligt utsago ligger i ett bättre område.
Så det blev i alla fall en pendeltågshållplats närmare på det här viset. Man får vara glad för det lilla. :OO
Det känns som det fungerar rätt bra för mig att bo såpass långt utanför till att börja med och jag är som sagt van sedan tidigare att pendla.
Jag prioriterade dessutom att få ett förstahandskontrakt och på så sätt kunna leta annat boende i lugn och ro i stället för att bo centralt och då kanske vara tvungen att flytta ganska snart igen. Jag kommer nämligen att ha flyttat 3 gånger under 4 månader nu så jag vill helst inte flytta igen inom den närmaste tiden...
Välkommen till Stockholm. Handen har fina omgivningar och pendeltåg är mer klass än tunnelbana.
Jag ska börja arbeta i Stockolm och har fått ett erbjudande om ett förstahandskontrakt på en lägenhet i Jordbro i Haninge kommun.
Men eftersom jag inte alls känner till områdena kring Stockholm så undrar jag om någon känner till området och om det kan tänkas vara bra att bo där?
Rent pendlingsmässigt känns det som det är helt okej eftersom det verkar vara ca 35 min in till centrala Stockholm (enligt SL).
I övrigt ett sk Förortsgetto.
Hade moster och kusin där på 80-talet.
En gång sköt en snubbe, med pistol, vilt omkring sig uppe i centrum.
En annan gång var det nån med yxa som fick psykbryt
En tredje gång kom 8-10 polisbilar till grannen tvärs över gården och
slog in dörren.
En fjärde gång fick min kusin fetspö av ett gäng Skinnskallar och hamna på
sjukhus med bruten arm, knäckta revben och mosat fejs.
Det var alltid lika spännande att åka dit när man var 12, 13 .
Alltid nått kul som hände ;)
Risker och faror:
Psykfall med yxor
Skinnskallar
Ungdomsgäng
Fallande paraboler
Lycka till :bire
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2