webForumDet fria alternativet

Någon som besitter VVS-kunskaper ?

Småprat

17 svar · 1 742 visningar · startad av Decibel

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg
Frågan#1

Blir fan tokig, golvvärmen löper totalt amok och jag lyckas inte bromsa.

Just nu är de 30 grader varmt vid datorn med balkongdörren öppen på vid gavel.

Se bilden för hur det är draget.

Frågan jag ställer mig, vilket brukar vara normalt förfarande för att stänga ventilerna för att varmvatten inte ska komma in, antar att jag inte kan bryta vattenledningen på säkerhetsratten, grillar väl pumpen?
Vilket håll ska det vridas åt för att sänka värmen ?

Just nu är _alla_ termostater runtom i lägenheten nervridna på 0

varme.jpg
Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Du har väl flöden på de blå och returen på de grå. Skruva neråt ett varv på varje.
Vänta en timme och kolla.
Om du är osäker tar du en elektronisk rumstermometer och kollar diffen på utgående resp ingående. Du kan använda en stektermometer för att kolla.
Gör ett diagram och justera därefter.

Inte dum idé, har nu provat lite.

Frågan är varför termostaterna som sitter runtom i lägenheten är kopplade på returen, är det returen som värms?

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Decibel skrev:

Någon som besitter VVS-kunskaper ?

Ja

Nej, det är naturligtvis inte returen som värms. Och det spelar heller ingen roll vart termostatventilerna sitter eftersom de oavsett, stryper flödet i ledningen, varpå värmen ändå regleras. Det ska inte heller matas ut särskilt varmt vatten i slingorna ö.h.t, isf är det generalfel. Normalt sett så sitter det en s.k bypass vid pumpen så att den inte bränner om alla slingorna stryps. Hur det är gjort hos dig har jag ingen aning om (det slarvas med det, inte minst bland "gör det självare"). Tänkbara orsaker till att det blir för varmt kan vara:

1. Ledningarna är förlagda lite för djupt i en betongplatta så att uppvärmningen blir för trögt reglerad eftersom det tar tid för betongen att reagera vid väderomslag.

2. Motor/bimetall ventilerna sitter löst / rumsgivarna har "slocknat".

3. Det är för hög framledningstemperatur (ska inte vara mer än max 40-45 grader ca).

4. Hela kretsen är för dåligt instrypt.

Nummer 1 kan du inte göra så mycket åt. 2:an är given.

För nummer 3: Sänk / stryp framledningen eller på annat sätt reglera temperaturen (shunten, pannan eller vad det nu än är som golvvärmen får sitt vatten ifrån).

För nummer 4: Den nedre (kromade) ventilen kan du förmodligen strypa kraftigt (med en insexnyckel, under locket), vilket görs genom att stänga helt och öppna med ett kvarts varv i taget tills det verkar bra (givet att övriga ventiler är fullt öppna). Men å andra sidan göres denna instrypning helst vid -10 grader ute, så...

Kanon, underbar förklaring.

Denna lägenhet tillhörde tidigare den polska dam som ägde två av husen här, hon använde kvalitétshantverkare från Polen för att utföra ombyggnationen (!), jag är inte förvånad om golvvärmen är rena fuskbygget också, överallt annars så har dom saknat milimetrar på tumstockarna :)

Har hittat pumpen också, sitter bakom väggen, no way in, no way out.

Angående svar 1, detta är ett trähus och ingen betong i golvet utan trä regler med golvspån och nå yada-yada ovanpå och sen slingor, reglar och sedan laminatgolv på övervåningen och klinkers nere.

Passar på att bjussa på en till bild, ska ringa hyresvärden imorrn och be om kontroll.
Enligt mig ser detta ut som en vattenskada, eller före detta sådan, precis bakom där är vad som syns på bilden i min första post.
(Under högra lampan, kika bubblan, finns flera sådana under trappen)

http://www.jxit.se/lampa.jpg

Är inte så säker på att det är fuktskada (bara genom att titta på bilden), men antagligen dåligt anlagt väv+lim. Fuktskador brukar ge mögelsporer ganska snabbt.

Pumpen inbyggd i väggen utan en lucka för att komma åt den? :e

Jo, det verkar som att du bör informera hyresvärden så att denne kan ta dit en auktoriserad röris, och kanske andra med.

Hur var det nu med "arbetskraft från låglöneländer?", (Rikard)? §jr

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

PeW skrev:

Hur var det nu med "arbetskraft från låglöneländer?"?

Just nu håller de på att bygga om hela fasaden på kontorsbyggnaden jag sitter i eftersom det svenska företag med svenska arbetare som gjorde jobbet från början struntade i att sätta i isolering. Så det är inte bara lågavlönade som slarvar.

Gislaved skrev:

PeW skrev:

Hur var det nu med "arbetskraft från låglöneländer?"?

Just nu håller de på att bygga om hela fasaden på kontorsbyggnaden jag sitter i eftersom det svenska företag med svenska arbetare som gjorde jobbet från början struntade i att sätta i isolering. Så det är inte bara lågavlönade som slarvar.

Det sa jag inte heller. Dessvärre finns det oseriösa små svenska företag också, men de är lättare att hantera/kontrollera/svartlista. Billigt är inte alltid gott, och det gäller verkligen inom bygg.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

PeW skrev:

Hur var det nu med "arbetskraft från låglöneländer?", (Rikard)? §jr

I många fall gör de utmärkta arbeten, i andra gör de fuskjobb. Precis som svenskar. Inte sant, PeW?
Om de är så enkelt att kontrollera varför är det då så lätt att få tag på en svensk hantverkare som är beredd att jobba svart?

Om de är så enkelt att kontrollera varför är det då så lätt att få tag på en svensk hantverkare som är beredd att jobba svart?

Är det "så lätt"? Vidare så behöver inte en kontroll medföra att det blir svårare att hitta oseriösa, men däremot lättare för konsumenter att själva välja kvalitet före endast en billig prislapp. Nu tycker jag även att ditt ordval är lite lustigt. Är en hantverkare som jobbar svart ekvalient med ett dåligt utfört arbete?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

PeW skrev:

Är det "så lätt"?

Omkring 20 procent av de byggnads- och hantverksarbeten som hushållen köpte in betalades kontant och är därför med stor sannolikhet inte vita tjänster. Detta bekräftas av att ca 25 procent som köpte in tjänster betalade mindre än 250 kronor per timme för dessa.
...
Detta innebär troligen att omkring 2,9 miljarder kronor i olika skatter och avgifter inte redovisades av tjänsteleverantörerna för detta år.

Källa: Byggbranschen i samverkan

Vidare så behöver inte en kontroll medföra att det blir svårare att hitta oseriösa, men däremot lättare för konsumenter att själva välja kvalitet före endast en billig prislapp. Nu tycker jag även att ditt ordval är lite lustigt. Är en hantverkare som jobbar svart ekvalient med ett dåligt utfört arbete?

Nej, det är det inte.
Du framhöll att det var mycket lättare att kontrollera en svensk firma än en utländsk. Enligt ovanstående rapport, var 5:e arbete mot hushållen sker mot svart ersättning, hur är det med kontrollmöjligheten där?

Ovanstående "rapport" :e
Det där är ett skrämselblad för att eska rotavdrag. Men för all del. Ingenstans härleds det till att det är svenska svartjobbare som står för alla de "sannolika, troliga" svartjobben. Det kan lika gärna vara ett gäng låglönelandsarbetare.

Självklart är det lättare för en konsument att kolla upp ett i sverige branschregistrerat företag och dess portfolio än en polsk skuttfirma som dyker upp på "turné" i olika skepnader/namn.

Kanske ska uppdatera denna historia lite ;)

Idag är det -13 ute.
Inomhus, övervåning: 26,2 grader (med balkongdörren på glänt).
Inomhus, nedervåning: 21 grader

De jag hyr lägenheten av har inte gjort ett dyft, det hjälper inte heller att ratta på kranarna, endera är de tokhett på ena våningen och kallt på andra, inget mellanting.

Senaste hyresvärden sa var att när det blir för varmt skulle jag gå ner i källaren och vrida av huvudledningen för vattnet in i pumpen, va bra, sänker övervåningen från normala 28 till 21, och undervåningen från 21 till 15...

Blir galen, o hyresgästföreningen verkar inte så intresserade heller.

Edit: Fick tidigare reda på att termostaterna runtom i lägenheten inte funkar, så dom kan jag ratta på bäst jag vill...

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Decibel skrev:

Kanske ska uppdatera denna historia lite ;)

Idag är det -13 ute.
Inomhus, övervåning: 26,2 grader (med balkongdörren på glänt).
Inomhus, nedervåning: 21 grader

De jag hyr lägenheten av har inte gjort ett dyft, det hjälper inte heller att ratta på kranarna, endera är de tokhett på ena våningen och kallt på andra, inget mellanting.

Senaste hyresvärden sa var att när det blir för varmt skulle jag gå ner i källaren och vrida av huvudledningen för vattnet in i pumpen, va bra, sänker övervåningen från normala 28 till 21, och undervåningen från 21 till 15...

Blir galen, o hyresgästföreningen verkar inte så intresserade heller.

Edit: Fick tidigare reda på att termostaterna runtom i lägenheten inte funkar, så dom kan jag ratta på bäst jag vill...

Om det är så att termostaterna inte funkar, kan det ju hända att piggarna har fastnad. Då bibehålls den förbaskade värmen i elementena och det spelar ingen roll hur mycket man vrider, inget händer.

Har du kollat det? Kan ju hända att det är dem som har fastnat btw. :)

Fredde Mannen skrev:

Om det är så att termostaterna inte funkar, kan det ju hända att piggarna har fastnad. Då bibehålls den förbaskade värmen i elementena och det spelar ingen roll hur mycket man vrider, inget händer.

Har du kollat det? Kan ju hända att det är dem som har fastnat btw. :)

Vill inte peta för mycket, så dom inte får det till att jag orsakat felet.

Hade vattenläcka tidigare, ett rör sprack under duschen på övervåningen och vattnet rann då på betonggrunden och till trappen och ner på golvet, då påstogs det att jag orsakat skadan, för det läkte ju inte innan, va väldigt nära att åka på rep-kostnaden på det.
Därför håller jag mig väldigt inaktiv just nu, jag o frugan har lagt en rem på att leta hus istället.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Decibel skrev:

Vill inte peta för mycket, så dom inte får det till att jag orsakat felet.

Hade vattenläcka tidigare, ett rör sprack under duschen på övervåningen och vattnet rann då på betonggrunden och till trappen och ner på golvet, då påstogs det att jag orsakat skadan, för det läkte ju inte innan, va väldigt nära att åka på rep-kostnaden på det.
Därför håller jag mig väldigt inaktiv just nu, jag o frugan har lagt en rem på att leta hus istället.

Det kan man juh förstå! :)

Piggarna kan mycket väl fastna, och det är inte särskilt troligt att man kan orsaka vattenskada genom att jucka dem fram och tillbaka. Prova! Kolla även om dina rumstermostater fungerar.. (om det ens finns ström till dem o.s.v).

Tog upp ena nyss, den lyser om man vrider på den så ström får den.

Återkommer med bild senare, glömt kameran på firman.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)