Mitt modem strular och jag kan inte hitta kvitttot.. :(
För att bespara killen på telia en del besvär med att leta upp mitt köp i september så kanske det är ngn som har ett kvitto och en skanner + ett par minuter över till att skanna och maila. (y)
Tveksamt om butiken ens kommer att godkänna det, har du otur så blir du anmäld för att försöka lura butiken.
På vilket sätt skulle det vara att lura butiken alt. Zyxel ? Att det är garanti på modemet är det ju ingen tvekan om då det inte ens fanns för ett år sen. Dom har ju dessutom ett serienummer där dom inom vissa gränser kan se när det är levererat.
Butiken erbjuder sig att ta fram ett kvitto som inte ens behövde vara mitt eget. Vad är det för skillnad om jag kommer med ett kvitto som inte är mitt, från samma tid som jag köpte det, eller att butiken tar fram det. Jag försöker inte lura ngn, bara spara tid och besvär för killen i butiken.
Jag trodde detta var ett seriöst forum, men jag hade väl fel, att sånt här kan få stå kvar här. :l (Anmälde inlägget inatt)
Bedrägeri för att få ut en garanti som man har rätt till och underlätta för butiken? Skulle du anmäla butiken för medhjälp oxå om dom tar fram ett kvitto?
På vilket sätt skulle det vara att lura butiken alt. Zyxel ? Att det är garanti på modemet är det ju ingen tvekan om då det inte ens fanns för ett år sen. Dom har ju dessutom ett serienummer där dom inom vissa gränser kan se när det är levererat.
Butiken erbjuder sig att ta fram ett kvitto som inte ens behövde vara mitt eget. Vad är det för skillnad om jag kommer med ett kvitto som inte är mitt, från samma tid som jag köpte det, eller att butiken tar fram det. Jag försöker inte lura ngn, bara spara tid och besvär för killen i butiken.
Eftersom kopian av kvittot inte är ett kvitto på ditt köp så lurar du butiken.
Serienummret kan som mest visa när det tillverkades och såldes av tillverkaren inte när det såldes av butiken.
Butiken har egna kopior av alla kvitton som dom har gjort, då kommer dom att upptäcka att din kopia inte kommer från deras butik (om nu inte det orginalet kommer från just den butiken).
På nästan alla kvitton finns det någonting som identifierar vilken butik det kommer ifrån, vilket gör att dom kan se om kvittot kommer från dom eller ej.
Sedan förstår jag inte varför du inte behåller orginalen utan gör kopior. För bokföring så är det orginal kvitton som gäller, kopior har inget värde!
Nicrosoft skrev:
Bedrägeri för att få ut en garanti som man har rätt till och underlätta för butiken?
Du måste kunna visa att just du har köpt modemet i just den butiken, detta gör man enklast med orginal kvittot, man gör det inte med en kopia av någon annans kvitto som är från en annan butik.
Bedrägeri för att få ut en garanti som man har rätt till och underlätta för butiken? Skulle du anmäla butiken för medhjälp oxå om dom tar fram ett kvitto?
Visst kan jag göra det till tillverkaren sedan om du insisterar. Återkom med butik och övriga data sedan.
Eftersom kopian av kvittot inte är ett kvitto på ditt köp så lurar du butiken.
Serienummret kan som mest visa när det tillverkades och såldes av tillverkaren inte när det såldes av butiken.
Butiken har egna kopior av alla kvitton som dom har gjort, då kommer dom att upptäcka att din kopia inte kommer från deras butik (om nu inte det orginalet kommer från just den butiken).
På nästan alla kvitton finns det någonting som identifierar vilken butik det kommer ifrån, vilket gör att dom kan se om kvittot kommer från dom eller ej.
Sedan förstår jag inte varför du inte behåller orginalen utan gör kopior. För bokföring så är det orginal kvitton som gäller, kopior har inget värde!
Du måste kunna visa att just du har köpt modemet i just den butiken, detta gör man enklast med orginal kvittot, man gör det inte med en kopia av någon annans kvitto som är från en annan butik.
1. Att det inte är mitt kvitto anser inte jag lurar butiken då jag faktiskt har rätt till garanti. Det är ingen utgift för butiken med garanti, den står tillverkaren för.
2. Modemet kan ju knappast vara sålt innan det tillverkats så då kan man ju se att det är inom garantitiden.
3. 4. Hade inte tänkt gå till ngn annan butik än telia. Finns inget som säger att jag måste gå till den teliabutik som jag köpt modemet i.
Jag brukar ha bra koll på mina papper men just detta har jag förlagt. Ber om ursäkt för det. :) (Du blandar nog ihop mig med trådskaparen av andra tråden)
Nu verkar det som att det inte är modemet som strular utan ngt annat så tråden är inte längre aktuell mer än som en "moraltest".. :)
Kruxet är att du inte kan bevisa att du köpt modemet om du inte har orginal kvittot kvar, en kopia av någon annans kvitto bevisar inte att du har genomfört ett köp.
Nej, men du vet inte hur länge det gått från tillverkningsdatumt till det du genomför köpet. Din garanti mot butiken gäller från det du genomför köpet inte när modemet är tillverkat, ditt kvitto visar när du köpt det, det skulle kunna vara så att "din" garanti gått ut men att du skaffar fram en kopia av ett kvitto som visar att du har kvar garantin. Detta kallar jag att lura butiken alt. bedrägeri.
3.4) Om du inte har orginal kvittot så kan du inte bevisa att du köpt ditt modem hos telia, finns andra som säljer det också, om du då kommer med en kopia av ett kvitto som påstår att du köpt det hos telia så lurar du butiken, det kallas för bedrägeri.
Som det stod i den andra tråden, ett kvitto är en värdehandling och skall behandlas som en sådan.
1. Utan kvitto kan du ju inte bevisa att det är just du som köpt varan i butiken. Du kan ju ha köpt den begagnad av någon privatperson. Då har du ingen garanti.
Konsumentverket skrev:
En garanti gäller formellt sett mellan säljföretaget och den ursprungliga ägaren av varan, om det inte framgår annat av garantivillkoren. Det är bara den personen som är avtalspart gentemot säljaren.
1. Utan kvitto kan du ju inte bevisa att det är just du som köpt varan i butiken. Du kan ju ha köpt den begagnad av någon privatperson. Då har du ingen garanti.
tveksamt här, om jag säljer en pryl som är yngre än 2 år... självkart skickar jag med kvitto som ger min köpare garantin. Oavsett vad KV skriver fungerar ju all annonsering så :) "kvitto finns - garanti kvar på varan"
tveksamt här, om jag säljer en pryl som är yngre än 2 år... självkart skickar jag med kvitto som ger min köpare garantin. Oavsett vad KV skriver fungerar ju all annonsering så :) "kvitto finns - garanti kvar på varan"
Jo, så står det ofta i annonser. Men garantin är en överenskommelse mellan den ursprungliga säljaren och köparen. Men står det inget namn på kvitto/garantisedel så är det ju svårt för affären att se att det inte är den ursprungliga köparen som vill åberopa garantin.
Läs ett exempel här: http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=153
Nej, men du vet inte hur länge det gått från tillverkningsdatumt till det du genomför köpet. Din garanti mot butiken gäller från det du genomför köpet inte när modemet är tillverkat, ditt kvitto visar när du köpt det, det skulle kunna vara så att "din" garanti gått ut men att du skaffar fram en kopia av ett kvitto som visar att du har kvar garantin. Detta kallar jag att lura butiken alt. bedrägeri.
Om mitt modem är tillverkat för 7 månader sen enligt serienumret, hur skulle det kunna vara sålt tidigare än det?? Hade det varit så att man på serienumret kunde se att det var tillverkat för 3 år sen och jag kommer med en kopia på ett kvitto för 3 månader sen hade det varit en annann sak.
Eller norpat det i affären.
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849