webForumDet fria alternativet

Våfflor

Mat & dryck

8 svar · 1 664 visningar · startad av Ladytron

Medlem sedan feb. 2005248 inlägg
Frågan#1

Hej,
Jag kommer ihåg att när jag besökte London förra året fanns det lite här och var vagnar där de sålde såna där fruktansvärt sliskiga våfflor med någon topping på, exempelvis lönnsirap.
Eftersom det är våffeldagen idag hade jag tänkt göra sådana, men vart jag än letar hittar jag bara recept på klassiska våfflor. Någon som har ett bra recept? :)

http://geecobain.tripod.com/yummy/waffles.jpeg

Mvh,
Jakob

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Ekströms frasvåfflor funkar fint. Bara man kör med mycket smör.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

vad menar du, inte klassiska?!

Jag har tre recept i min bok:

- Frasvåfflor med grädde - gräddfil
- Frasvåfflor utan grädde (öhh... skillnad?!)
- Äggvåfflor

Äggvåfflor brukar jag göra

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg
Medlem sedan feb. 2005248 inlägg

Med klassiska våfflor menar jag våfflor som brukar finnas i alla receptböcker, dvs äggvåfflor, frasvåfflor osv. Den jag åt i London måste innehållt grymt mycket socker eller fett, för när man hade ätit en mådde man illa i en halvtimme.
Det där receptet på Sucker Waffler som Danny länkade till verkar dock intressant, likaså Web-Tor's förslag på Ekströms frasvåfflor med mycket smör. Fler förslag tas gärna emot :)

Mvh,
Jakob

Ladytron skrev:

Det där receptet på Sucker Waffler som Danny länkade till verkar dock intressant, likaså Web-Tor's förslag på Ekströms frasvåfflor med mycket smör.

Tjejen bytte ut smöret mot matolja (vilken man kan göra enligt beskrivningen på paketet) och det blev oätligt. :x

Medlem sedan juni 2000319 inlägg

Web-Tor skrev:

Tjejen bytte ut smöret mot matolja (vilken man kan göra enligt beskrivningen på paketet) och det blev oätligt. :x

Fattar inte varför de skriver så på kartongen... Eller är jag ensam om att tycka att smör smakar oändligt mycket bättre än matolja?

Dom skriver att det är nyttigare utan smör. Däremot så låter dom bli att skriva att våfflorna mest liknar en disktrasa utan smör.

Medlem sedan jan. 200624 inlägg

Var hemma hos mor idag och fick i mig ett gäng "riktiga" frasvåfflor a´la icke helt nyttiga :) Sambon hade garanterat pushat för "hellre nyttiga men ser ut som disktrase-varianten".

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)