Eftersom jag kommer att jobba ganska sent idag tänkte jag att jag skulle sova en timme längre. Så blev nu inte fallet, utan istället ringer telefonen i runda slängar 8-9 signaler och detta redan kl 08. När jag svarar är det en #¤%#" försäljare från Optimal Telecom som frågar vem jag ringer med idag.
Jag känner till Nix och så, min fråga rör istället om det finns några tider dessa #¤%¤# försäljare måste hålla sig inom. Hur tidigt, samt hur sent får dem ringa?
Kan ju tillägga att jag aldrig nånsin kommer att bli kund hos Optimal Telecom/Tele2 igen, enbart p.g.a. detta. (Jo, jag är lite känslig).
Tror knappast att det finns någon regel om när man kan ringa på dagarna/nätterna.
Men normal arbetstid brukar ju vara 8-16 och de där "värvarna" jobbar nog senare ändå.
Några byggjobbare bredvid mig börjar borra och hamra klockan 07.00 på mornarna....
Helt otroligt. Detta måste ju kunna lagstiftas bort. Låt telefonförsäljning, utan att kund bett om det, endast få ske till hemnummer, samt mellan klockan 13-14 på dagarna. Då kan de få slåss om att få komma fram.....
Det har pratats i dagarna om lagreglering av telemarketing. Kika svd eller så... eller vänta, finns det inte en tråd på wF som heter nåt i stil med "bra nyhet från Aftonbladet"?
Jag har endast skyddat nummer (dvs inte med i nix) och jag har inga som helst problem med telefon-försäljare. Ett tips till dem som fortfarande har problem med dessa kräk trots att de anmält sig till Nix och allt vad det heter. Jag ser ingen som helst nackdel med att ha skyddat nummer. De som jag vill prata med vet hur de ska få tag på mig. Det enda problemet jag har är någon familj från Norrköping som titt och tätt slår fel och lyckas ringa till mig. Jag vet inte hur det går till, men detta är ju en helt annan femma. :e
Mitt problem eller snarare mina föräldrars eftersom jag flyttat är att de ringer hela dagarna och söker folk som jobbar till 18. De är helt hopplöst att vara där när det ringer minst två telefonförsäljare per dag. Det har gått så långt att min bror vägrar svara i telefon. Hemma hos mig gör jag med nix plus att jag väldigt sällan är hemma så där fungerar det bättre.
Jag har sagt till dem VARJE gång att aldrig ringa igen och att ta bort mig från alla register de har. Varje gång har de lovat att göra det.
Kan man polisanmäla dem för trakasseri?
Kan nog bli ganska svårt, dock så borde du börja ta deras namn, så att du vet vem som du har pratat med, skulle de likförbannat fortsätta ringa så är det bara att be om och prata med deras chef, det borde göra susen.
När det gäller telefonförsäljning så är det samma regler som finns i hyreshus, från kl.8 till 22.00 och helger borde det vara kortare tid som de får trakassera.
Kommer inte ihåg exakta tider just nu, men det är kanske någon annan som har koll på detta.
Måste berätta om min erfarenhet av optimal telecom.
De ringde igår kväll (söndag) och började trevligt som alla gör. Sambon ville inte teckna något utan bad dem skicka hem papper med priser istället. Då säger han att han vill spela in att hon godkänner att testa Optimal Telecom i 14 dagar eller nåt. Då sa hon att hon inte ville teckna avtal med han över telefon och sedan börjar han bråka. Efter ett litet tag sa hon att hon ska prata med en chef på företaget och berätta. Då tyckte han att hon kunde ta det med han istället för han utgav sig för att vara NÄST HÖGSTA CHEFEN på Optimal Telecom.
Hon ringde företaget idag och fick prata med en RIKTIG CHEF som bad om ursäkt... Efter detta känns det som att NIX är ett måste alltså...
ursäkta om något stör sig på att jag lånar en gammal tråd...
Man får i alla fall inte ringa senare än 22:00. Enligt lag.
Nackdelen med Nix är att, även om jag går med NU i Nix, så får alla företag som fått mig i register innan jag gick med i Nix, ringa mig tills jag tackat nej typ. Vet inte exakt hur det är, men på ett ungefär.
Nackdelen med Nix är att, även om jag går med NU i Nix, så får alla företag som fått mig i register innan jag gick med i Nix, ringa mig tills jag tackat nej typ. Vet inte exakt hur det är, men på ett ungefär.
Nej, dom skall uppdatera sina register regelbundet mot NIX.
Däremot får företag som du har en relation till (ex. köpt någonting av) ringa dig oavsett om du är med i NIX eller ej.
Jag kan bekräfta att NIX verkar fungera. Efter ovan händelser gick jag med och har inte haft ett enda oönskat samtal sedan dess. Det har iofs varit semester och liknande men 3 månader utan telefonförsäljare bådar gott.
Nej, dom skall uppdatera sina register regelbundet mot NIX.
Däremot får företag som du har en relation till (ex. köpt någonting av) ringa dig oavsett om du är med i NIX eller ej.
Relaterad fråga: om jag tröttnat ordentligt på företaget som har en "relation" med mig - kan jag på något sätt få dom att ge fan i att ringa mig i framtiden?
Det finns ett par företag som, trots mina upprepade avspisningar, fortsätter ringa, trots att jag varje gång ber dom ta bort mig ur rullorna då jag inte är intresserad.
2. Etablerat kundförhållande Om det föreligger ett etablerat kundförhållande
(ingånget avtal) mellan marknadsföraren och Dig får företaget per telefon
lämna erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster, även om Ditt
telefonnummer är spärrat. Detta gäller även en tid efter det att
avtalsförpliktelserna fullgjorts, minst sex månader men normalt inte mer
än ett år.
Just den passagen är värdelös.
Tele2vision (som jag dessvärre har som kabeltv-leverantör :bla) ringer stup i kvarten - känns det som, antagligen en gång i månaden - och tjatar om att jag ska ta deras jävla bredband.
Jag kan ju inte köra upp Nix' regler i ansiktet på dom eftersom jag tyvärr är kund hos dom och sålunda håller de på och trakasserar mig med deras skräptjänster utan att jag kan göra något åt det. :l
Det bästa är att det brukar sluta med att de ger upp eftersom jag redan idag har ett billigt bredband som funkar som jag vill. :e
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2