webForumDet fria alternativet

Början till hål i tand, kan jag grejja det?

Träning & hälsa

7 svar · 1 412 visningar · startad av Sjodahl

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg
Frågan#1

Hej!

Tror jag fått början till ett litet hål i min tand, men verkar inte vara så allvarligt ännu. Något sätt att grejja detta på utan att gå till verktygslådan? Kan tänder laga själv sjävla på något sätt, om man sköljer med flour eller på något annat sätt? Ellr är ett hål ett hål helt enkelt som tandläkaren måste fylla igen även om det inte riktigt blivit ett hål ännu? ;)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Det bästa rådet är väl att låta en tandläkare undersöka det och se vad hon tycker att du ska göra. Har du inte råd med det får du borsta och fluorskälja så mycket du kan.

nitro2k01 skrev:

Det bästa rådet är väl att låta en tandläkare undersöka det och se vad hon tycker att du ska göra. Har du inte råd med det får du borsta och fluorskälja så mycket du kan.

hehe är väl mest nyfiken ;)
Men hjälper det att använda flour tex, kan det grejja ett början till hål?

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Vad jag vet så kan man inte bli av med ett hål, när det väl har börjat.
Däremot kan du stanna upp det genom att sköta tänderna noga genom att borsta och skölja med flour 2-3 gånger per dag.

hmm okej låter vettigt. Men vet jag varit hos tandläkaren för ett antal år sedan då hade jag början på hål, och när jag sedan var där något år senare (annan tandläkare iofs) så gick det fin fint nämde inga början till hål. Mest därför jag funderar ;)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Och så en liten synpunkt: u:t kommer före o:t.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Mycket spekulationer, men en fråga jag själva ställt mig ofta :)

Ibland känns det som om ett hål är på väg, men med lite extra borstande ett tag så försvinner det. Tänder är väl "levande", eller pulpan iaf(?). Vet inte om man faktiskt kan stimulera en viss självlagning. Har det väl blivit hål tror jag iofs det är kört.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag har haft några början till hål ända sedan jag var liten, det finns inget att göra om man nu inte vill borra och laga, men det är onödigt så länge det inte är hål.

Det man kan göra är att hålla rent så det inte blir värre. Sedan jag började med tandtråd när jag går och lägger mig och även peta tänder efter man ätit så har tändläkaren inte haft nånting alls att säga, inte ens tandsten (förutom sist jag var, lite bara), det är en grym skillnad om man håller rent bra. Såklart.

Sedan har det ju också att göra med syrahalten i munnen, beroende på vad man äter och dricker så förändras ju den, men det där kan jag ingenting om :)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)