webForumDet fria alternativet

fysik: ljud

Vetenskap

14 svar · 774 visningar · startad av Cassady

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg
Frågan#1

Läser just nu lite auditiv perception och skulle vilja få en förklaring av fysiken vad det gäller ljud.

Har en hyffsad koll på det hela men fysik är inte direkt mitt favoritämne.

Vad jag förstått så måste en ljudvåg ligga inom ett visst frekvensintervall för att människan skall kunna höra det. Så långt är ja med men sen dyker vissa andra begrepp upp som jag har svårt att hålla isär.

För detektion (att vi skall kunna uppfatta ett ljud) gäller att vågen har en viss energi? ljudtryck? ljudintensitet? Hur hänger dessa begrepp samman med varandra och hur är de relaterade till frekvensintervallet för vårt hörbarhetsområde?

Finns det någon som är haj på allt det här?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Det är väl bara två saker som det hänger på: x,y dvs amplitud (jämför amplification) och våglängd. Örat är mest känslig för våglängder kring det mänskliga talet (som ligger runt 1 kHz?), sedan hör vi ju olika bra, en hund har mycket känslig hörsel och hör dessutom ett bredare spektra än människan, medans en pensionär har nedsatt hörsel och då är båda de där parametrarna sämre.

Vet inte om du vart nå klokare, jag är inte sådär väldigt insatt heller, men jag gillar Fysik :)

Hittade några avancerade dokument om saken:

http://www.google.se/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial_s&hl=sv&q=örats+spektrala+känslighet&meta=&btnG=Google-sökning

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Jag gjorde ett litet test så du själv kan höra hur det skiljer i känslighet. I mp3:an nedan finns ett antal frekvenser inspelade, alla med samma ljudstyrka. Men du kommer att höra att vissa ljud låter starkare än andra.

Varning! Sänk volymen rejält.

http://www.tydal.nu/ljudtest.mp3

Tänkte kolla lite mer om det där med den fysiska aspekten av ljud. Det är ju en form av energi, vibrationer, allt som rör sig har ju en form av energi, om inte annat så blir det rörelseenergi hos atomerna. Men ljudet är rent fysiskt förtätningar och förtunningar i det medium det färdas i (luft har ganska långt mellan atomerna så ljud färdas rätt långsamt i luft, det går mycket snabbare i vatten). Avståndet mellan förtätningarna (vågtopp) är våglängden som jag pratade om innan här.

Exakt vad det är för energi fick jag aldrig klarhet i. Ljus t ex är ju elektromagnetisk strålning, radiovågor är det, men ljud, jag vet faktiskt inte... :(

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Ljud är rörelseenergi. Man skapar den rent mekaniskt genom att röra något fram och tillbaka (vibration).

Medlem sedan mars 2004662 inlägg

tydal skrev:

Jag gjorde ett litet test så du själv kan höra hur det skiljer i känslighet. I mp3:an nedan finns ett antal frekvenser inspelade, alla med samma ljudstyrka. Men du kommer att höra att vissa ljud låter starkare än andra.

Aj! Jag hörde alla toner men dom sista tonerna sved ordentligt i öronen. x(

tydal skrev:

Ljud är rörelseenergi. Man skapar den rent mekaniskt genom att röra något fram och tillbaka (vibration).

aha!! det var det... är man inte mästare på att gissa så säg :birp ...nä men jag tänkte på alla möjliga olika energier och kom fram till att det måste vara rörelseenergi... ballt!

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Har jag förstått det hela rätt om jag uttrycker mig såhär:

1. För att människan skall kunna höra ett ljud måste ljudet ha en frekvens mellan 20 och 20000Hz.
  2. Att ett ljud har en sådan frekvens innebär inte att en människa kan detektera det. Detektion förutsätter att ljudet förutom en sådan frekvens även har en tillräckligt stor ljudstyrka?
  3. Högre ljudstyrka innebär större energimängd?
  4. Amplituden speglar ljudstyrkan. Är Amplituden för liten kan vi inte detektera ljudet?

Är dessa påståenden rätt? Och vad innebär begreppet ljudtryck?

Enheter för begreppen ljudstyrka och ljudtryck hade också varit bra att ha.

dB, W/m2, dynes/cm2 är enheter för vad?

Btw: Tack för all hjälp hittils!

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

får typ konstant nivå på alla ....

energi är styrka per avståndsenhet (W= Nm/s = J/s)
W/m^2 är hur bra det hörs, energi per ytenhet

nåt åt det hållet...

eftersom ingen annan har varit här får jag väl ta och skriva en snutt själv :) ...jag tycker de där fyra påstående verkar korrekta. Begreppet ljudtryck torde ju vara detsamma som ljudstyrka.

ju mer styrka desto mer tryck på golvet eftersom grannen bankar i det.

Medlem sedan juli 2002581 inlägg

Människan kan höra ljud på omkring 0 dB (skalan är anpassad så). Det är dock frekvensberoende och vissa frekvenser kan höras ner till minus ett par dB.

Medlem sedan aug. 2004126 inlägg

Danny skrev:

energi är styrka per avståndsenhet (J/m = W)
W/m^2 är hur bra det hörs, energi per ytenhet

nåt åt det hållet...

Energi har ingenting med avstånd att göra... W (watt) är SI-enheten för effekt. Effekt är energi per tidsenhet (W=J/s).

dB-skalan är en logaritmisk skala som visar på ljudintensitet alternativt effekt. Skalan baseras på 20-logaritmen, vilket innebär att en höjning med 3 dB alltid motsvarar en fördubbling av effekten. Förändringen upplevs dock inte som en fördubbling förrän effekten har höjts 10 dB.

En människa med perfekt hörsel (antagligen ett barn!) hör 0 dB vid 1 kHz som som sagt är den frekvens som människoörat är som mest känsligt vid. 190 dB är den maximala nivå som kan uppnås i luft, vid ungefär 180 dB sprickar trumhinnorna. Vid 130 dB gör det ont!

Tosse skrev:

Energi har ingenting med avstånd att göra... W (watt) är SI-enheten för effekt. Effekt är energi per tidsenhet (W=J/s).

Vad säger du då... du vet väl att Joule är Newtonmeter?

/red: okej, jag skrev lite dumt förut, W = J/s = Nm/s ska det vara

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

tydal skrev:

Vilken var den hogsta frekvensen?

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)