Nu mitt i schlagerfestivalen måste jag höra vilka schlagerlåtar ni tycker är dom bästa genom tiderna?
Dom behöver inte ha varit med i schlagerfestivalen.
Några från mig är:
Millas Mirakel - Rytmen av ett regn
Pernilla Wahlgren - Svindlande affärer
Lena PH - Dansa i neon
Herreys - Gyllene skor
Carola - Fångad av en stormvind
När jag var liten tyckte jag om J'aime la vie med Sandra Kim från 1986, så man lyssnade ju en hel del på den låten. Så mycket att texten fastnade i huvudet. Eller ljudet av den i alla fall. Jag fattade ju inte vad hon sjöng då. Men nu när jag drar mig till minnes låten så får ju ljudet en betydelse i och med att jag kan franska. Ljudminnet har konverterats till ett textminne. Fascinerande.
Men annars är jag musikaliskt imponerad av "Halleluja" från 1979. Och "Djingis Kahn" är tuff. Även om den är tuffare på finska.
Genti di mare, Hold Me Now, Las die Sonne in dein Hertz (sp?) är ju annars låtar man minns. Och Island från 1986 har jag för mig det var något speciellt med.
Schlager för mig är alla de utländska bidragen. En smak av andras kulturer. Så jag tycker det är trist att det blivit så mainstream nu. Det var betydligt njutbarare med riktig orkester och sång på eget språk.
Håller med Tydal, det var kul när man hörde att det var en utländsk låt som spelades, nu låter ju alla likadant typ, usch. Jag gillar också musik från världens alla hörn, när dom sjunger på sitt modersmål tycker jag bara det är härligt.
Men iaf, bra låtar jag minns:
Nicole - Ein Bisschen Frieden (Västtyskland 1982)
Bobbysocks - La Det Swinge (Norge 1985) (mer cool än bra)
...haha... ja det var det, kunde tyvärr inte komma på fler, är inte nån schlagerfantast.
Gente Di Mare med Umberto Tozzi och Raf som kom trea 1987 är helt suverän, What's Another Year och Hold Me Now med schlagerkungen Johnny Logan är outstanding och lågstämda Rock'n'roll kids med Paul Harrington och Charlie McGettigan är inte dum...
Men kungen av coola låtar måste vara Shir Habatlanim med Datner & Kushnir från Israel 1987! Klädda som Blues Brothers, sjungandes "Latmaskarnas sång" om en vacker dag i parken, utförandes volter på scen - så bäst! :e
Sen att Bert Karlsson (!) våldtog den underbara Hopa-hulle-hulle-hulle några år senare vill jag inte riktigt kännas vid... ;)