Jag är inte alltför säker på att någon kan ge ett bra svar på detta. ;)
Jag ska skriva en rapport i biologi men har inte gjort den bakomliggande undersökningen som rapporten ska skrivas utifrån. Varför låter jag vara osagt. :D
Hur som helst, om en person cyklar på en motionscykel - vilka värden för pulsen kan vara rimliga (ungefär) efter:
2, 4, 6, 8 & 10 minuters cykling?
Och efter att personen slutat cykla,
värden efter 5, 10 & 15 minuters vila?
Finns det kanske någon motionsfanatiker som gömmer sig i buskarna?
Värdena behöver inte vara så exakta, bara tillräckligt exakta för att det inte ska framgå att de inte inte uppmätts. Att jag själv skulle börja cykla osv. nu - en trevlig söndageftermiddag - kommer naturligtvis inte på tal.
Tio minuter är för lite för att vara nära max, det finns en anledning till att proffscyklister brukar värma upp i en-två timmar för tempolopp på en timme. Säg att man hamnar kring/drygt 80%. Max är väl normalt ungefär (220-ålder) ± 30 eller nåt sånt.
När det gäller återhämtning så sägs Miguel Indurain ha gått från 180bpm till 60bpm på en minut, men han är väl kanske inte representativ... Efter femton minuters vila borde en normaltränad person vara på god väg mot normalpuls, mest beroende på hur mycket mjölksyra man lyckades dra på sig under den mycket korta cykelturen.
15 minuter låter jättelång tid. Jag tror aboslut att jag från maxpuls kan gå ner till vilopuls på 5 minuter. 220-ålder tror jag stämmer bra, men puls kan ju vara väldigt varierande. Såg man ju inte annars på Vasaloppet, där de testade att ha pulsmätare på en del av proffsen och det skiljde en hel del.
Verkar dessa värdena rimliga vid motionscykling sådär lite klagom? :D
Vilopuls 70 i puls
2 min - 72 i puls
4 min - 85
6 min - 92
8 min - 102
10 min - 104
Nej :). Man höjer ju pulsen mer än 2bpm om man ställer sig upp. 100bpm efter tio minuter känns mer som en promenad. Nu var det ett tag sen jag körde med pulsmätare men jag skulle tro att 130-140 (för en "normal" normaltränad individ) inte är nån konst på tio minuter om man bara trycker på lite.
Har ingen uppfattning egentligen om återhämtningen, men det känns möjligen lite märkligt att komma lägre efteråt än före.
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2