webForumDet fria alternativet

Noa...

Småprat

15 svar · 610 visningar · startad av Gladh

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg
Frågan#1

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,789307,00.html

Är det bara jag som tycker det är dags att vår regering tar tag i problemet med mobbare som får gå kvar på skolan, det borde vara följande gång.

1. Man upptäcker mobbning.
2. Skolan pratar med båda elevern och de får sitta ner och samtala med varandra och se om man kan reda ut det.
3. om Mobbningen fortsätter så blandar man in föräldrar och en kurator/psykolog som kan komma fram till varför mobbningen genomförs, och en lösning på problemet.
4. om Mobbningen fortsätter så görs en polisanmälan och mobbaren stängsav från skolan i en viss tid (2-4 veckor)
5. Om detta inte har hjälpt och mobbningen fortsätter så skall mobbaren placeras på en annan skola som har som uppgift att ta hand om mobbare och om de efter 1 års vistelse där lyckas komma till sans om sina fel så får mobbaren flytta tillbaka till den andra skolan, under stränga restriktioner att all typ av mobbning kommer resultera att personen flyttas igen.

Det betyder att man successivt höjer straffet för mobbaren och förberedder han/hon på att han/hon kommer att plockas från skolan om mobbningen inte upphör.

Det är ju bara min syn på saken, och som alla vet så är den den enda riktiga :P

- M

Medlem sedan sep. 2002928 inlägg

Gladh skrev:

http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,789307,00.html

Är det bara jag som tycker det är dags att vår regering tar tag i problemet med mobbare som får gå kvar på skolan, det borde vara följande gång.

1. Man upptäcker mobbning.
2. Skolan pratar med båda elevern och de får sitta ner och samtala med varandra och se om man kan reda ut det.
3. om Mobbningen fortsätter så blandar man in föräldrar och en kurator/psykolog som kan komma fram till varför mobbningen genomförs, och en lösning på problemet.
4. om Mobbningen fortsätter så görs en polisanmälan och mobbaren stängsav från skolan i en viss tid (2-4 veckor)
5. Om detta inte har hjälpt och mobbningen fortsätter så skall mobbaren placeras på en annan skola som har som uppgift att ta hand om mobbare och om de efter 1 års vistelse där lyckas komma till sans om sina fel så får mobbaren flytta tillbaka till den andra skolan, under stränga restriktioner att all typ av mobbning kommer resultera att personen flyttas igen.

Det betyder att man successivt höjer straffet för mobbaren och förberedder han/hon på att han/hon kommer att plockas från skolan om mobbningen inte upphör.

Det är ju bara min syn på saken, och som alla vet så är den den enda riktiga :P

- M

Tycker det låter mycket rimligt.
Det jag blir mest irreterad på är att det slutar ju oftast med att den mobbade får flytta och byta skola vilket är helt fel! :q

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Flyttar tråden från caféet.

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Det är ju så det är i många kommuner i Sverige, Kalmar bl.a.

Intressant jag har aldrig hört om en mobbare som fått byta skola, bara den som blir mobbad, kan ju bero på att det inte är så intressant att skriva när en mobbare flyttas som när en mobbad flyttas...

- M

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Skulle jag vara pappa och mitt barn bli mobbat skulle ungdjävlarna få veta att de levde. Privata säkerhetsvakter, typ säpo-skydd för de som utsätts för mobbing borde införas, få se om nån 9-åring vågar sig på en annan klasskamrat när denne har en 120-kilos hårding vid sin sida hela tiden.

Självklart skall mobbaren flyttas, inte den mobbade. Skolan bör ha både civilt skadeståndsansvar och rektorn straffansvar vid mobbningsfall, då skulle vi slippa dessa halvmjäkiga, ryggradslösa mesar som enligt artikeln tydligen finns idag.

(om nån tycker att jag verkar extra hård idag så beror det på att jag haft brottmålsting med bland annat en kille som hade cirka 60 åtalspunkter, och återfallsförbrytare retar alltid upp mig)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

jag tycker det behövs fler vuxna i skolan, fler kamratstödjare och sådär, som rör sig ute bland eleverna och varför inte vara med på lektionerna också så slipper läraren axla hela den där biten med att hålla kontroll också...
det hänger mycket på oss vuxna anser jag... det är vi som måste se till att våra barn är bra människor och inte håller på med sånt där...
att flytta folk kan ju vara i extrema situationer, om man nu ska se det ur mobbarens perspektiv så blir den säkert inte en bättre människa om den skulle hamna i en skola full med likasinnade... det låter som raka vägen till ghettot ungefär...

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Gladh skrev:

Intressant jag har aldrig hört om en mobbare som fått byta skola, bara den som blir mobbad, kan ju bero på att det inte är så intressant att skriva när en mobbare flyttas som när en mobbad flyttas...

- M

Vet flera stycken som fått byta skola, som varit "problembarn", och antagligen mobbat andra elever också.
Hade en kompis när jag gick på högstadiet som hade 85 poäng i sin gamla skola. Sen när han kom till våran skola jobbade han upp till 210 poäng på två terminer. Det kallar jag strongt!

att flytta folk kan ju vara i extrema situationer, om man nu ska se det ur mobbarens perspektiv så blir den säkert inte en bättre människa om den skulle hamna i en skola full med likasinnade... det låter som raka vägen till ghettot ungefär...

Ungefär som att säga att vi dömer inga brottslingar till fängelse eftersom de bara träffar andra brottslingar. Alltså så låter vi brottslingen vara...

Det är givetviss en skola som kan hantera att det går 30 stycken jobbiga elever som alla har mobbat andra tidigar, vi pratar inte om en nyutexaminerad 22 årig högskolestudent som skall ta hand om dessa personer, utan kvalificerad personal som är vana att hantera dessa personer, och det kanske behövs upp till 5 lärare i denna klass.

- M

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Problemet är att vi inte ens kommer förbi punkt 1. Kidsen vill ofta inte ses som mobbingoffer, vågar inte säga till, vill inte prata med lärare, inte verka mesig inför andra osv osv.

Det finns enorma mörkersiffor och dessa måste uppmärksammas först av allt.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Jag är uppvuxen i en liten by med en skola för ca 50-70 elever, klass 1-6. Små byar har sina nackdelar, men när det gäller skolan så har vi en ovanligt bra grundskola.

Flera familjer har flyttat till byn från storstäder som Stockholm etc, med barn som haft problem i skolan av olika anledningar. Alla dessa barn har trivts väldigt bra på vår skola, för att det är små klasser och väldigt lugn miljö. Lärarna har full kontroll och en mer personlig relation till sina elever. Toleransnivån är helt annorlunda jämfört med många stökiga skolor i städerna, fula ord och tillmälen accepteras inte. Jag tror att om man håller en låg toleransnivå från början så utvecklas aldrig den typ av grov mobbing som i Noas fall.

Det kräver ganska mycket jobb att hålla klasserna i ett "tajt grepp", men det lönar sig i längden att förebygga problemen än åtgärda dem när de inträffar. Det är svårare att göra något åt det när lärarna redan tappat kontrollen över eleverna och mobbingen finns där utan att någon tar tag i det ordentligt.

Problemet är att vi inte ens kommer förbi punkt 1. Kidsen vill ofta inte ses som mobbingoffer, vågar inte säga till, vill inte prata med lärare, inte verka mesig inför andra osv osv.

Om man ställer sig i en skolkorrider 1 dag så kan jag garantera dig att du kan plocka ut mobbningsoffret rätt snabbt (om det finns där). Det finns tydliga tecken att leta efter.

- M

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

vad kan regeringen göra?

Det är i skolan problemet finns, mao så är det lärarna som brister, dom gör inte det dom ska.

obelix skrev:

Det är i skolan problemet finns, mao så är det lärarna som brister, dom gör inte det dom ska.

Ehm... du har inte tänkt på att det kanske är för några lärare och att de som finns inte pallar med allt?! Jag tror det är där problemet ligger... annars rätt spår här...

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Danny skrev:

Ehm... du har inte tänkt på att det kanske är för några lärare och att de som finns inte pallar med allt?! Jag tror det är där problemet ligger... annars rätt spår här...

om det vore så väl att alla lärarna som blundar inte pallar, då har dom en klen ursäkt iaf, det finns för många som inte bryr sig för fem öre.

obelix skrev:

om det vore så väl att alla lärarna som blundar inte pallar, då har dom en klen ursäkt iaf, det finns för många som inte bryr sig för fem öre.

Jo, det finns ju det, men det beror väl på att dom har så mycket ändå så dom inte orkar bry sig, något åt det hållet... annars tycker jag minsan man har kommit lite snett. Men som jag skrev ovan tycker jag det skulle behövas en till vuxen i klassrummen. Det finns det ju absolut inga resurser för... tråkigt.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)