Hur många nördar är det här som har pluggat systemvetenskap? Misstänker att det är ett par.. ;) Om du har, skriv gärna var du pluggade och vad du tyckte om utbildningen. Äre ett fast track till Dilbert-facket eller? :L
Jag pluggar systemvetenskap i Uppsala, snart klar. Vet inte hur mycket du vet om programmet, så jag drar lite bakgrundsfakta.
Systemvetenskap är en samhällsvetenskaplig datautbildning, medan alla (?) andra datautbildningar är naturvetenskapliga. Största skillnaden mellan systemvetenskap och t ex datavetenskap är att vi läser mindre matte. Utbildningen är inte lika tekniskt inriktad. Det är i regel många fler tjejer på systemvetenskap också, i just vår klass var det ungefär 50/50.
Man kan säga att systemvetare är utbildade för att sköta kontakten med kunden, planera projekt, utveckla kravspecar och modeller. Vi kan en hel del om människa-dator-interaktion, gränssnitt och användbarhet. En systemvetare kan jobba med ren programmering också, men vi är mer utbildade för att jobba mellan kunderna och programmerarna, översätta vad kunden behöver till vad programmerarna ska göra. Projektledare är också ett vanligt systemvetaryrke.
Just i Uppsala har institutionen haft ekonomiska bekymmer, vilket många tycker har gått ut över undervisningen, tyvärr. Vi har rätt få lektionstimmar, vilket betyder att man måste kunna jobba mycket på egen hand. Men jag gillar urvalet av kurser, de passar mina intressen.
Vad gäller arbetsmarknaden så har nog systemvetarna haft det tuffast av alla datorrelaterade yrkesgrupper efter att IT-bubblan sprack, åtminstone om man får tro ComputerSweden. Nu äntligen har det vänt och plötsligt är det gott om platsannonser där folk söker efter systemutvecklare. Förhoppningsvis är det på väg uppåt. :)
Ang. arbetsmarknaden.. jag tror inte man ska söka enbart de tjänster som finns ute på platsannonsmarknaden, utan skicka sitt cv osv. till alla företag man är intresserad att jobba på/för.