Hur många nördar är det här som har pluggat systemvetenskap? Misstänker att det är ett par.. ;) Om du har, skriv gärna var du pluggade och vad du tyckte om utbildningen. Äre ett fast track till Dilbert-facket eller? :L
Jag pluggar systemvetenskap i Uppsala, snart klar. Vet inte hur mycket du vet om programmet, så jag drar lite bakgrundsfakta.
Systemvetenskap är en samhällsvetenskaplig datautbildning, medan alla (?) andra datautbildningar är naturvetenskapliga. Största skillnaden mellan systemvetenskap och t ex datavetenskap är att vi läser mindre matte. Utbildningen är inte lika tekniskt inriktad. Det är i regel många fler tjejer på systemvetenskap också, i just vår klass var det ungefär 50/50.
Man kan säga att systemvetare är utbildade för att sköta kontakten med kunden, planera projekt, utveckla kravspecar och modeller. Vi kan en hel del om människa-dator-interaktion, gränssnitt och användbarhet. En systemvetare kan jobba med ren programmering också, men vi är mer utbildade för att jobba mellan kunderna och programmerarna, översätta vad kunden behöver till vad programmerarna ska göra. Projektledare är också ett vanligt systemvetaryrke.
Just i Uppsala har institutionen haft ekonomiska bekymmer, vilket många tycker har gått ut över undervisningen, tyvärr. Vi har rätt få lektionstimmar, vilket betyder att man måste kunna jobba mycket på egen hand. Men jag gillar urvalet av kurser, de passar mina intressen.
Vad gäller arbetsmarknaden så har nog systemvetarna haft det tuffast av alla datorrelaterade yrkesgrupper efter att IT-bubblan sprack, åtminstone om man får tro ComputerSweden. Nu äntligen har det vänt och plötsligt är det gott om platsannonser där folk söker efter systemutvecklare. Förhoppningsvis är det på väg uppåt. :)
Ang. arbetsmarknaden.. jag tror inte man ska söka enbart de tjänster som finns ute på platsannonsmarknaden, utan skicka sitt cv osv. till alla företag man är intresserad att jobba på/för.
Nu äntligen har det vänt och plötsligt är det gott om platsannonser där folk söker efter systemutvecklare.
Jo, fast som du själv skriver så är inte systemvetare samma sak som systemutvecklare, även om man självklart kan jobba som systemutvecklare med en systemvetarutbildning i bagaget.
Just i Uppsala har institutionen haft ekonomiska bekymmer, vilket många tycker har gått ut över undervisningen, tyvärr. Vi har rätt få lektionstimmar, vilket betyder att man måste kunna jobba mycket på egen hand. Men jag gillar urvalet av kurser, de passar mina intressen.
Men annars, "fungerar" utbildningen? Hur är Uppsala som stad att studera i? Svårt att få tag på lägenheter?
Jag funderar nämligen på att plugga i antingen Umeå eller Uppsala.. Dock tidigast HT 2007, så saker kan ju förändras. ;)
Jag läser systemvetanskap år 3 i Stockholm nu. Jag är nöjd med utbildningen så här långt i alla fall. Sen återstår det att se om man kan få ett jobb när man är klar.
Hur många nördar är det här som har pluggat systemvetenskap? Misstänker att det är ett par.. ;) Om du har, skriv gärna var du pluggade och vad du tyckte om utbildningen. Äre ett fast track till Dilbert-facket eller? :L
Läste i Luleå på Systemvetenskap, var inte riktigt min grej, för mycket pappersgöra. Borde nog läst lite mer åt ingenjörshållet.
Hur som helst så är utbildningen helt okei, lärarna är störtsköna och riktigt trevliga. Skolan är riktigt härlig, och Luleå som stad är skön.
Om man inte vill läsa systemvetenskap för just den utbildningen i luleå. så skall man göra det för staden och LTU's nolleperiod, den e BÄST! ;)
Om man är intresserad av programmering, så är ja, kanske inte systemvetenskap just den utbildningen man skall gå, utan då är det nog dataingenjör i det fallet! :)
Nej nej för fan, jag är ingen programmerare. "Traditionella nördlinjer", där det krävs naturvetenskaplig bakgrund, typ civ.ing och sånt, går fetbort för mig. Men Luleå.. tror inte det va. :e
Men annars, "fungerar" utbildningen? Hur är Uppsala som stad att studera i? Svårt att få tag på lägenheter?
Jag funderar nämligen på att plugga i antingen Umeå eller Uppsala.. Dock tidigast HT 2007, så saker kan ju förändras. ;)
Jag tycker utbildningen funkar, jag tror det hela mest är en smaksak om du gillar det eller ej. Om det inte är renodlad programmering du vill syssla med så kanske systemvetenskap passar dig bra. Jag skulle vilja påstå att programmet är lite enklare än datateknik och "tyngre" utbildningar, man läser bara en kurs i taget och vi har 5p matte totalt vilket är väldigt lite. Här finns mer info om programmet.
Uppsala som studentstad är underbar! Jag vill aldrig flytta härifrån! :)
Bostadsbristen har tyvärr varit påtaglig de senaste åren, men jag har hört rykten om att det blivit bättre nu det senaste året.
Annars kan jag säga att jag bara hört gott om Umeå som studentstad också. Har däremot ingen koll på deras systemvetenskapliga program.
sgtpepper skrev:
Jo, fast som du själv skriver så är inte systemvetare samma sak som systemutvecklare, även om man självklart kan jobba som systemutvecklare med en systemvetarutbildning i bagaget.
Systemutvecklare är mig veterligen det vanligaste jobbet för systemvetare och det är också det jag riktar in mig på att jobba som efter utbildningen. Projektledare har jag testat, inte min grej.
Läser i Lund, ska påbörja magisteråret nu. Finns tre inriktningar i Lund, organisation (mer fokusering på IT och organisatoriska effekter), konstruktion (mer fokusering på programvaruutveckling, kurser från den tekniska högskolan ingår osv) och administration (som en vanlig sysvet.utbildning). Jag läser konstruktion och många av lärarna är riktigt grymma, vissa är usla, men de som är bra är riktigt riktigt bra med stor erfarenhet från arbetslivet. Instutitionen är lite långsam ibland men det verkar vara något som hör ihop med universitet i ren allmänhet. Vi har mycket samarbete med ideon (forskningspark/företagspark) och mycket anknytning till företag och världen utanför känns det som.
Tycker det är en bra bredd på vårt spår, de andra kan jag inte utala mig om. Lund hör till öresundsregionen som verkar rätt framtidspositiv, med köpenhamn osv. Sen är Lund en mycket trevlig stad med ett grymt studentliv och en valborg som knäcker u-towns ;)
Systemutvecklare är mig veterligen det vanligaste jobbet för systemvetare och det är också det jag riktar in mig på att jobba som efter utbildningen. Projektledare har jag testat, inte min grej.
Vi kanske har olika definition på vad en systemutvecklare är för något, men för mig så är det en person som aktivt deltar i utvecklingsarbetet och är med och designar och implementerar system på en tekniskt detaljerad nivå. På din beskrivning så lät inte det riktigt som huvudfokus för systemvetarutbildningen?
Men återigen, självklart finns det inget som säger att man inte kan jobba som systemutvecklare efter en systemvetarutbildning, men är det verkligen det vanligaste jobbet?
Vi kanske har olika definition på vad en systemutvecklare är för något, men för mig så är det en person som aktivt deltar i utvecklingsarbetet och är med och designar och implementerar system på en tekniskt detaljerad nivå. På din beskrivning så lät inte det riktigt som huvudfokus för systemvetarutbildningen?
Utveckla system är vad vår utbildning går ut på, men på en högre nivå än enbart programmering och teknisk implementering. På susning.nu hade de en bra beskrivning som förklarar varför vi har olika definitioner på vad är systemutvecklare är.
Yrkesbeteckning. Systemutvecklare kan betyda, precis som programmerare, en som skriver kod och konstruerar mjukvara. Skillnaden mellan systemutvecklare och programmerare är att systemutvecklare i högre utsträckning ansvarar för konstruktionens design, men en programmerare har en spetskunskap i själva kodningen och implementationen. En systemutvecklare kan även vara någon som utvecklar andra typer av system än just mjukvarudrivna. Exempel: Utveckling av teoretiska system eller hårdvarusystem.
Utveckla system är vad vår utbildning går ut på, men på en högre nivå än enbart programmering och teknisk implementering. På susning.nu hade de en bra beskrivning som förklarar varför vi har olika definitioner på vad är systemutvecklare är.
I min värld så är en systemutvecklare alltid en person som kan programmera, en programmerare behöver dock nödvändigtvis inte alltid vara en systemutvecklare, även om de olika kategoriseringarna känns rätt onödiga.
Min "värld" är skrämmande lik sgtpeppers i denna fråga. I botten är jag programmerare men sista året har vi läst 20p software engineering (i olika skepnad), vilket då innebär utvecklingsfasen från kravspec till leverans. Själv så har jag då inriktat mig på real-tid och säkerhetskritiska system och ser nu att det finns fler och fler möjligheter efter examen.
I min värld så är en systemutvecklare alltid en person som kan programmerare, en programmerare behöver dock nödvändigtvis inte alltid vara en systemutvecklare, även om de olika kategoriseringarna känns rätt onödiga.
Tja, jag håller med, förutom att jag tycker kategoriseringarna är nödvändiga.
Får jag av ren nyfikenhet fråga vad du tycker att systemvetare jobbar som/med?
Får jag av ren nyfikenhet fråga vad du tycker att systemvetare jobbar som/med?
Eftersom jag själv inte är systemvetare utan i botten högskoleingenjör datateknik så har jag ingen heltäckande bild av vad man kan jobba med som systemvetare.
Jag tror dock att systemvetare kan jobba med det mesta inom IT-branschen, säkerligen även de mer tekniska bitarna, förutsatt att man är intresserad och ser till att fördjupa sig i sådana kurser. Jag tror dock att de flesta jobbar som olika typer av projektledare, säljare, kundansvariga, konsulter inom affärssystem/ IT-affärsprocesser etc. och inte direkt med själva utvecklingen och då är de således inte systemutvecklare enligt min definition ;).
Kanske ska tillägga att systemvetenskapliga programmet i Uppsala har varit mer inriktade mot programmering och mjukvaruutveckling än systemvetenskapliga program på andra orter. Året efter att jag började gjordes programmet om, så årskurserna under mig samläser numera en del kurser med ekonomerna. Det nya programmet i Uppsala är mer likt övriga systemvetarutbildningar, sägs det. Antar att det förklarar skillnaden i hur jag och sgtpepper ser på saken. :)
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2