Jo, men jag känner att jag kan förbättra min skrivning lite till. Hemma går det bättre än utmärkt med tangentbordet (har väldigt låg slaglängd på tangentbordet där) medan det här på jobbet går dels långsammare, gör ont i fingrarna och så skriver jag oftare fel (har ett normalt tangentbord). Måste bero på fingerställningen i grunden, för det kan inte bara bero på att jag precis bytt tangentbord hemma.
För övrigt kan det vara bra att hänvisa pekfingervalsare till en sida som talar om hur man skriver på tangentbord. :)
Det kan mycket väl vara en vanesak hur du skriver. Jag har märkt att jag med mitt nya t-bord på jobbet inte får till SKIFT-trycken ibland vilket gör att det ofta blir gemener rakt över i texterna. Som sagt, en vanesak är min teori. Därmed inte sagt att du kanske skulle må bra av tangentbordsträning, det skulle jag också tror jag. :)
Tänk om du bodde här. Jag har ett kit med ljudband som man tränar med Bachmusik i bakgrunden.
Men idag borde det finnas bättre kanske på nätet.
Jag rekommenderar dock alla att träna. Bättre tänka rätt och skriva med sprätt.
På stenåldern när jag gick i gymnaiset och hade maskinskrivning använde vi nåt som hette Touch-metoden. Effektivt som tusan eftersom jag rankar rätt fingersättning som det absolut vettigaste jag lärde mig på gymnasiet... :e
Eftersom det är över tio år sen finns det säkert nåt nyare numera, men Touch hette det iaf.
Hehe
Känner igen problemet... http://www.typingcampus.se/ (förutom infot där är demoversionen av deras träningsprogramvara gratis) var kul att upptäcka och jag satte frejdigt igång att träna touch för något år sedan...
Ett tag...
Innan jag insåg att det tar ett tag att bryta dåliga vanor och att mellanläget när pekfingervalsen är frustrerande men man (ännu) inte är tillräckligt bra på touch för att få hastighet på det är - ehm - frustrerande !!! :e
Så nu är det som vanligt... Varken hackat eller malet och aldrig fort nog när jag skriver :birp
:stefan:, det är fortfarande Touch som gäller i skolorna. :e
Jag vet inte om något bättre program eller så... Vi hade maskinskrivning på gymnasiet och det tog ju några månader att träna in den rätta fingersättningen... och maskinerna var inte ens elektriska (du vet... vi stenåldersmänniskor ;)).
Jag tror att det bara är att träna, träna och träna, och naturligtvis övervinna frustrationen jarvklo pratar om, som gäller. Programmet han länkar till verkar vara vettigt.
Jag ska också kolla ett program som jag har som du skulle kunna få låna, men jag har viss känsla av att det är anpassat för yngre barn. Men som sagt var, jag ska kolla. :)
Nu har jag beställt. Det är värt mycket att kunna skriva utan att titta på knapparna.
Tänk att kunna köra med det där tangentbordet som inte har tecken på knapparna.
> echoswe Ja det är jag på bilden! Ett barnbarn äger Hunden som är en Douge De Bordeaux, nu väger han närmare 25 när jag bar honom ner för trappan förra veckan.
jag försökte också med nåt program förut... gick inge bra kan jag säga... numera är det nån sorts halvdan variant... brukar inte titta och det är väl nästan rätt fingersättning... men eftersom jag ibland sitter lite konstigt så kan det ibland bli att man inte ens KAN sitta med rätt fingersättning så då är det bra om man behärskar även de klassiska teknikerna :)
:stefan:, det är fortfarande Touch som gäller i skolorna. :e
Jag vet inte om något bättre program eller så... Vi hade maskinskrivning på gymnasiet och det tog ju några månader att träna in den rätta fingersättningen... och maskinerna var inte ens elektriska (du vet... vi stenåldersmänniskor ;)).
Oooh, då var vi moderna som attan då som hade elektriska skrivmaskiner! :e Iofs med helt svarta tangenter, men ändå...
hypatia skrev:
Jag ska också kolla ett program som jag har som du skulle kunna få låna, men jag har viss känsla av att det är anpassat för yngre barn. Men som sagt var, jag ska kolla. :)
Jamen då passar det väl alldeles utmärkt til m_soderlund? (y)
Det öppna målet hade inte ens min gamla farmor missat... :e
Finns det någonstans här där man kan fråga lite nybörjarfrågor gällande web-design?
Javisst! Detta är ju ett allmänt forum mest med datorsnack. Men du skrev just nu i en tråd om tangentbordsträning! :) Du kan checka in trådarna som ligger i web-relaterade forum här. Hittar du inget bra kan du skriva en egen tråd. Ha det gott och välkommen hit!
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25