Hej!
Idag tittar solen fram och direkt stiger temperaturen i lägenheten. Nu är det inget problem eftersom det räcker med att öppna fönstren för att få ner temperaturen igen, men på sommaren är det ett helvete. Har man några rättigheter som hyresgäst när temperaturen är alldeles för hög i sin lägenhet? Det är inte roligt att behöva ha persiennerna nere hela sommaren för att det ska vara dräglig temperatur här inne.
Intressant fråga. Tror inte att detta finns i hyreslagen!
Vad kan man göra själv? Skydd utvändigt, horisontella persienner!
Solfilm på de fönster som är på sydsidan.
Ställ en fråga direkt till värden.
Meddela gärna här om du får svar. Jag har precis flyttat till en ny lägenhet med stora fönster i söder- och västerläge. Är lite fundersam på hur detta kommer att bli i sommar.
Fråga
Vilken temperatur har jag rätt att kräva i min bostad?
Svar
Det kan upplevas som en olägenhet om temperaturen understiger +18 grader C eller överstiger + 24 grader C. Temperaturen kan naturligtvis variera med utomhustemperaturen men enligt socialstyrelsens allmänna råd kan +18 - 22 grader C ses som ett riktmärke för temperaturen i en bostad. Vissa bostadföretag förbinder sig att hålla en viss temperatur, vanligen 20 grader.
Jag har hyresgästföreningens jurister här just p.g.a värmeproblem, dock inte något som är framkallat av solen utan av trasig golvvärme, har 16 grader i ena delen av rummet och 22 vid hotspots, enligt denna jurist är de rekommenderade tröskelvärdena 17 grader som minst och 24 som mest med elementen avslagna oavsett yttre påverkan.
Hej
Tyvärr kan vi inte påverka värmen när solen ligger på. Jag har själv bott i en lägenhet där solen ligger på mestadels av dagen och det enda man kan göra är att dra ner persiennerna. Eller så får du installera in AC :) . Men det kan ju vara lite kostsamt. Jag är ledsen att vi inte har en lösning på ditt problem.
Som jag nämde i förra inlägget, att skärma av med tvärställda solskyddspaneler eller montera värmeabsorberande filter på fönstren.
Kolla först med grannarna om det verkligen är så farligt.
Just nu tycks det ju vara hörsägen.
Kolla upp kostnaden och ta ny kontakt med värden om delning av kostnad,
Det är väl lite också hur man själv uppfattar det, en polare tycker att hennes lägenhet är askall medan jag tycker hon har helt okej temperatur.
Mitt kök har söderfönster där solen ligger på i princip hela dan på sommaren, men det blir inte så extremt varmt av det. Iofs finns ju köksfläkten som kanske gör det bättre, men jag har såna där trärullgardiner (massa tunna pinnar hopflätade) som håller det mesta av solljuset ute samtidigt som de inte ger samma innestängda känsla som vanliga persinner. Suveräna! (y)
Nejdu. Jag har inte bott här någon sommar, det är sant. Men jag bodde här hela hösten. Och t.o.m. i september var det snudd på olidligt här inne. Idag lyste solen som sjutton och när vi kom hem så var det ~25°C här inne.
Att installera någon värmepanel är inte aktuellt. Det är en studentlägenhet som jag inte vet hur länge jag kommer bo i, så att lägga ut pengar på det är uteslutet.