Snart dyker ännu en omgång av tentor upp och jag har märkt en sak: två tentor går samtidigt. Den ena från 09 - 13 och den andra från 09 till 14.
Så har någon koll på vad man som student kan göra? Har jag några rättigheter här? Kan jag kräva att jag får ta tentan lite senare/tidigare? Eller bli jag helt enkelt tvungen att prioritera och ta den andra under en omtenta?
Visst jag skulle kunna köra båda samtidigt (tror att båda går i samma lokal) men jag är inte Descartes. En timme räcker inte :OO
Min erfarenhet av detta säger att du måste skriva båda under de angivna tiderna. När du lämnat in en av dem får du börja på den andra. Om du själv valt dessa kurser (och bortsett från programmet [om du nu följer ett sådant]) skulle det förvåna mig mycket om du skulle få tidigare-/senarelägga någon av tentorna.
Jag har hört om två fall där studenter i liknande situationer fått den andra tentan flyttad till direkt efter den första tentan. Tycker absolut du ska kontakta lärarna eller vilka det nu är som håller i tentorna.
Flytta en tenta bara för att en student har dubbelt? Inte en chans på nån större kurs. Tough luck skulle jag säga, sikta in dig på omtentan på en av kurserna.
Inte flytta hela tentan, utan göra ett undantag bara för honom.
När de har regler om att stänga dörrarna om man är 5 min sen, att man inte får lämna salen den första timmen osv? Not a chance skulle jag säga. Dock, naturligtvis lycka till, men förvänta dig inte mirakel.
När de har regler om att stänga dörrarna om man är 5 min sen, att man inte får lämna salen den första timmen osv? Not a chance skulle jag säga. Dock, naturligtvis lycka till, men förvänta dig inte mirakel.
Om han gör bägge tentorna i samma sal, utan paus emellan, så lär han ju inte bryta mot någon sån regel. Låter väldigt jobbigt med två tentor precis efter varann dock...
Ok. Bara det att jag kommer inte ihåg ett enda tentatillfälle från min studietid då man blandade flera tentor i samma sal.
Jag kommer bara ihåg nåt enstaka tillfälle då jag skrivit en tenta som var den enda i salen. Jag brukar iofs skriva mina tentor här.
Dessutom har jag hört nåt löst rykte att om man har två tentor på förmiddagen kan man skriva dem på för- och eftermiddagen om man umgås med en tentatant hela lunchen och inte får tillgång till telefon. Jag vet ingen som fått göra så, men jag har hört att man i undantagsfall kan få göra det om man skriver i Linköping. Skulle inte tro att man kan kräva det, dock. :)
278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e