Har ett skrivbord som jag ska modda lite så det passar mina önskemål bättre & själva slutfinishen tänkte jag att lite antik-bets skulle vara pricken över i!
Bekymret är att jag har noll koll på hur man betsar för att nå ett bra resultat så lite tips inom detta är jag tacksam för.
Skrivbordet är obehandlat i dag så det bör väl inte behövas slipas vad jag kan tro? hur ska man göra med själva betsen? hur lägger man på, flera lager? Skyddande lack ovanpå?
Har ett skrivbord som jag ska modda lite så det passar mina önskemål bättre & själva slutfinishen tänkte jag att lite antik-bets skulle vara pricken över i!
Bekymret är att jag har noll koll på hur man betsar för att nå ett bra resultat så lite tips inom detta är jag tacksam för.
Skrivbordet är obehandlat i dag så det bör väl inte behövas slipas vad jag kan tro? hur ska man göra med själva betsen? hur lägger man på, flera lager? Skyddande lack ovanpå?
Om du nu tar och slipar det, se till att göra det väldigt ordentligt. För när man betsar så brukar man se slipmärkena väldigt tydligt, så sista slipningen bör vara med väldigt fint papper.
Snacka gärna med de i butiken, när du köper betsen och vilken lack du skall använda, matt- eller klarlack!
Men antalet lager är nog upp till dig, hur mörkt vill du ha det? Tänk också på att lacken gör det lite mörkare också! :)
Om du vill ha betsen mörkare upprepar du steg 1 och 2 tills du är nöjd
Någon typ av slutbehandling rekommender jag, men vilken typ av lack man bör använda vet jag inte. Utan slutbehandling så blir det fläckar som inte går bort om man spiller något t.ex kaffe, cola på bordet.
Herdins säljer vi på jobbet finns som pulver och färdigblandat. Det där med slipning kommer du nog inte ifrån hur du än gör eftersom det finns risk att trät "reser" sig när du utsätter det för något blött. Så ladda med några ark fint slippapper när du köper betsen. Ytbehandling: vanlig trälack som inte är vattenbasserad och många tunna lager för bästa resultat.
Bara en liten notis som klös skriver så reser sig trät vid fukt så innan du betsar skura av ytan med vanligt vatten låt torka sedan ett väldigt fint sandpapper putsa av så har du minskat mängd resning utav trät. Om man nu är petig :D
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25