webForumDet fria alternativet

Akustisk gitarr

Program & appar

21 svar · 1 339 visningar · startad av Sico

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg
Frågan#1

Köpte mig en stålsträngad akustisk gitarr på tradera i veckan. Den har aldrig varit använd och var verkligen i helt nyskick. Dock när jag stämde den såg jag att strängarna låg väldigt långt ifrån halsen, kanske 7-8mm som mest.
Öhhh, det är ju ospelbart. Drar halsen till sig med tiden eller är den helt enkelt felkonstrurerad? Strängarna har troligen aldrig varit spända tidigare.

Helvete va arg jag blir :l

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Vad är det för gitarr? Det är inte alls vanligt, på vissa gitarrer, att halsen böjer sig uppåt och således skapar högre avstånd mellan hals och strängar, och jag kan gissa på att detta beror på ett antal saker som t.ex. att den förra användaren ställde gitarren mot väggen, hade den i sol/värme/kyla eller andra faktorer. Dessutom rör sig materialet i en gitarr med åren kan jag tro, det är ju ganska lite som behöver skilja sig för att det ska göra skillnad.'

Men, jag håller med dig; höga strängar är ett helvete, dels för att man inte kan få det där slap'iga sladderljudet på E när man slår hårt och strängen går emot banden i svängningarna och för att det helt enkelt blir lättare att spela med kortare nertryck mot halsen. :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

jag kan inget om sånt där, men det går inte å sänka stallet då!? :)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Lägg den i ett kallförråd med halsen neråt & palla upp med något vid stämskruvarna, låt den ligga upp & ner i nån månad så kanske den rätar upp sig.

En kompis riktade sin Stratocaster -64 på det sättet, dock ovetandes om att den låg där den låg & varför, men den blev klockren efteråt! (Alkohol, tralallala!) :e

Jag skulle kräva att köpet går tillbaka om den är skev..

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Har du inte en liten "lucka" uppe vid stämskruvarna? På stålsträngade gitarrer brukar det gå en stång genom halsen som man kan justera halsen med under den luckan.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Sico skrev:

Köpte mig en stålsträngad akustisk gitarr på tradera i veckan. Den har aldrig varit använd och var verkligen i helt nyskick. Dock när jag stämde den såg jag att strängarna låg väldigt långt ifrån halsen, kanske 7-8mm som mest.
Öhhh, det är ju ospelbart. Drar halsen till sig med tiden eller är den helt enkelt felkonstrurerad? Strängarna har troligen aldrig varit spända tidigare.

Helvete va arg jag blir :l

Stackars sate.. har du en bild på halsen så man kan se vad det är för något som är fel? :)

Danny skrev:

jag kan inget om sånt där, men det går inte å sänka stallet då!? :)

Vanliga akustiska gitarrer har inget sådant stall. Det är ganska specifikt för elgitarrer eller halvakustiska (?).

Medlem sedan sep. 2002928 inlägg

Nicrosoft skrev:

Har du inte en liten "lucka" uppe vid stämskruvarna? På stålsträngade gitarrer brukar det gå en stång genom halsen som man kan justera halsen med under den luckan.

Kan det vara den stången som skruven i själva kroppen på min gitarr är till för. har inte vågat prov ifall hela gitarren faller sönder eller nått. :p

Man kan inte skruva på något, men jag fick med en insex-nyckel (eller hur man nu skriver). Jag fattar dock inte varför jag fick den :)

Bire: det du skriver verkar intressant.

Jag bifogar några bilder.
bild 1 bild 2 bild 3 bild 4 bild 5

Bild två. Lossa de tre skruvarna så kommer du åt en justerskruv.

Aha, där ser man. Hur justerar jag?
Skruvar åt skruven så flyttar sig halsen? Bänder halsen medan jag skruvar åt skruven?

Jag vet inte vad jag vågar göra. Men skruvar jag medsols så tar det emot, har inte testat om den låser eller om det bara blir trögre.

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg

Det verkar som den förra ägaren har sätt på stålsträngar på en nylonsträngad gitarr. (Halsen på din gitarr är typiskt för en nylonsträngad.)

Den halsen klarar inte av belastningen och halsen böjs. Om det har varit stålsträngad från början så har den förra ägaren nog sätt på för tjocka strängar. Har man för tjocka strängar så blir det för hög belastning på halsen och den böjs.

Blir exakt samma problem då som det blir för dig. :(

Gitarren har aldrig varit använd, kanske för testspelning nån gång. Det va det som människan sa till mig iaf, som inte kan spela gitarr utan hade den som prydnad.

Jag tror fortfarande på att den har varit nylonsträngad. Stålsträngade brukar inte ha sådana stämskruvar. De brukar ha samma stämskruvar som det är på elgitarrer.

Stålsträngad
http://www.cort.co.kr/images/ag/ad870_l.jpg
Nylonsträngad
http://www.gitarren.se/agenturer/husgit/husgit_det/hu_c100_det.gif

Lägg märke på stämskruvarna och halsen. Halsen på stålsträngade brukar oftast smalna av lite vid sadeln.

Hmm. Jag vill försöka justera halsen ändå :) Hur gör man?

Här kanske... http://www.jam.se/justera.html.

Varför inte Googla? ;) :p

Vaket joel.. :) Även stallet visar ju att det är för nylon.

Att justera kommer inte att hjälpa mer än för stunden. Byt strängar till nylon, avvakta lite och se om den rättar sig något och justera därefter med skruven.

Tackar, jag lärde mig en del. Jag drar åt skruven ett kvarts varv medsols för rakare hals. Men hur länge ska man vänta tills nästa dragning? Kan man dra med en gång eller låta trä'et vänja sig vid böjningen några minuter innan nästa drag?
Jag fattar det som att man kan dra gång på gång utan att vänta imellan eftersom inget skrivs. Rätt eller fel?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

om du kan häv köpet, du har ju blivet lurad. x(

När jag tittar på bilderna, kan jag bara hålla med joel. Det är ursprungligen en nylonsträngad liten sate, vilket ju är tragiskt för dig som köpare. :l

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
152 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)