Jag äter sällan räkor, men nu ligger det ett paket på tining i köket. I kylen ligger det också en flaska vitt vin (Riesling) som jag hoppas ska fungera till.
Så.. nu undrar jag vad man kan servera som tillbehör till räkorna och vinet. Jag är en räk-newbie. Pojkvännen (kocken i hushållet) ligger och sover så jag vill inte störa honom. Närlivs stänger om en halvtimme, så om jag ska kila och handla nåt måste jag skynda mig. Har ni några tips? :)
Det kan man göra lite som man vill. Jag brukar (brukar är jäkligt överdrivet.. :) ) bre tunnt med majonas, lägga på skivat ägg (majonäsen är för att inte äggen skall ramla av) på äggen lite mer majonäs. Ovan på det så skalade räkor med lite dill överst. Citronen kan man pressa över.
Lägg skivade tomater och skalade räkor i botten på en 4-10 cm djup form, pressa en jäkla massa vitlök över, hacka gärna lite persilja om du har det, ta sedan och skiva några skivor smör med osthyveln och lägg det på räkorna/tomaterna.
Lägg sedan på kokt ris och pressa detta tills du har 50/50 ris-räkor/tomater.
Servera omgående med en flaska vitt till. :)
Lägg skivade tomater och skalade räkor i botten på en 4-10 cm djup form, pressa en jäkla massa vitlök över, hacka gärna lite persilja om du har det, ta sedan och skiva några skivor smör med osthyveln och lägg det på räkorna/tomaterna.
Lägg sedan på kokt ris och pressa detta tills du har 50/50 ris-räkor/tomater.
Servera omgående med en flaska vitt till. :)
Det där verkar jävligt intressant... men eftersom jag är så värdelös på matlagning skulle jag uppskatta om det går att förklara lite bättre :r :p
Skiva några tomater, så många som behövs för att täcka formen i botten 1½ gång.
Lägg sedan på räkorna, samma här, passande många så att du åtm. täcker en större del av formen.
Pressa/hacka sedan 3-4 vitlöksklyftor och strö över alltsammans - det ska vara rejält jäkla mycket vitlök(!). Strö sedan över den hackade persiljan, om du inte har persilja, gå och köp!
Skiva några skivor smör (inte margarin alltså) med en osthyvel och lägg på så att det täcker räkorna och tomaterna.
Undertiden du gör detta kokar du upp tillräckligt mycket ris så att det räcker att fylla formen upp till toppen. Packa sedan riset lagom hårt ovanpå tomaterna och räkorna.
Vad mer behöver du veta? ;)
/red
känns lite som jag repeterade vad jag skrev ovan, men hoppas du förstår vinken, annars är det bara att fråga igen, svårt att sätta propotioner på hur mycket man ska använda...
Jag bara måste bidra fast att de redan är uppätna :) kanske till nästa gång.
Blomkålsräkor, underbart fräscht och gott
ett huvud blomkål. Dela det i små "blommor" och lägg i en serveringsskål, gör en dressing på ca 2/5 olja och 3/5 vinäger (alltså lite tvärtom mot en vanlig dressing) och en massa svartpeppar och lite salt. Häll över blomkålen och ställ in i kylen medans du skalar räkorna. När räkorna är skalade häller du i dem i skålen och blandar runt.
Serveras med fördel med en rostad skiva bröd och vitt vin.
Gillar man rå blomkål och räkor kommer man att älska det här, vinägretten ger en härlig syra till det lite skarpa från blomkålen och det salta från räkorna :)
Suck, har lite svårt för räkor eftersom de matförgiftade mig natten innan nyårsafton :( Annars håller jag med om att avokado brukade vara gott till, även till andra fisk- och skaldjursgrejer... brukar göra en förrätt med gravad lax, brieost och avokado på bröd. Med ett trevligt vitt till... *mmm*
Frugan gjorde någon god rätt från en italiensk kokbok med tigerräkor och sherry. Färska tigerräkor är ganska dyrt dock, på Hötorgshallen tror jag 10 st kostade 100:- för ett par år sedan. Men det är värt det (tyckte jag då i alla fall)! :)
på Hötorgshallen tror jag 10 st kostade 100:- för ett par år sedan. Men det är värt det (tyckte jag då i alla fall)! :)
OT: På gränby i Uppsala handlade vi tigerräkor till en middag, vi tog inte så många för de var RIKTIGT dyra precis som Prometheus säger. När vi skulle trycka av priset med vår mojjäng man använder nuförtiden fanns inte räkorna med på listan att trycka pris på. Vi tog bort dem till kassan och sade att vi inte hittade rätt artikel att trycka av priset mot. Nähäpp sade kassörskan och slog dem som vanliga räkor... det blev rejält billigare än vi räknat med :P :)