Jag ska på min mest seriösa anställningsintervju hittills (IKEA), har gått igenom tre gallringar redan.
Vad ska jag tänka på? Vad ska jag ha med mig? Klädval? En av fyra kommer erbjudas anställning, vill gärna vara en av dem!
Var på IKEA? Städare? Golvet? Ekonomiavdelningen? VD? Rent generellt så har devisen "hel och ren" fungerat för mig. Men det är klart, det skadar ju inte att försöka smälta in i sammanhanget, men vad det innebär i praktiken vet du nog bäst själv i det här fallet. Mitt sluttips är att du inte ska ta i så du spricker, då finns risken att det bara ser fånigt ut.
Ha med ett anteckningsblock, penna/liknande prylar (det hade jag på min senaste intervju, jag skrev inte ner ett enda tecken :OO ;) ). Var avslappnad och förberedd.
Om du redan har gått igenom tre gallringar har du nog skött dig ganska bra hittills. Klassiska tips är väl hel, ren, nykter, fast handslag, ögonkontakt och förberedd.
Var hel och ren. Ha på dig kläder du är bekväm i. Om du är uppklädd lyser det igenom. Träningskläder eller överklädd (frack/balklänning) är inget bra alternativ.
Bada inte i parfym eller deodorant. Det kan finnas människor med astma eller allergi. Hellre nyduschad utan doftagott än dofta som en explosion i en parfymfabrik.
Var påläst om företaget. Om du kan visa intresse och engagemang om företaget blir det plus i kanten. Skriv gärna upp lite fakta som kan vara av intresse.
Ta gärna med ett block att skriva i. Det är också bra att ha skrivit upp lite stolpar och frågor i förväg så du verkar påläst och intresserad.
Kom i tid till mötet. Det är fel att komma för sent, men det är också fel att komma mycket för tidigt. Då kommer den du ska träffa att sitta som på nålar eller bli irriterad vilket inte är bra. Det är bra att åka hemifrån i god tid och komma fram till företaget i god tid (var beredd på tågförseningar, inställda bussturer och olyckor), men gå inte in. Gå runt kvarteret och titta lite, gärna memorera intressanta saker i omgivningen som du kan inflika under intervjun. 5 minuters peptalk, fundera igenom vilka frågor som är viktiga. Ta gärna ett par djupa andetag och försök lugna ner dig.
En sak jag brukar göra, om jag kan, är att åka dit dan innan, bara för att kolla läget. Då vet jag hur lång tid resan tar, och jag kommer att hitta rätt på intevjudagen. Ett orosmoln mindre. :)
Jag är mest rädd för vissa frågor som t.ex: Varför ska just du bli anställd av oss? Vad svarar man egentligen på något sådant? Varför är jag bättre än alla andra?
Jag är mest rädd för vissa frågor som t.ex: Varför ska just du bli anställd av oss? Vad svarar man egentligen på något sådant? Varför är jag bättre än alla andra?
Om du inte är bättre än de andra, varför ska de då välja dig?
Generellt är förstås alla människor lika bra, men vi är ju ändå olika. Vi är bra på olika saker. Du kan saker jag inte kan, har egenskaper jag inte har, och tvärtom. Några av de här sakerna/egenskaperna kan ju vara väldigt användbara i det jobb du har sökt, och därför kan du vara ett bättre val till just det jobbet.
Fundera på vilka egenskaper/kunskaper du har som kan vara bra att ha i det jobb du sökt.
Har du kommit så långt som till en intervju är det oftast inte vilka kunskaper du besitter som företaget vill höra, utan endast dina personliga egenskaper. Använd positiva ord som framåt, drivande, intresserad, pålitlig, lojal, flexibel, målmedveten osv. Dessa ord fungerar för alla sorters arbeten.
Vad är det för jobb du har sökt?
EDIT: Gratulerar mig själv till mitt 500:e inlägg. Tack så mycket! :bire
270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2