webForumDet fria alternativet

Hur bli av med Munsår snabbast!

Träning & hälsa

17 svar · 19 040 visningar · startad av richardjoha

Medlem sedan okt. 2005787 inlägg
Frågan#1

Hur fan ska jag bli av med munsårhelvetet.. vaknade nyss och kände att det var nått sjukt med underläppen. mycket riktigt. där var början till ett munsår, mitt på läppen.

Vill gärna inte ha det i helgen. Finns det någon chans att bli av med det eller?

Använder Zinkpasta på just nu!

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Det de gör reklam för på TV heter ju Anti, men när jag hade munsår för något halvår sen gick jag dit och frågade efter det allra billigaste, det gick på halva priset av Anti och funkade skitbra.
Så mitt tips, kila över till apoteket, de vet vad som funkar. :)

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Brukar använda nåt som heter Vectavir (kanske stavas annorlunda), mycket bättre än Anti och zinkpasta. Dyr som satan, ca 70 spänn på apoteket för en liten tub har jag för mig.
Men det är det värt då jag de senaste 10 åren aldrig har haft ett munsår om jag använt det så fort man börjar känna att det är på gång att blossa upp.

Pedda skrev:

Brukar använda nåt som heter Vectavir (kanske stavas annorlunda), mycket bättre än Anti och zinkpasta. Dyr som satan, ca 70 spänn på apoteket för en liten tub har jag för mig.
Men det är det värt då jag de senaste 10 åren aldrig har haft ett munsår om jag använt det så fort man börjar känna att det är på gång att blossa upp.

är det typ salva eller? och finns det hopp om att bli av med skiten till helgen?
:)

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Absolut, mitt tips står kvar, dra över till apoteket, och köp inte det dyraste. Det är samma skit i alla tuber. :)

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

Vectavir eller osthyvel(brukar kännas åtminstonde som om man vill använda en) :)

Jag får la masa mig dit då.. :) Vectavir blir det tack för alla tips. återigen. hur lång tid tar det egentligen.. ?

Dra åt helvete säger jag bara.. 99 spänn för 2g salva, rena rånet. återkommer förhoppningsvis med ett lyckat resultat :)

Som jag sa, dyrt som satan. Men det går inte åt så mycket så det räcker ju länge.
Men det hjälper iaf för mig. Tar det tre till fyra gånger på dan eftersom det försvinner efter ett tag så försvinner det.

Lycka till.

Pedda skrev:

eftersom det försvinner efter ett tag så försvinner det.

Lycka till.

:q gillar slutpläddringen :e logik.. hehe

LOL
Börjar nog bli trött, fattar knappt själv vad jag menade. :e

Medlem sedan jan. 200628 inlägg

Vectavir är det mest effektiva, och de flesta munsårsmotverkningsmedel ligger på samma pris runt 70-80 spänn.

Har du fått uslag redan beroende av Herpesviruset, så rekommenderar dom på förpackningarna att de tar upp till 4-5 dagar, om man tar på det efter varje måltid.

Har du inte fått något utslag, och du tar på det när det börjat "klia" bara så skall det räcka med att använda vectavir eller annat märke på området under 1-2 dagar och det skall gå över.

Men som andra sagt tidigare, Vectavir är den bästa. Och tänk på att om du har haft munsår tidigare eller fått munsår nu, så har du själva herpesviruset i kroppen. Och du kan få det igen, om du är ohälsosam och stressar, äter onyttigt eller dricker för mycket alkohol. Det han generellt utlösas av allt möjligt.

Inte för att skrämmas men det bra att du vet vad som gör att du får herpesblåsor eller munsår. Kan också ta ett snack med din läkare nästa gång du eventuellt ska dit, om just detta.

Good luck! Och kom ihåg uttrycket "vill man bli fin får man lida pin", så kommer det bli bättre.

/Icaroz

Sådär, tack vectavir 1%... helgen är räddad... :)

Medlem sedan maj 2005562 inlägg

sry om tråden kanske redan e besvarad..
men iaf , enligt min mor som e läkare så räcker det oftast med att låta såret va. Använd ex idominsalva lr lypsyl och låt bli att slicka lr peta i såret så självläker det på ett par dagar. Idomin salva kostar 25kr för 50g på apoteket o lypsyl e inte speciellt dyrt det heller.

Medlem sedan jan. 2006134 inlägg

Har ett nu sedan precis en vecka, så nu är det nästan borta. Använde medel för första gången, salvan "Herstat" på Apoteket, ca 75 kr för 4 gram, tycker läkningen inte gått snabbare med detta, iofs så använde jag medlet inte från första dagen, utan från dag3.

Kan jag reklamera tuben på Apoteket då det inte fungerade? Antar inte det. :moose

Hur vet man om det är herpes eller ett vanligt munsår, vore ju trist om man fått in herpes i kroppen.

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

Visste inte om jag skulle skapa ny tråd eller köra vidare på denna. Någon moderator kan väl avgöra om det ska flyttas eller inte.

Har ni tips om hur man blir av med munsår/förkylningsblåsor som man har inne i munnen?
Det blossar upp det då och då för mig, vet inte exakt hur ofta men kanske varannan månad om inte oftare. sitter i ca 1 vecka.

De kommer på lite olämpliga ställen. Nu sist kom den precis ovanför den där lilla tappen man har i munnen precis ovanför halsen. Ganska jobbigt med tanke på att allt man äter/drick tar emot där och river m.m. så det blir lite halvt olidligt varje gång man ska äta.

Har testat någon tandkräm för längesen, kommer inte ihåg vad det hette men det började på Z. Har också testat någon eukalyptusolja som man penslade på blåsorna.

Kommer dock inte ihåg hur pass bra de fungerade.

Testade även Hexident (har för mig att det stavades så) som jag fick över sedan jag bröt några tänder. Har för mig att det fungerade bra. Minns dock inte om det var receptbelagt eller inte, kommer dock ihåg att man handlar det på apoteket :-)

Sodastreamer skrev:

Hur vet man om det är herpes eller ett vanligt munsår, vore ju trist om man fått in herpes i kroppen.

borde en läkare kunna svara på ..
finns säkert annars lite information på nätet o hitta
ex
http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3353

The_Hulk skrev:

Har testat någon tandkräm för längesen, kommer inte ihåg vad det hette men det började på Z. Har också testat någon eukalyptusolja som man penslade på blåsorna.

Zendium heter den.. ska enligt tandläkare vara bra mot dessa sår i munnen, har själv fått dem ibland o vet hur irriterande de kan vara.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)