webForumDet fria alternativet

Aoria - If I Slow Down Everything Will Disappear

Musik

4 svar · 472 visningar · startad av dAEk

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg
Frågan#1

Ladda ner/lyssna

Ni som är intresserade kan ladda ner två av tre spår på bandets hemsida, www.aoria.com eller om ni är medlem på Last.fm kan ni sedan igår lyssna på samtliga låtar, fast då med en betydligt sämre ljudkvalitet.

Gillar ni låtarna -- stöd bandet och köp en demo!

Aoria - If I Slow Down Everything Will Disappear

Nu är Aorias senaste alster här och jag tänkte dela med mig lite av vad jag tycker om bandets 3:e demo.
Soundet har utvecklats sedan förra demon, numera låter det mycket mer progressiv rock i stil med Oceansize och Porcupine Tree, även om det är Oceansize man hör först. :) Allting har fått sig en liten makeover, det låter mycket mer klart och fylligt, trummorna har fått sig en trevlig uppswing likaså.

If I Slow Down Everything Will Disappear består av 3 spår:

1. You Really Gave It All, Didn't You?
  2. Assassination
  3. Overflow

You Really Gave It All, Didn't You? öppnar plattan och är även dess tyngsta spår. Inte tung på ett hårt sätt utan det är snarare så att den är laddad med energi och tryck. Just när man tror att låten är på väg att ta slut blir det till att spänna fast säkerhetsbältet och åka en runda till! You Really... är utan tvekan bandets tyngsta spår, men det bästa?

Introt på Assassination får mig att tänka Lingua, jag tycker det låter väldigt likt dem men det avtar efter ett par sekunder. Därefter är vi tillbaka till det sound som är Aoria. Jag måste tyvärr sticka ut hakan lite och påstå att Assassination inte är ett lika bra spår som resten av låtarna på demon, med det menar jag att den inte är lika melodiös och "catchig". Den har inte en lika klar melodi och refräng som övriga spår.

På tal om att fastna i huvudet, det 3:e spåret, Overflow, har bandet lirat live ett par gånger innan demon hann bli klar. Den fastnade rejält i min lilla knasboll och jag tycker det är oerhört svårt att bestämma vilket spår jag tycker bäst om; Overflow eller You really. Som tur är finns det inget sådant tvång och nu kan man lyssna på låtarna precis när man känner för det! Overflow har också ett relativt långt helt instrumentalt parti i slutet av låten vilket jag tycker är trevligt. Det var bl.a. det som gjorde framför allt Enigma och The Core från förra demon så bra.

Är det ingen som provlyssnat och har en åsikt att dela med sig av? :l

Medlem sedan dec. 2004290 inlägg

dAek^ skrev:

Är det ingen som provlyssnat och har en åsikt att dela med sig av?

Sluta hetsa folket ;)

Ganska intressant. Första spåret låter som en korsning mellan Isis och Tool, lite halv-psykadeliskt gitarrspel i de lugnare partierna för att sen explodera i de mer hårdare. Jävligt bra (när man är på humör).

Andra låten och framförallt introt låter VÄLDANS Radiohead-ish, vilket inte ALLS faller mig i smaken. Lyckligtvis blir den bättre, men det är som du säger, inte lika vass som första. Vågar inte uttala mig om tredje, inte lyssnat. Det kanske blir att hålla ögonen på de här gossarna framöver.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Du kanske ska namna vad det ar for genre och stil?

Det hade visst bara gått två dagar men det kändes som minst en evighet. ;)

Isis har jag inte hört så mycket med men jag har blivit tipsad om att de ska vara rätt trevliga. Det jag hört tyckte jag var för mörkt men jag har som sagt inte gett dem en ärlig chans ännu. ChristianS, du är förresten den andra personen som påpekat likheten med Radiohead, en annan tycker att Eriks sång påminner om Chris Cornell ifrån Audioslave. Jag ser ingen av dessa kopplingar, det skulle vara Radiohead då, men... njäej!

Okkido: Visst kan jag det. Det handlar om progressiv rock, tyngre än Oceansize som är hyfsat välkända inom genren, men ändå inte speciellt tungt. Känner man till A Perfect Circle är steget till Aoria inte så värst långt när det gäller tyngden. Hoppas att det var till någon hjälp. :)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)