webForumDet fria alternativet

K-märkta hus

Boende & hem

9 svar · 878 visningar · startad av Jerpa

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg
Frågan#1

Eftersom jag spelar airsoft så är vi för det mesta ute i skogen och har nu varit på ett område i 2 år.
Första året var vi bara där och talade om för polisen för det "distriktet".
Polisen sa att vi fick vara där men skulle vara försiktiga för det fanns en massa gruvhål.

Gruvhålen har staket runtom sig och är extra markerade av oss med rödvita band.

Nu för ett år sen skulle vi ta reda på vilka som ägde marken men inte ens kommunen visste men efter lite forskande kom vi fram till att det var Sveaskog.

Vi fick absolut inte vara där, punkt slut.
Efter en massa frågor inom föreningen skrev vi till dem igen och vi fick vara där EN gång, just då skulle vi ha ett storspel.

I höstas var vi där igen men betalade en summa pengar så som även jägarna gjorde för att få jaga...

Nu har även några inom föreningen och nån kille som jag inte vet vem, sagt att husen som är där är K-märkta.

Det finns inga skyltar ute vid stora vägen, vid området eller någon annanstans om att de är det.
Hur ska man ta reda på sånt. Jag har sökt på nätet efter området efter k-märkta platser men inget om detta område.

De hus som finns på området är "fabriken" en byggnad med fyra väggar samt 2 avgränsande väggar o nåt litet rum. Inget tak, och en massa plåt o skrot.
Sen är det ett gammalt elhus som det inte finns nåt i förutom en gammal björnes magasinsäng samt några husbrunder som det växer 50år gamla träd innuti.
Här är några bilder

Såå, hur ska man veta om de är K-märkta eller inte?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Häftigt område, farligt är bara förnamnet va!
Länstyrelsen är den som jag tror har koll på K-märkningen.
Vad är det för röd rektangel som är inritad? Gammal vedspis!

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Kan Sveaskog säga att ni inte får vara där? Gäller inte allemansrätten för sånt här?

Allemansrätten gäller naturligtsvis inte för byggnader. Oavsett skick.
Ägaren har ett ansvar som gör att dem måste förbjuda intrång.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Nej, jag vet att det inte innefattar byggnader (även om det där knappt kan räknas som byggnader längre), men det framgår faktiskt inte från Jerpas inlägg om de var i själva byggnaderna (förutom vid fototillfället).
Efter att själv ha fått rostig spik i foten en gång i min ungdom skulle jag i alla fall inte springa runt och leka där.

lasp skrev:

Häftigt område, farligt är bara förnamnet va!
Länstyrelsen är den som jag tror har koll på K-märkningen.
Vad är det för röd rektangel som är inritad? Gammal vedspis!

Det är bara visat att man kan hoppa igenom väggen. Eller stå på andra sidan och skjuta mot fotografen mot ena ingången. Det finns 3 stora dörrar o en öppning på ena gaveln.
Ja, området är verkligen häftigt. Det var någon från göteborg som tyckte det var ett av det coolastge han varit på.
Du har gran, tall, björk, asp, bäckar, myrar, 3 jordkällare, en huvudbyggnad, ett elhus, galna professorns labratorium, ravin med ca 10m höga väggar (borgmästaren satt fången där sist.), träsk, ormbunksområden, tistlar o nässlor samt totalt död skog.
Ett toppenställe.

Tyvärr har jag inte hunnit lagt upp bilderna igen från ena spelet.

Mr. N. skrev:

Kan Sveaskog säga att ni inte får vara där? Gäller inte allemansrätten för sånt här?

Vi spelar i och utanför husen. Det är ett av de roligare ställena och där det brukar vara mycket skytte. Har varit fångläger och annat skoj.

Vi har haft långa trådar ang allemansrätten.
Det som har bollats med är att du får vara där, men vi är nu där som förening och då ingår vi inte riktigt i den kategorin.
Ett tag var vi där o spelade "utanför föreningen", men då folk såg oss där förstod de att vi tillhörde AAF (Avesta airsoftförening) ändå.

Svea har sagt att vi får vara i skogen, men inte i byggnaderna men så mycket skrot det finns ute i de skogarna vet de nog inte om själva.

Själv kan jag denna karta utan o innan..
Den övre kartan är det nya området som vi ska spela på nu i höst och den undre är från i september. Det stora huset bland fotografierna är den stora svarta byggnaden på kartan.

Om ni vill läsa om Sveroks nyhetsbrev finns det här, skrivet av den kidnappade borgmästaren.
Samt lite bilder

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Helvete vad frackt. Jag vill ocksa spela!

Okkido skrev:

Helvete vad frackt. Jag vill ocksa spela!

Synd att du var på fel ställe i världen, du skulle ha varit i hongkong. Kanske inte köpa men klämma o känna... http://www.gunsnguys.com/

OT
Det som är roligt är att näst intill ALLA vapen finns. Även minor av alla de slag, tex claymore, samt handgranater o annat jox.

Men åter till tråden.
Ska man vända sig till länsstyrelsen, maila dem o fråga eller... :q

Frågan om K märkt är det nog länstyrelsen som har registret.
Men oavsett så är det fastighetsägaren som är den ende som lan ge tillständ till tillträde.
Provade att googla med detta "k märkta hus register" Gissa vilken kommun som kom upp först?

Jag var in på örebros sida igår tills jag kom på att jag var inne och rotade på fel landskap, trots att jag åker förbi västmanland varenda gång. Dock var inte deras sida lika snygg som örebro o kalmar mfl.

Men jag läste nästintill samma info:

Det finns inte i några lagar eller författningar. Kulturhus är ett obestämt men alldagligt begrepp. Inom vissa områden har gjorts kulturhistoriska inventeringar, där byggnader klassats med hänsyn till sitt bedömda kulturhistoriska värde. Bedömningen har ofta gjorts av antikvarisk myndighet eller något museum. En sådan värdering innebär inte heller något lagskydd.

Byggnadsminne
Genom kulturminneslagens 3 kap kan en byggnad, park. trädgård eller annan anläggning som har ett högt kulturhistoriskt värde förklaras för byggnadsminne. Skyddet är det starkaste och mest långtgående skydd som erbjuds i Sverige för kulturhistoriskt värdefull bebyggelse.
Skyddet för byggnadsminnen är individuellt utformat vad gäller omfattning och detaljeringsgrad. Länsstyrelsen för register över byggnadsminnen i respektive län. Hos Länsstyrelsen kan man också få reda på hur skyddet är utformat för varje byggnadsminne.

Är det då upp till kommunen att säga om något är så kallat k-märkt område/hus? eller ska jag ta kontakt med västmanlands länsstyrelse och fråga om byggnaden eller marken eller båda är k-märkta samt vad som gäller?

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)