webForumDet fria alternativet

Bilbatteri från biltema?

Datorhårdvara

14 svar · 35 290 visningar · startad av Compusa

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg
Frågan#1

Okej, jag behöver ett bilbatteri snarast, i alla fall vad jag tror. Min bil startar ibland klockrent och ibland inte alls. Egentligen skulle jag köpa ett Tudor batteri, för ett förmånligt pris där jag jobbar, men nu är det batteri som jag behöver slut. Någon här som har några erfarenheter av biltemas batteri? 400 kronor låter prisvärt.

Medlem sedan jan. 2003737 inlägg

Dom fungerar sämre, håller sämre i kyla och inte lika lång livslängd.

Åk på mekonomen istället och köp, jag har fyra därifrån i bilen och dom lirar på klockrent medan biltema-fjanteriet i andra bilen inte kan stå längre än en vecka utan att behöva hjälp.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag skulle köpa ett svindyrt batteri på en bensinstation hellre än ett skitbatteri på Biltema.

... Eller besöka en lokal bilskrot & köpa ett beg för ca 150-200:-...

Jag köpte ett svindyrt tudor batteri för tre års sedan till min förra bil. Använt en gång, batteriet har stått urladdat i ca 3,5 år. Har försökt ladda upp det men utan resultat, det händer inte ett skit. Jag har testat med två olika laddare. Det var den förra bilen som laddade ur det (generatorn var kass). På batteriet står det att det är underhållsfritt. Vad menas med det? Att man inte ska behöva fylla på med destilerat-vatten?

Compusa skrev:

Använt en gång, batteriet har stått urladdat i ca 3,5 år.

Är det konstigt att det är kasst menar du? :e

Medlem sedan apr. 200497 inlägg

Har alltid kört med bilbatteri från Biltema till flera bilar och det har alltid fungerat bra.

bansagi skrev:

Har alltid kört med bilbatteri från Biltema till flera bilar och det har alltid fungerat bra.

Hur många år håller dom & vid hur många minusgrader fungerar det?

Biltemas batterier ÄR skit jämfört med märkesbatterier.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Bire skrev:

Biltemas batterier ÄR skit jämfört med märkesbatterier.

..och detta gäller ALLA deras batterier! (n)

Jag laddade bandaren med 8 stycken R14 av Biltemas eget märke för att köra förfestbil utan fungerande stereo Jönköping-Ronneby och en helg därnere. Ställde bandaren på hatthyllan, polarna öppnade sina öl och vi stack iväg.
Precis innan Växjö lade skiten av - inte ens en timme orkade dom. :bla

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

bansagi skrev:

Har oxå alltid kört på biltemas bilbatteri, funkar klockrent! bästa pris/prestanda helt klart!

Köpte ett tudor batteri, tror ni att bilen startade? Nej. Det är något annat som är skumt med bilen. Det är rena lotteriet om den ska gå igång eller inte. Den vägrar att tända ibland. Man hör att startmotorn går men inget händer. Kan det vara bränslepumpen? Jag puttade igång bilen och då startar den utan problem. Har "startat" bilen två gånger med det nya batteriet.

1. Direkt efter montering, fick ta till putthjälp (åkte in till stan). Bilen går stabilt och normalt när den väl går igång.
2. Startade tredje gång jag vred på tändningen Skönt nu kom jag hem :)

Någon som känner igen detta beteende?

Medlem sedan okt. 20092 inlägg

Jag har samma problem

Compusa skrev:

Köpte ett tudor batteri, tror ni att bilen startade? Nej. Det är något annat som är skumt med bilen. Det är rena lotteriet om den ska gå igång eller inte. Den vägrar att tända ibland. Man hör att startmotorn går men inget händer. Kan det vara bränslepumpen? Jag puttade igång bilen och då startar den utan problem. Har "startat" bilen två gånger med det nya batteriet.

1. Direkt efter montering, fick ta till putthjälp (åkte in till stan). Bilen går stabilt och normalt när den väl går igång.
2. Startade tredje gång jag vred på tändningen Skönt nu kom jag hem :)

Någon som känner igen detta beteende?

Hej, Jag känner igen dina problem med bilen, nu var det några år sedan du postade detta men jag svarar ändå. Min bil beter sig exakt likadant, soppa får den för den blir sur efter ett tag. Jag hade en Honda acord som gjorde exakt samma sak, nu kör jag en Nissan Maxima, 3L v6.

Jag har bytt stift, spänt remmarna och ruckat överallt, men det är ett lotteri om/när den startar och oftast på morgonen om det varit regn eller fukt, vadfan skall man ta sig till?!. Snälla kom med tips någon.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Min förra bil (VW Polo 1,4 -02) hade också liknande problem. Visade sig bero på en felaktig temperaturgivare.

Ser att jag aldrig återkopplade i denna tråden. Problemet visade sig vara startmotorn. Jag köpte en begagnad på en bilskrot via nätet och därefter fungerade allt prima. Nu har det gått drygt 3,5 år sedan jag skapade denna tråd och jag har hunnit byta bil två gånger sedan dess :)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

bansagi skrev:

Jag kör med Biltemas underhållsfria MC-batteri i min motorcykel och det fungerar bra, trots flera långvariga urladdningar under ett par vintrar då jag slarvat med underhållsladdningen.

När jag behöver byta i bilen så kommer jag nog köra Biltema där också, har svårt att tro att prisskillnaden mellan deras batteri och ett märkesbatteri motsvarar batteriprestandaskillnaden.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)