webForumDet fria alternativet

3 tänder mindre att bära på..

Träning & hälsa

12 svar · 666 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Idag opererade jag bort 3st tänder från min underkäke, det var sk "extratänder" som är väldigt ovanligt. Dom ligger under mina vanliga och var osynliga, upptäcktes på röntgen. Dom har det senaste 3 åren rört sig uppåt för att störa stämningen bland mina vanlöiga tänder, så idag opererades dom bort innan dom vållar skada.

Fyfan säger jag bara, sdtort sår i munnen som är sytt med 10 stygn, jagk na inte äta eller prata. det blöder konstant och det har det gjort sedan operationen klockan 9 imorse. knaprar ipren vilket håller smärtan borta ganska bra.

Vad ska jag tänka på? Vad gäller, mat, sex och läkningsprocess?

10-4 over and out

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

"
Vad ska jag tänka på? Vad gäller, mat, sex och läkningsprocess? "

Ät lätt soppor och dylijt så att du inte bryter upp läkningsytorna.
Ha konventionellt sex så att du inte utsätter muskulaturen kring kindtänderna för brytningar.
Ta det med ro, försök att undvika medikamenter, kroppen är ett bra apotek.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Angaende maten sa undvik stark mat.

Vad galler sexet sa ar det val bara for dig att forsatta att sta pa alla fyra? Och nar det galler oralt sa vet du vall att du inte ska anvanda tanderna?

Undvik att pilla eller rota runt med tungan, det galler bade sexet och lakningsprocessen.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

M.Cheraghi skrev:

Vad ska jag tänka på vad gäller sex?

Undvik absolut missionären, det kan gå riktigt illa. ;)

Nä seriöst talat jag lider med dig, fy fan vilken smärta. Har själv lite problem, till och från, med mina visdomständer. :(

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Mina tips efter 14 år med tågräls, 2 tandoperationer och 2 utslagna tänder: ;)

mat - Mjukt och löst, gärna slang så man slipper få det nära stygnen.
sex - Avancerad bdsm undanbedes, horisontell säng-mambo a´la ryggläge är att fördera.
läkningsprocess - tålamod, undvik tobak och alkohol, skölj med bakteriedödande munvårdsmedel. (se nedan)

Tips mot problematiska visdomständer: Corsodyl
Sedan jag började använda det har mina problem helt försvunnit. :bire

Tack, men nej tack! :e
http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1058443#post1058443

Kanske tog det för ofta?
En gång per kväll..

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Compusa skrev:

Tack, men nej tack! :e
http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1058443#post1058443

Kanske tog det för ofta?
En gång per kväll..

Hehe, been there! The cure: Mjölk ;)

Numera tar jag Corsodyl på morgonen, efter tandborstningen, vid behov. Då ligger det inte kvar på tungan så länge då man ju använder munnen mer under dagen. ;)
Dock fungerar mjölk, av någon konstig anledning, som en utmärkt neutralisering när det brinner i tungan.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Usch, jag lider med dig.
Tyckte det räckte att dra ut en tand som skadades när jag skallade en knoge. Men tre stycken på en gång lär ju kännas.
Kan nog bara hålla med om tipsen du redan fått, lättuggad mat osv

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

tack för tipsen! =)

Idag åt jag potatismos i massor, med massvis av bearneisesås till! :e
Jäkligt god nödlösning! :)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Finns ju väldigr bra (komplett) näringsersättnig att käka med sugrör. Din läkare borde skriva ut en kartong till dig (räcker i 14d).

Palle skrev:

Hehe, been there! The cure: Mjölk ;)

Numera tar jag Corsodyl på morgonen, efter tandborstningen, vid behov. Då ligger det inte kvar på tungan så länge då man ju använder munnen mer under dagen. ;)
Dock fungerar mjölk, av någon konstig anledning, som en utmärkt neutralisering när det brinner i tungan.

Hmm lider mest av att smakupplevelsen rubbas. Hjälper även mjölken mot det :q Inte kul att snusa, äta, när allt smakar papper...

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Akta dig för salt, citrus och ketchup m.m. Det kan svida som fan om man har öppna sår i munnen. Soppa som det redan tipsats om funkar bra och det är ju gott också, så här på vintern värmer det lite extra. :)

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Förlåt, men jag tycker det låter asballt med extratänder! Synd att de ställde till problem, annars hade de ju kunnat komma till användning en vacker dag om man slagit av en tand eller så. Värsta featuren, samma som hajar har. Önskar att jag kunde haft nåt liknande, mina tänder är inte världens bästa.

Ärtsoppa, varma koppen, yoghurt, bruna bönor i sås och pölsa borde funka. Barnmat kanske också är nåt, fast jag har aldrig testat det själv. Har man en mixer kanske man kan göra egna spännande varianter på rätter. Se t ex Quids filmsnuttsklassiker, "Kebab i mixern", för inspiration. (Hittas här) ;)

247 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)