webForumDet fria alternativet

Brandman. Hur svårt att komma in? Mer info?

Jobb & karriär

4 svar · 645 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Som liten drömde jag alltid om att bli brandman. Genom åren har jag provat på dom flesta "utan utbildning arbeten" man kan tänka sig som lagerarbeten, budbil, monterare etc. Utbildade mig till massör som jag arbetade med i 2 år. Reste runt gjorden under ett år. Är 26 och funderar på vad jag ska göra med mitt liv. Vill inte tillbaka till lagerarbetena och har verkligen haft svårt att bestämma mig vad jag vill göra. Tänkt tanken att gå tillbaka till min barndomsdröm, brandman.

Kollade upp det på:
http://afi3.ams.se/yrken/YrkesBeskrivning.aspx?iYrkeId=42

Hur svårt tror ni det är att komma in på utbildningen?
På hemsidan står det:
"För att komma in på utbildningen krävs grundläggande högskolebehörighet och godkänt betyg i ämnena svenska B, engelska A, matematik A och samhällskunskap A. Du måste också ha körkort för personbil och vara simkunnig. Du ska dessutom vara fullt frisk och klara ett rullbandstest, som kan genomföras på de flesta räddningstjänster runt om i landet. Mer information om rullbandstestet finns att läsa i ansökningshandlingarna. Du bör inte lida av höjdrädsla eller klaustrofobi."

Jag har Svenska B, Eng A, Matte C, och samhäll B med snitt på VG. Körkort sedan 6 år. Simkunnig och dykarcert. Idrottsligt aktivt och låg på elitnivå för ca 5 år sedan men tränar bara för motion numera. Planerar att göra högskoleprovet nu nästa gång.

Har ni mer info som inte står på sidan är den välkommen. Hur tror ni arbetsmarknaden ser ut om ca 3 år. Många säger ju att 40-talisterna försvinner inom alla branscher då och även brandmän.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Varför inte ta kontakt med den lokala räddningstjänsten!
Som jag ser det har du andra kvalifikationer som mycket väl uppvöger ditt betyg i Matte tillexempel.
Du bör ta en personlig kontakt. Ring i morgon och be att få prata om jobbet.

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Jag sökte den utbildningen andra året den kördes, och kom in. Dock tackade jag nej till platsen. Det är många som söker till den, vilket kräver att du har relativt höga betyg. Vad har du för gymnasiebetyg?

Hur framtiden ser ut beror på var du bor. Det är MÅNGA som går ut den utbildningen utan att ens få en deltidstjänst. Branschen är tuff.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Flyttar tråden från caféet.

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg

carl_x skrev:

Jag sökte den utbildningen andra året den kördes, och kom in. Dock tackade jag nej till platsen. Det är många som söker till den, vilket kräver att du har relativt höga betyg. Vad har du för gymnasiebetyg?

Hur framtiden ser ut beror på var du bor. Det är MÅNGA som går ut den utbildningen utan att ens få en deltidstjänst. Branschen är tuff.

Hur länge sedan var det du sökte o vad har du för betyg/bakgrund.

Var ett tag sedan jag räknade ut mitt gymnbetyg men snittet ligger på VG med några G o några MVG. Vad brukar intagningspoängen vara?

Bor i Malmö (men kan tänka mig att flytta) så Revinge är väl närmast.

Svårt med arbeten verkar det dock vara med alla yrken i dagsläget tycker jag. Vilket inte gör det lättare att välja. Men det sägs ju att man bör välja efter intresse och inte marknaden ändå. Marknaden ändrast ju hela tiden.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)